FORD: NOWY F-150 RAPTOR CZYLI MISTRZ JAZDY W TRUDNYM TERENIE

Ford zaprezentował w 2009 inspirowany rajdami pustynnymi model F-150 Raptor. Został on zaprojektowany nie tylko do szybkiej jazdy terenowej, ale także do skoków ponad muldami.

Producent wprowadzi do oferty pick-upa trzeciej generacji, który będzie dostępny w salonach sprzedaży już latem tego roku.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

PREMIERY


 

W ciągu ostatnich czterech lat Raptor poprzedniej generacji przewyższył łączną sprzedaż całej gamy samochodów sportowych Porsche, a także wynik Chevroleta Corvette.

Nowy F-150 Raptor debiutuje z całkowicie przeprojektowanym układem jezdnym. Przekonstruowany układ obejmuje kompletnie nowe, pięciowahaczowe tylne zawieszenie. Wyposażono je w bardzo długie wahacze wleczone, zastosowano też drążek Panharda i 24-calowe sprężyny.

Konstrukcja zawieszenia w połączeniu z wyrafinowanym oprogramowaniem zarządzającym pracą silnika oznacza, że samochód może przekazać większy moment obrotowy na tylne koła, aby szybciej ruszyć z miejsca, uzyskać lepsze przyspieszenie i precyzyjniejszą reakcję na zmiany położenia przepustnicy, jednocześnie zapewniając komfort, stabilność, dobre prowadzenie, kontrolę i przyczepność przy dużej prędkości.

Skuteczne pokonywanie zagłębień terenu i lądowanie po skokach umożliwiają amortyzatory nowej generacji FOX Live Valve z wewnętrznym skróconym obiegiem i z najnowocześniejszym sterowaniem elektronicznym, oferujące regulację tłumienia w zależności od pozycji tłoka w amortyzatorze. Większe korpusy amortyzatorów o średnicy 3,1 cala, wykonane z anodyzowanego aluminium, są wypełnione nowym płynem o niskich oporach tarcia.

Służy to poprawie komfortu jazdy zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Nowe elektronicznie sterowane zawory główne amortyzatorów zostały sprawdzone w wyścigach, a ich konstrukcja umożliwia tłumienie sił przekraczających 4400 niutonów w każdym amortyzatorze przy prędkościach rozwijanych w warunkach pustynnych. Odczyty z czujników położenia zawieszenia i innych czujników rozmieszczonych wokół auta wpływają na niezależną zmianę współczynnika tłumienia każdego z nich.

Dzieje się tak do 500 razy na sekundę. Po raz pierwszy Raptor jest dostępny z 35- lub 37-calowymi oponami BFGoodrich All-Terrain T/A KO2.. Raptor na 35-calowych oponach pokonuje 30-centymetrowe przeszkody (na 37-calowych – 33 cm), z kątem natarcia 31 (33,1) stopni, maksymalnym kątem zejścia 23,9 (24,9) stopnia i z kątem rampowym 22,7 (24,4) stopnia. Skok kół na 35-calowych oponach wynosi 356 mm z przodu i 381 mm z tyłu.

Raptor dostępny w konfiguracji z długą kabiną (SuperCrew) i z rozstawem osi 368 cm, ma pełną ramę z przekrojów zamkniętych wykonaną ze stali o podwyższonej wytrzymałości oraz wysokowytrzymałe nadwozie ze stopu aluminium i kompozytów spełniające wojskowe standardy. Bardziej wytrzymałe zawieszenie, mocniejsze, wyżej położone mocowania amortyzatorów i punkty mocowania tylnych wahaczy mają za zadanie wytrzymać ostrą jazdę w terenie.

Nowe auto jest wyposażone w 3,5-litrowy silnik EcoBoost twin- turbo trzeciej generacji o dużej mocy, a nowe wentylatory wbudowane w układ chłodzenia zapewniają chłodzenie. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 136 litrów. System Pro Power Onboard daje im możliwość wykorzystania samochodu jako mobilnego generatora energii elektrycznej. Raptor może zostać zamówiony z generatorem o mocy 2,0 kilowatów.

Kierowca może skonfigurować cztery tryby poziomu głośności – Cichy, Normalny, Sportowy i Baja. 10-biegowa, automatyczna skrzynia biegów, wyposażona w elementy sterujące nowej generacji, jest połączona z innowacyjną skrzynią rozdzielczą, zmieniającą rozdział momentu obrotowego w zależności od potrzeb. Standardowy tylny mechanizm różnicowy z elektroniczną blokadą i opcjonalny przedni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu TORSEN otrzymały przełożenia 4:10.

Maksymalna ładowność wzrosła do 635 kg, a maksymalna siła uciągu – do 36500 niutonów.

Technika do jazdy w terenie i po asfalcie

Nowy F-150 Raptor debiutuje z zaawansowanym technicznie kokpitem. 12-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników zawiera duży obszar informacji wyświetlanych na żądanie kierowcy. Standardem jest też nowy, 12-calowy ekran centralny. Możliwe jest aktualizowanie map szlaków i systemu Trail Turn Assist. Kierowca może sterować za pomocą aplikacji mobilnej FordPass.

Zdalnie zablokuje lub odblokuje ona zamki pojazdu, pomoże sprawdzić ciśnienie w oponach, poziom paliwa, a także umożliwi sterowanie nowymi funkcjami przeznaczonymi dla pickupów, jak oświetlenie strefowe, system ostrzegania o kradzieży przyczepy, system kontroli świateł przyczepy oraz opcjonalny generator Pro Power Onboard.

Siedem systemu Terrain Management pozwala wybrać ustawienie najlepiej dopasowane do aktualnych warunków, w tym tryb Slippery (śliskie podłoże), Tow/ Haul (holowanie), Sport, Normal, Off- Road, Baja i Rock Crawl (jazda po skałach). Tryby jazdy dostosowują wyczucie układu kierowniczego, zachowanie skrzyni biegów, kontrolę stabilności, dźwięk aktywnego układu wydechowego, aktywny system tłumienia, mapowanie przepustnicy i punkty zmiany biegów, a także wyświetlacz w cyfrowym zestawie wskaźników.

Opcjonalny zestaw kamer 360 stopni umożliwia obserwację przeszkód znajdujących się dookoła pojazdu, a widok z przodu umożliwia dynamiczne wyświetlanie w czasie rzeczywistym pokonywanego terenu. Standardowy system, umożliwiający korzystanie tylko z jednego pedału Trail 1 Pedal Drive, ułatwia ekstremalną jazdę w terenie. F-150 Raptor jest również wyposażony w standardowy system Trail Control, który jest rodzajem terenowego tempomatu.

Standardowy system SYNC 4 obejmuje bardziej naturalne sterowanie głosowe. O oprawę dźwiękową zadba opcjonalny 18-głośnikowy system dźwiękowy B&O Unleashed firmy Bang & Olufsen. Nową kierownicę wyposażono w laserowo wygrawerowane logo oraz aluminiowe łopatki do zmiany biegów. Fotele Recaro są dostępne w opcji, podobnie jak zamykany, składany na płasko tylny schowek.

Przeprojektowany, charakterystyczny przód samochodu podkreśla jego szerokość. Składają się na to: maska silnika z zaciemnionym wlotem powietrza i reflektory sięgające od błotnika do błotnika. Na masce pojawił się nowy wylot gorącego powietrza i funkcjonalne boczne otwory wentylacyjne na górnych krawędziach błotników inspirowane wlotami powietrza w myśliwcu F-22 Raptor.

Agresywnie stylizowane przednie błotniki naśladują wygląd pyłu, unoszącego się z powierzchni opon przy dużych prędkościach. Ta sama koncepcja projektowa widoczna jest z tyłu pojazdu, z przyciemnionymi światłami tylnymi i opcjonalną nakładką na klapę skrzyni ładunkowej, rozciągającą się na całą szerokość między błotnikami. Szersza, przednia płyta podsilnikowa zapewnia lepszą osłonę bocznych części komory silnikowe.

Dostępne opcjonalnie oświetlenie terenowe Rigid zamontowane w przednim zderzaku pomaga kierowcy rozświetlić nawet najciemniejszą noc. Dostępne są trzy różne wzory 17-calowych obręczy kół.

Model F-150 Raptor 2021 będzie produkowany w zakładzie Forda Dearborn Truck Plant w Dearborn w stanie Michigan. Raptor R pojawi się w przyszłym roku.