FORD: NOWE MONDEO Z SYSTEMEM PRE- COLLISION ASSIST

FoMo_0

Wraz z nowym Fordem Mondeo debiutuje nowa technologia wykrywania pieszych, która pomaga zredukować skutki wypadków, a w niektórych przypadkach całkowicie im zapobiega.

Oprócz systemu Pre-Collision Assist z technologią wykrywania pieszych Pedestrian Detection, nowy model oferuje najbardziej zróżnicowaną gamę jednostek napędowych, w tym pierwszą wersję tego modelu z napędem hybrydowym.


Zobacz także:

PREMIERY

NISSAN: NOWY PULSAR – GAMA I CENY W POLSCE


 

Na początku przyszłego roku pojawi się również odmiana napędzana 210-konnym silnikiem TDCi z układem podwójnego, sekwencyjnego turbodoładowania. Nowe Mondeo, dostępne w wersji czterodrzwiowej, pięciodrzwiowej oraz stworzonej specjalnie na potrzeby rynku europejskiego odmianie kombi, wyróżnia się wysoką jakością wykonania, zaawansowanymi technologiami, w tym adaptacyjnymi reflektorami LED, nadmuchiwanymi pasami bezpieczeństwa oraz wielokonturowymi fotelami, a także wyrafinowaną stylizacją.

Wykrywanie pieszych

Nowy system Pre-Collision Assist z technologią wykrywania pieszych Pedestrian Detection wykrywa osoby znajdujące się na drodze przed autem oraz pieszych, którzy przekraczają tor ruchu pojazdu, a następnie automatycznie aktywuje układ hamulcowy, jeśli kierowca nie podejmie odpowiednich działań zmierzających do uniknięcia kolizji. System przetwarza informacje zgromadzone przez kamerę zainstalowaną za przednią szybą oraz radar umieszczony w przednim zderzaku i porównuje je z danymi zgromadzonymi w bazie, aby odróżnić „kształty osób” od typowych obiektów i elementów scenerii znajdujących się w pobliżu drogi.

 

Jeśli układ wykryje pieszego poruszającego się przed samochodem i oszacuje, iż może dojść do zderzenia, kierowca Forda Mondeo otrzyma wstępne ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe. Jeśli kierowca nie zareaguje w odpowiedni sposób, system skróci czas potrzebny na aktywowanie hamulców, zmniejszając odległość pomiędzy klockami hamulcowymi i tarczami. Jeśli prowadzący nadal nie reaguje, układ automatycznie uruchamia hamulce, aby wytracić prędkość.

Inżynierowie przetestowali system na zamkniętym torze, używając manekinów rzeczywistych rozmiarów. Eksperci przez wiele miesięcy sprawdzali również działanie układu w rzeczywistych warunkach na drogach całego świata, aby potwierdzić jego niezawodność.

– Testy w realnych warunkach miały dla nas ogromne znaczenie. Na ulicach można spotkać pieszych o różnym wzroście, różnej wadze i o wielu różnych posturach. Pokonaliśmy ponad 500 000 kilometrów, aby mieć pewność, iż działanie systemu Pedestrian Detection zostało sprawdzone w wielu zróżnicowanych sytuacjach i z udziałem osób o różnej budowie ciała – powiedział Gregor Allexi, inżynier ds. bezpieczeństwa aktywnego, Ford of Europe.

W celu złagodzenia skutków zderzenia lub zapobiegnięcia kolizji z pojazdem jadącym z przodu, nowy Ford rozpocznie również automatyczne hamowanie. System zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach Active City Stop działa do prędkości 40 km/h. Przy wyższych prędkościach do akcji wkracza nowy system Pre-Collision Assist, który za pomocą radaru i kamery skanuje obszar przed Fordem Mondeo, a w razie konieczności automatycznie aplikuje maksymalną siłę hamowania, aby zapobiec uderzeniu w tył poprzedzającego pojazdu lub złagodzić skutki uderzenia.

Technologia radarowa jest również wykorzystywana przez nową funkcję Distance Indication oraz inteligentny tempomat. System Distance Indication za pomocą intuicyjnego w obsłudze interface’u informuje kierowcę o odległości, jaka dzieli pojazd od samochodu jadącego z przodu. Z kolei inteligentny tempomat pozwala na utrzymanie stałej odległości do poprzedzającego pojazdu.

 

Dodatkowo, kamera zainstalowana na pokładzie nowego Forda Mondeo jest wykorzystywana przez system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, który wspiera ruchy kołem kierownicy, aby zapobiec niezamierzonemu opuszczeniu wybranego toru jazdy, a także przez system rozpoznawania znaków drogowych, który pokazuje na wyświetlaczu informacje dotyczące ostatniego zarejestrowanego ograniczenia prędkości, zakazu wyprzedzania czy znaków odwołania zakazu.

Bogata oferta jednostek napędowych

W gamie jednostek napędowych znajdzie się silnik 1,5 litra EcoBoost, jednostka 2,0 litra EcoBoost, jak również wydajna i mocna konstrukcja benzynowa 1,0 litra EcoBoost. Będzie również oferowana jednostka wysokoprężna 2,0 TDCi z układem podwójnego, sekwencyjnego turbodoładowania. Silnik rozwija 210 KM i 450 Nm momentu obrotowego.

Na rynku pojawi się również model ECOnetic Technology napędzany silnikiem Diesel o pojemności 1,6 litra. Szacowana emisja CO2 wyniesie 94 g/km. Ofertę uzupełni konstrukcja 2,0 litra TDCi w wersji o mocy 150 i 180 KM. Z kolei czterodrzwiowy Mondeo Hybrid zostanie wyposażony w specjalnie przygotowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów, silniki elektryczne oraz akumulator litowo-jonowy 1,4 kWh.

W całej gamie silnikowej inżynierowie Forda zmniejszyli zużycie paliwa i ekologiczną o nawet 14 procent, stosując takie układy, jak na przykład aktywną żaluzję wlotu powietrza do komory silnika.

Wiodąca dynamika

Mondeo jest pierwszym modelem firmy zbudowanym na opracowanej przez Forda globalnej platformie segmentu C/D. Samochód otrzymał również nowe, niezależne, zintegrowane zawieszenie wielowahaczowe z tyłu, które zapewnia wyższy komfort jazdy i większą dynamikę. Uzupełnieniem nowej płyty podłogowej i nowej struktury nadwozia jest elektryczne wspomaganie układu kierowniczego oraz zoptymalizowany układ zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania, który pozwala skrócić drogę hamowania ze 100 km/h o ponad 1 metr.

 

Bardziej wytrzymałe nadwozie i zaawansowane materiały

Nowy Ford Mondeo wykorzystuje zaawansowane materiały i techniki produkcyjne, aby zaoferować wyższą wytrzymałość i wyższy poziom bezpieczeństwa, przy jednoczesnym zredukowaniu masy własnej. Inżynierowie zastosowali hydroformowaną stal o wysokiej wytrzymałości w słupkach A i B oraz w relingach dachowych. Nowa, magnezowa struktura wewnętrzna pokrywy bagażnika w modelach cztero- i pięciodrzwiowych pozwala zaoszczędzić około 40 procent masy własnej w porównaniu z elementami wykonanymi ze stali.

Kolejnym elementem, który pozwala zaoszczędzić do 115 kg w modelach z silnikiem 1,5 litra EcoBoost jest pochodzący z recyklingu pochłaniacz energii (Front Energy Absorber).

Inne modyfikacje strukturalne:
• stabilizator zaprojektowany tak, aby ograniczyć przemieszczanie się przekładni podczas czołowego zderzenia;
• panele progowe wykonane ze stali borowej, zapewniające lepszą ochronę podczas uderzenia w bok pojazdu;
• zoptymalizowane elementy pochłaniające energię zderzenia umieszczone w zderzakach;
• specjalna struktura przedniej osłony, umożliwiająca jej wygięcie podczas zderzenia w celu pochłonięcia energii;
• zintegrowany tylny łącznik nadkola zwiększający sztywność skręcania o 25 procent.

Technologie z zakresu komfortu, udogodnień i bezpieczeństwa

Mondeo jest jednym z pierwszych modeli Forda w Europie, w którym zastosowano adaptacyjne reflektory LED. Ta zaawansowana technologia łączy w pełni LED-owe reflektory z system reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front Lighting System, oferując doskonałe warunki oświetleniowe.

 

Zaawansowana technologia Active Park Assist z układem Perpendicular Parking wykrywa odpowiednie miejsce postojowe i pozwala kierowcom zaparkować pojazd równolegle lub prostopadle pomiędzy innymi pojazdami. Uzupełnieniem jest system Park-Out Assist, który pomaga kierowcom podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego, a także system Side Parking Aid, który przedstawia na ekranie wizualizację przeszkód znajdujących się po obu stronach auta, jak również z przodu i z tyłu.

W nowym Fordzie zadebiutują tylne nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa. W razie kolizji, pasy powiększają swoją objętość, aby rozproszyć siłę uderzenia pięć razy bardziej wydajnie, niż w przypadku tradycyjnych pasów. Regulowana kolumna kierownicy ma funkcję pamięci, a wielokonturowe fotele – unikatową funkcję aktywnego masażu Active Motion. Całości dopełnia zaawansowany system komunikacji SYNC 2.

Technologia MyKey pozwoli kierowcy zaprogramować kluczyk do Forda Mondeo w taki sposób, aby inne osoby prowadzące samochód nie mogły odbierać przychodzących połączeń telefonicznych, przekraczać ustalonej prędkości maksymalnej, dezaktywować systemów bezpieczeństwa i układów wspomagające jazdę czy ustawiać maksymalnej głośności systemu audio. Dodatkowo, jeśli osoba, której właściciel Forda Mondeo użyczył swoje auto nie zapnie pasów bezpieczeństwa, włączenie systemu audio nie będzie w ogóle możliwe.

Ograniczenie hałasów pochodzących z nawierzchni o 3 decybele z tyłu i 2 decybele z przodu to zasługa zastosowania niezależnego, zintegrowanego zawieszenia wielowahaczowego z tyłu oraz dodatkowych materiałów wygłuszających.

Design

W sportowym nadwoziu w stylu coupe, z nisko poprowadzoną linią dachu, wyróżnia się otwierane okno dachowe, stosowane w wersji kombi. W przednim pasie umieszczono typową dla Forda trapezoidalną osłonę chłodnicy, którą otaczają wąskie, precyzyjnie wycięte klosze reflektorów. Z przodu wzrok przykuwa również wybrzuszona maska silnika.


Wewnątrz kierowcę Forda Mondeo wita cyfrowo – analogowa tablica przyrządów oraz elegancka, zachodząca na boki konsola centralna, dająca poczucie przebywania w kokpicie sportowego auta.

– Ford Mondeo nigdy nie był tak atrakcyjny dla klienta, oferując do wyboru stylowe odmiany czterodrzwiową, pięciodrzwiową i kombi, a także pełną gamę jednostek napędowych, w tym pierwszą tego typu odmianę z elektrycznym układem hybrydowym – powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe.

CENY

Ceny w Polsce rozpoczynają się od 89 tysięcy złotych – wersja 5-drzwiowa Ambiente Plus z silnikiem benzynowym 1,5 EcoBoost (160 KM). Taka sama wersja z motorem 1,6 TDCI (115 KM) kosztuje 95 tysięcy zł. Za model kombi dopłata wynosi 4000 zł.

Ceny nowego Forda Mondeo zamieszczamy poniżej w galerji. Pełny cennik, wraz z cenami opcji wyposażenia, dostępny jest na stronie ford.pl/Samochody_osobowe/NowyFordMondeo.