Parkowanie z całą pewnością nie należy do ulubionych elementów jazdy. Jak przyznają europejscy kierowcy, często bywa ono przyczyną znacznego stresu, potencjalnie niebezpiecznych sytuacji oraz rachunków za naprawy blacharsko- mechaniczne.
Badania pokazują, że w samej tylko Wielkiej Brytanii jedna czwarta kolizji i wypadków zdarza się na parkingach.
Zobacz także:
Niemal co drugi kierowca przyznaje, że wolałby zostawić auto nieco dalej, niż być zmuszonym do wykonania manewru parkowania równoległego.
Opracowywany przez Forda system ostrzegania o ruchu poprzecznym z funkcją automatycznego hamowania po wykryciu ryzyka kolizji ma znacznie obniżać poziom stresu związanego z wyjazdem z miejsc parkingowych. System ten ma wykrywać pojazdy, pieszych oraz inne obiekty poruszające się poprzecznie za samochodem i ostrzegać kierowcę o ich obecności.
A w przypadku braku reakcji ze strony kierującego, system potrafił będzie samodzielnie zatrzymać pojazd. Ponadto na wyświetlaczu w kabinie kierowca będzie miał podgląd obszaru za pojazdem, dzięki wykorzystaniu szerokokątnej kamery cofania. Dodatkowym ułatwieniem będzie funkcja automatycznego parkowania równoległego lub poprzecznego, uruchamiana pojedynczym przyciskiem.
– Mimo iż przywykliśmy już do codziennych wyzwań jakie stawia przed nami jazda samochodem, parkowanie na ulicach zatłoczonego miasta nadal pozostaje jednym z najtrudniejszych zadań, przed jakim każdego dnia staje współczesny kierowca, W takich chwilach bardzo pomocna okazuje się technologia, a dzięki inwestycjom poczynionym przez firmę Ford w rozwój i opracowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wkrótce będziemy w stanie znacznie poszerzyć naszą ofertę systemów wspomagania kierowcy, których sprawne działanie i funkcjonalność z pewnością docenione zostaną przez wszystkich użytkowników naszych samochodów – przekonuje Torsten Wey, kierownik ds. elektronicznych układów bezpieczeństwa i struktury podwozia, Ford of Europe.
Kolejnym innowacjami technologicznymi, nad którymi trwają obecnie prace w europejskim centrum rozwojowo- badawczym Forda w Kolonii, są systemy wspomagające awaryjne omijanie innych pojazdów podczas jazdy z dużą prędkością oraz systemy ostrzegające kierowcę o podjęciu próby wjechania na autostradę „pod prąd”.
Nowe technologie, które mają się pojawić w modelach marki Ford już w ciągu najbliższych dwóch lat, to efekt potrojenia wydatków na prace rozwojowo- badawcze dotyczące systemów wspomagania kierowcy. Działania te nie tylko przyczyniają się do opracowania nowych systemów bezpieczeństwa, ale także do udoskonalania i zwiększania funkcjonalności już istniejących rozwiązań.
– Prowadząc samochód, kierowca nie może sobie pozwolić nawet na moment nieuwagi. Jednak nowoczesne systemy wspomagania jazdy mogą mu w tym znacznie pomóc. Technologie rozwijane przez firmę Ford niosą za sobą szereg istotnych korzyści. Pomagają kierowcy uniknąć kolizji, w porę zauważyć innych użytkowników ruchu, którzy w razie wypadku byliby narażeni na poważne obrażenia, oraz znacznie ułatwiają parkowanie, ograniczając tym samym poziom frustracji i związanej z nią agresji na drodze – wyjaśnia Edmund King OBE, prezes Automobile Association.
Bezstresowe parkowanie
Kolizje związane z parkowaniem, każdego roku kosztują brytyjskich kierowców około 800 mln euro (716 mln funtów). Warto również pamiętać, że w ostatnich 20 latach średnia szerokość samochodu osobowego zwiększyła się o około 16 proc., natomiast wiele miejsc parkingowych zachowało swoje dawne wymiary.
– Takie rozwiązania, jak nasz udoskonalony system wspomagania parkowania pomagają kierowcom zachować pewność siebie, gdy zajdzie konieczność wjechania samochodem na miejsce postojowe, którego normalnie nie brali by nawet pod uwagę ze względu na ograniczoną ilość przestrzeni – twierdzi Dirk Gunia, kierownik działu systemów wspomagania kierowcy, Ford of Europe.
Aktywowany przyciskiem system kontroluje skręt koła kierownicy, zmianę biegów oraz jazdę do przodu i tyłu. Nie tylko potrafi samodzielnie wykonać manewr parkowania równoległego i prostopadłego, ale także wyszukać odpowiednie miejsce postojowe. System monitorowania ruchu prostopadłego z funkcją automatycznego hamowania wykorzystuje czujniki radarowe do skanowania obszaru za samochodem. Jeśli podczas cofania kierowca nie zareaguje na sygnały ostrzegawcze, system automatycznie zahamuje, unikając kolizji. Obecnie trwają prace nad rozszerzeniem funkcjonalności systemu, który ma również wykrywać rowery i motocykle.
Szerokokątny obraz z kamery cofania, wyświetlany na głównym ekranie w kabinie pojazdu, zapewnia dobry przegląd obszaru za samochodem, oferując taką samą funkcjonalność jak przednia kamera szerokokątna montowana w Fordach Edge, Galaxy czy S-MAX.
Bezpieczne omijanie przeszkód na drodze
Ford pracuje również nad systemem, który pomagać będzie kierowcy w bezpieczny i kontrolowany sposób omijać pojazdy, które blokują wybrany pas ruchu. W sytuacjach awaryjnych system potrafił będzie omijać inne samochody, zaparkowane lub poruszające się wolniej od Forda, i tym samym zapobiegać będzie kolizjom. Wykorzystując radar i przednią kamerę, system będzie wykrywał wolniejsze lub stojące pojazdy i wspomagał kierowcę w ich awaryjnym omijaniu, jeśli wykryte zostanie znaczące ryzyko najechania.
System będzie się aktywował w sytuacjach, gdy odległość od przeszkody będzie zbyt mała, aby możliwe było bezpieczne wyhamowanie przed nią, a jedyną możliwością uniknięcia kolizji będzie wykonanie awaryjnego manewru ominięcia takiej przeszkody. Technologię systemu wspomagania omijania oparto na już istniejących rozwiązaniach, tzn. na systemach Forward Collision Warning oraz Pre-Collision Assist.
– W sytuacji awaryjnej system aktywuje się wspomagając manewr omijania i zapewniając większą reaktywność układu kierowniczego – wyjaśnia Peter Zegelaar, ekspert ds. kontroli hamowania, Ford of Europe.
Ostrzeżenie o jeździe „pod prąd”
Pomyłka polegająca na wjechaniu na drogę szybkiego ruchu „pod prąd” jest jednym z najgorszych koszmarów, jakie mogą przytrafić się każdemu kierowcy. Wypadki wynikające z takiej pomyłki najczęściej mają tragiczne konsekwencje, skutkujące poważnymi obrażeniami lub śmiercią uczestników. Tylko w Niemczech tego typu kolizje stanowią 3 proc. wszystkich wypadków drogowych i rocznie doprowadzają do śmierci około 20 osób.
System Wrong Way Alert wykorzystuje kamerę umieszczoną na szybie czołowej oraz dane z systemu nawigacji. Jeśli kierowca minie dwa znaki zakazu wjazdu ustawione przy dojeździe do autostrady, system wyśle mu dźwiękowe i wizualne sygnały ostrzegawcze. Działanie systemu, który zadebiutuje w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, opiera się na technologii rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition).
Kolejną zapowiedzianą innowacją jest system Traffic Jam Assist, który ma zadebiutować w modelach Forda w ciągu najbliższych dwóch lat. Zadaniem jego jest utrzymanie samochodu pośrodku wybranego pasa ruchu oraz odpowiednie wyhamowywanie lub przyśpieszanie, zależnie od prędkości, z jaką porusza się pojazd poprzedzający.
W dalszej perspektywie, Ford planuje również wprowadzić system inteligentnych reflektorów (Camera- Based Advanced Front Lighting System), który korzystać będzie z danych z przedniej kamery. System rozpoznawał będzie znaki drogowe informujące o dojeździe do skrzyżowania lub ronda i odpowiednio dostosowywał szerokość snopu światła przednich reflektorów.
Lider technologii wspomagających kierowcę
W Europie Ford od lat oferuje szeroką gamę rozwiązań dostępnych dla wszystkich klientów, w tym m.in.:
• system Pre- Collision Assist z funkcją wykrywania pieszych;
• inteligentny ogranicznik prędkości (skanuje mijane znaki drogowe i sterując przepustnicą odpowiednio dobiera prędkość jazdy do obowiązującego na danym obszarze ograniczenia);
• system świateł drogowych z funkcją zapobiegania oślepianiu;
• system adaptacyjnych przednich reflektorów (dostosowuje kąt i natężenie snopu światła do warunków na drodze), wraz z trybem Weather- Dependent Lighting (strumień światła jest modyfikowany podczas ulewnego deszczu).
Ponadto użytkownicy pojazdów marki Ford mogą od pewnego czasu korzystać również z dobrodziejstw technologii ułatwiających i wspomagających parkowanie, w tym m.in. z:
• układów Perpendicular Parking i Active Park Assist (parkowanie prostopadłe i równoległe);
• układu Park- Out Assist (wspomaga kierowcę podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego);
• układu Side Parking Aid (ostrzega o przeszkodach znajdujących się wokół samochodu);
• systemu Cross Traffic Alert (ostrzega o pojazdach poruszających się za pojazdem).
Kolejne technologie wspomagania kierowcy to m.in. adaptacyjny tempomat Adaptive Cruise Control, system monitorowania martwego pola w lusterkach Blind Spot Information System, system rozpoznawania znaków drogowych Traffic Sign Recognition, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu Lane Keeping Alert, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu Lane Keeping Aid oraz funkcja monitorowania koncentracji kierowcy Driver Alert.