Jaki to samochód: łączy dreszczyk emocji typowy dla hot- hatcha z komfortem i czysto praktycznymi walorami auta rodzinnego, w eleganckim i bardzo stylowym opakowaniu?
To nowy Ford Focus ST! Samochód opracowany przez dział sportowy Ford Performance, zapewniający nie tylko znakomite osiągi.
Zobacz także:
Producent oficjalnie zaprezentował zupełnie nowe wcielenie modelu. Nowy Focus ST w swoich założeniach opiera się na dynamice i świetnych własnościach jezdnych Focusa czwartej generacji. Samochód jest dostępny w wersji z 5-drzwiowym nadwoziem oraz kombi. Architektura ST, oparta na nowej platformie podwoziowej C2, została wzbogacona o specjalnie zaprojektowane konfiguracje zawieszenia, układu hamulcowego i nowe układy napędowe.
W efekcie powstał najbardziej dynamiczny i najzwrotniejszy Focus ST w historii tego modelu – zarówno na szosę, jak i na tor.
Dzięki nowym jednostkom napędowym, model dysponuje mocą wyższą nawet o 12 procent i zapewnia do 17 procent więcej momentu obrotowego w porównaniu z dotychczasowym ST. Zarówno silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 2,3 litra i mocy 280 KM, jak i 2,0-litrowy diesel EcoBlue o mocy 190 KM osiągają wysokie wartości mocy i momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów, co pozwala uzyskiwać świetne sportowe osiągi, typowe dla wysokoobrotowych dynamicznych jednostek.
Zastosowany po raz pierwszy w samochodzie Forda elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu (eLSD) w przedniej osi – standardowo montowany w wersji z silnikiem EcoBoost – poprawia stabilność i zapewnia lepsze trzymanie się drogi na zakrętach. Dzięki komputerowemu sterowaniu, które zapobiegawczo włącza mechanizm, samochód dużo szybciej reaguje na niespodziewane zmiany przyczepności i na zachowanie kierowcy.
Nabywca ma do wyboru 6-stopniową mechaniczna skrzynię biegów lub nową, 7-biegową przekładnię automatyczną, pozwalającą na bardzo szybką zmianę przełożeń. Auto po raz pierwszy oferuje możliwość wyboru kilku trybów jazd, dzięki czemu kierowca może w pełni dostosować zachowanie pojazdu do warunków na drodze i do preferowanego stylu jazdy.
Funkcja ciągłej regulacji tłumienia w zawieszeniu (CCD – Continuously Controlled Damping), będąca w standardowym wyposażeniu pięciodrzwiowych wersji z silnikiem EcoBoost, sprawia, że niezależne tylne zawieszenie wielowahaczowe (SLA) zapewnia jeszcze wyższy komfort jazdy.
Nowy Ford Focus ST będzie wytwarzany w zakładach marki w Saarlouis w Niemczech, gdzie w nowoczesną bazę produkcyjną zainwestowano ostatnio aż 600 mln euro.
Moc i dynamika
Zupełnie nowy, wykonany z aluminium silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 2,3-litra jest najmocniejszą jednostka napędową, jaką kiedykolwiek oferowano w modelu Focus ST. To między innymi dzięki zastosowaniu zaawansowanego układu turbodoładowania, silnik osiąga moc aż 280 KM przy 5500 obr./min. i dysponuje maksymalnym momentem 420 Nm w przedziale 3000- 4000 obr./min. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w mniej niż 6 sekund.
W Focusie ST pojawia się nowatorskie rozwiązanie, pozwalające zmniejszać zwłokę charakterystyczną dla pracy turbosprężarki (zastosowane wcześniej w sportowym modelu GT oraz w pick-upie F-150 Raptor). Zabieg ten wyraźnie szybciej uwalnia wysoką moc silnika w sportowym i torowym trybie jazdy.
Funkcja anti-lag, eliminująca opóźnienie, utrzymuje otwarcie przepustnicy, gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, co powoduje złagodzenie zmiany kierunku przepływu powietrza z turbosprężarki, a to z kolei umożliwia utrzymanie obrotów turbiny i szybszy wzrost ciśnienia doładowania, gdy kierowca ponownie zechce przyspieszyć.
Z kolei 2,0-litrowa jednostka o mocy 190 KM jest najmocniejszym dieslem, jaki dotąd pojawił się w rodzinie modeli. Silnik ten osiąga maksymalny moment obrotowy przy 3500 obr./min., a przy tym dysponuje momentem 400 Nm w przedziale 2000- 3000 obr./min. Pokaźny moment na poziomie 360 Nm jest dostępny już od 1500 obr./min., co pozwala na bardzo szybkie i płynne przyspieszanie.
6-stopniowa ręczna skrzynia biegów Forda Focus ST umożliwia znacznie szybszą zmianę biegów. Funkcja wyrównania obrotów silnika i skrzyni biegów (rev- matching), która pojawiła się po raz pierwszy w najnowszym wcieleniu Mustanga, jest dostępna także jako element opcjonalnego pakietu „wyczynowego” (Performance Pack) w egzemplarzach z 2,3-litrowym silnikiem.
Obok płynniejszej i szybszej redukcji biegów, system ma specjalną lampkę sygnalizującą optymalny moment zmiany biegu, oraz wykorzystuje elektroniczny układ sterowania pracą silnika do chwilowego „przygazowania” w chwili, gdy kierowca wybiera niższy bieg, co umożliwia dostosowanie obrotów silnika do wybieranego niższego przełożenia.
Nie mniej sportowe wrażenia za kierownicą zapewnia nowa siedmiobiegowa skrzynia automatyczna, współpracująca z 2,3-litrową jednostką EcoBoost. Kierowca może także wybierać biegi ręcznie, za pomocą łopatek umieszczonych na kierownicy.
Zaawansowane technologie
Wielowahaczowe tylne zawieszenie SLA pomaga bez uszczerbku dla komfortu zoptymalizować zachowanie pojazdu przy różnych sposobach jazdy. W wersji kombi zawieszenie to ma nieco inną geometrię, ze zmienionym położeniem amortyzatorów, dla zapewnienia dynamiki i zwrotności także przy pełnym obciążeniu samochodu.
Zwiększono jednak sztywność tłumienia amortyzatorów, do 20 procent z przodu i 13 procent z tyłu. Prześwit poprzeczny jest mniejszy o 10 mm. Zaawansowana funkcja płynnego tłumienia w zawieszeniu jest elementem pakietu sportowego „Performance” w 5-drzwiowych wersjach z silnikiem EcoBoost. Układ co 2 milisekundy sprawdza parametry zawieszenia, nadwozia, układu kierowniczego oraz hamulców i odpowiednio dostosowuje charakterystykę tłumienia w zawieszeniu, zapewniając świetne własności jezdne i jednocześnie wysoki komfort.
Innym rozwiązaniem poprawiającym własności jezdne jest elektroniczny mechanizm różnicowy eLSD, dostępny w wersjach z 2,3-litrowym silnikiem EcoBoost. Mechanizm jest wbudowany w skrzynię biegów i wykorzystuje sprzęgła sterowane hydraulicznie, które ograniczają moment napędowy przekazywany na koło, które w danej chwili ma mniejszą przyczepność. Nawet do 100 proc. dostępnego momentu może zostać przekazana na koło, co pomaga eliminować poślizgi utrudniające przyspieszanie na zakrętach i przy wychodzeniu z łuków.
Focus ST z silnikiem EcoBlue 2,0 jest wyposażony w układ poprawiający stabilność toru jazdy na zakrętach (Torque Vectoring Control). Pod względem szybkości reakcji układu kierowniczego najnowszy model detronizuje powszechnie chwaloną pod tym względem Fiestę ST. Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem (EPAS) działa 15 procent szybciej niż w standardowych wersjach modelu i wymaga zaledwie dwóch obrotów kierownicy między skrajnymi położeniami.
Lepsze „czucie” drogi i szybsze reakcje pojazdu uzyskano dzięki specjalnie opracowanej geometrii zwrotnic. Nowe oprogramowanie układu EPAS redukujące „sterowanie momentem” ułatwia kierowcy panowanie nad momentem i mocą, które są przekazywane na koła wyposażone w specjalnie przygotowane dla tego modelu opony Michelin Pilot Sport 4S.
Większe hamulce przednich i tylnych kół zapewniają skuteczniejsze hamowanie. Tarcze przednich hamulców mają teraz wymiary 330 x 27 mm i współpracują z zaciskami o podwójnych siłownikach. Z tyłu tarcze hamulców mają teraz wymiary 302 x 11 mm. Skuteczność hamowania podniesiono stosując te same rygorystyczne procedury jak w przypadku supersportowego GT.
Elektryczna pompa hamulcowa EBB (Electric Brake Booster) szybciej zwiększa ciśnienie w układzie niż pompa hydrauliczna, co z kolei pozwala lepiej wyczuwać pracę hamulców i bardziej precyzyjnie operować pedałem hamulca w szerszym zakresie warunków jazdy.
Dodatkowo, wybór trybu jazdy „Śliska/ Mokra Nawierzchnia”, „Normalny”, „Sportowy” oraz – w samochodach mających pakiet wyczynowy „Performance” – powoduje odpowiednie zmiany ustawień układów eLSD, CCD, EPAS, ustawień przepustnicy, programów zmiany biegów przekładni automatycznej, układu stabilizujący tor jazdy (ESC), a także funkcji modulowania odgłosów wydechu (ESE) oraz klimatyzacji. Specjalny przycisk „Sport” na kierownicy z płaską piastą służy do bezpośredniego włączania sportowego trybu jazdy, podczas gdy dodatkowy przycisk „Mode” pozwala wybierać spośród pozostałych dostępnych opcji tryb jazdy.
Zestaw zegarów ma nieco zmieniony. Cyfrowy wskaźnik ciśnienia doładowania, wskaźnik ciśnienia oleju i temperatury oleju są teraz wyświetlane na opracowanym specjalnie wyświetlaczu, umieszczonym wewnątrz 4,2-calowego kolorowego ekranu TFT. Bardzo szybkie ruszanie z miejsca w przypadku aut z pakietem „wyczynowym” (Performance Pack) i 2,3-litrowym silnikiem jest możliwe dzięki specjalnemu układowi Launch Control, wspomagającemu ruszanie z miejsca bez buksowania kół.
Harmonia formy i funkcjonalności
Starannie dopracowano konfigurację sportowych foteli Recaro. Z kolei układ ESE wzmacnia autentyczny odgłos pracy silnika i wydechu, gdy kierowca wybiera tryb jazdy sportowej lub torowej. Zawieszenie silnika oraz odpowiednio izolowana rama pomocnicza przedniego zawieszenia są elementami znacząco poprawiającymi komfort kierowcy i pasażerów.
Duża ilość miejsca na wysokości ramion z przodu i przestrzeń na wysokości kolan pasażerów z tyłu, a także ogromny przedział bagażowy wersji kombi o maksymalnej pojemności 1653 litrów, czy pojemny bagażnik swobodnie mieszczący spory kojec dla pasa, to elementy decydujące o wysokim komforcie.
We wnętrzu uwagę zwracają: sportowa kierownica i fotele Recaro w tonacji Ebony, a także wysokiej jakości skórzana, częściowo skórzana lub tekstylna tapicerka oraz materiały wykończeniowe w tonacji Miko Dinamica. Sportowy klimat we wnętrzu tworzą także: aluminiowy uchwyt dźwigni zmiany biegów i nakładki na progi z wytłaczanym motywem „ST”, sportowe pedały z lekkiego stopu, metalizowane i satynowane, srebrne akcenty wykończeniowe w kształtach heksagonalnych, a także popielate, w odcieniu przypominającym metal, ściegi na pokryciach foteli, na wewnętrznych wykładzinach drzwi oraz na boczkach centralnej konsoli.
Bardzo ważną rolę odgrywają aluminiowe felgi o specjalnie zaprojektowanych wzorach. Tylny spojler został powiększony i jest ustawiony pod bardziej stromym kątem, co zwiększa siłę docisku do nawierzchni. Dwie końcówki rur wydechowych są ustawione bardzo blisko wystylizowanego dyfuzora. Takie ustawienie ma dodatkowy walor praktyczny, gdyż pozwala na umieszczenie haka lub zaczepu holowniczego. W pakiecie „Performance” widoczne są czerwone zaciski hamulców tarczowych.
W palecie dostępnych na życzenie kolorów nadwozia są między innymi: ikoniczny już niebieski kolor Performance Blue oraz charakterystyczny pomarańczowy Orange Fury, a także biel Frozen White, popielaty Magnetic Grey, dwa odcienie czerwieni Race Red i Ruby Red oraz obowiązkowy czarny kolor Shadow Black. Wzory aluminiowych felg obejmują 18-calowe koła Dark Sparkle oraz Magnetite, a także koła 19-calowe, oferowane w wykonaniu Magnetite.
Najnowszy Ford Focus ST jest wyposażony w bogatą paletę systemów i funkcji, które ułatwiają bezpieczne prowadzenie samochodu. Rozwiązania, które w pozwalają łatwo prowadzić nowego Forda obejmują między innymi:
• adaptacyjny tempomat, teraz z dodatkową funkcją Stop & Go, funkcją rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i funkcją utrzymywania samochodu na środku pasa ruchu;
• adaptacyjne przednie reflektory z dodatkowym światłami wyprzedzająco doświetlającymi zakręty dzięki specjalnej kamerze, odpowiednio wcześniej dostosowują strumień świateł do kształtu zakrętów oraz rozpoznanych znaków drogowych, co znacznie poprawia widoczność;
• system wspomagający parkowanie w nowej wersji 2 steruje również wyborem biegów, przyspieszaniem i hamowaniem, aby umożliwić w pełni zautomatyzowane manewrowanie dostępne za naciśnięciem przycisku;
• pierwszy wyświetlacz przezierny (HUD) Forda oferowany w Europie pomaga kierowcom skupić uwagę na sytuacji drogowej;
• system wspomagania kierownicy z funkcją omijania przeszkody, to pierwsze takie rozwiązanie w tym segmencie pojazdów, pomagające kierowcom w omijaniu stojących lub wolniej poruszających się pojazdów, celem unikania kolizji.
System Ford SYNC 3, wyposażony w 8-calowy kolorowy ekran dotykowy, umożliwia kierowcom sterowanie za pomocą prostych poleceń głosowych funkcjami audio, nawigacją i klimatyzacją oraz podłączonymi smartfonami. Na życzenie dostępny jest także wbudowany modem z systemem FordPass Connect, który z samochodu czyni mobilny hotspot WiFi, dający możliwość współpracy nawet z 10 urządzeniami.
Najnowszy Ford Focus ST wejdzie do sprzedaży na wszystkich rynkach Europy latem.