Ford ogłosił, że już w roku 2024 klienci będą mogli kupić całkowicie elektryczną wersję Pumy – kompaktowego SUV-a ze sportowym charakterem.
W ubiegłym roku to właśnie Puma była najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym Forda w Europie. Zapowiedziana właśnie wersja elektryczna, która produkowana będzie w fabryce w Krajowej w Rumunii, z pewnością zwiększy możliwości sprzedażowe tego modelu na Starym Kontynencie.
Zobacz relacje:
Ford już w zeszłym roku zadeklarował, że w 2023 r. w Krajowej powstanie zupełnie nowy, lekki samochód dostawczy, który rok później doczeka się także wersji elektrycznej. Obecnie producent ogłosił, że będzie nim Transit Courier nowej generacji. W tych samych latach z rumuńskiej linii produkcyjnej zjedzie także Tourneo Courier (2023 r.), kompaktowy samochód wielozadaniowy oraz jego elektryczny odpowiednik (2024 r.).
Cieszymy się, że wraz z tym potwierdzeniem oferta pojazdów osobowych Forda powiększa się, a znaczenie fabryki w Rumunii wzrasta. Wzmożona produkcja w Krajowej to z pewnością kluczowy element przyszłości Forda na rynku europejskim zapewniający jednocześnie naszym klientom coraz większą gamę modeli do wyboru – powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe.
Ford Krajowa: strategiczna rola w przyszłości producenta na rynku europejskim
Samochody Transit Courier i Tourneo Courier nowej generacji są projektowane i konstruowane przez Ford Otosan, spółkę joint venture Forda, w której Ford i Koç Holding są większościowymi udziałowcami. Jednocześnie spółka jest jedną z najdłużej działających i odnoszących największe sukcesy na światowym rynku przemysłu samochodowego.
Perspektywa rozwoju nakreślona w marcu br. przez producenta wzmacnia tę wyjątkową współpracę i zakłada także przejęcie rumuńskiej fabryki i działalności produkcyjnej przez Ford Otosan. Ostatecznie transakcja czeka jeszcze na przeprowadzenie końcowych konsultacji oraz uzyskanie niezbędnych zgód od organów regulacyjnych.
Porozumienie pokazuje, że strategiczne partnerstwo pomaga Fordowi lepiej wykorzystywać dostępne zasoby, poprzez dzielenie się inwestycjami i czerpanie z szerszej puli wiedzy specjalistycznej. Możliwość pogłębienia partnerstwa z Koç Holdings w Ford Otosan oraz rozwoju wspólnej spółki joint venture to niezwykle ciekawa perspektywa. Fabryka w miejscowości Krajowa już dziś jest przykładem dużego sukcesu, a skorzystanie z doświadczenia i wiedzy Ford Otosan w zakresie elektryfikacji i konstrukcji pojazdów użytkowych może wynieść nas na jeszcze wyższy poziom osiągnięć – powiedział Rowley.
Ogłoszone w niedawno plany rozwojowe producenta otwierają nowy rozdział w historii sukcesu Ford Otosan. Zwiększają także znaczenie fabryki w Rumunii w przyszłości spółki joint venture i umacniają rolę Forda Otosan jako globalnego gracza produkcyjnego.
Porozumienie, które zawarliśmy jest strategiczne i wzmocni pozycję Ford Otosan jako największego producenta pojazdów użytkowych w Europie. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią niezwykłego sukcesu Forda jako lidera w dziedzinie pojazdów użytkowych. Dołożymy wszelkich starań, by być zaufanym partnerem i wspierać rozwój, który koncentruje się na rozszerzeniu gamy samochodów elektrycznych – powiedział Haydar Yenigun, dyrektor generalny Ford Otosan.
W ramach proponowanej nowej struktury własnościowej, Krajowa skorzysta m.in. z umiejętności i wiedzy jakie posiada Ford Otosan doświadczony w projektowaniu, inżynierii oraz budowie samochodów użytkowych i elektrycznych.
Wiedza na temat elektrycznych układów napędowych zdobyta przez Ford Otosan m.in. dzięki produkcji w tureckiej fabryce w Kocaeli dwutonowego E-Transita, który wejdzie do sprzedaży jeszcze w tym kwartale, oraz elektrycznej wersji Transita Custom nowej generacji, która z kolei pojawi się na rynku w 2023 roku, może zostać wykorzystana do zapewnienia rumuńskiej fabryce Forda najlepszego w swojej klasie przejścia na tzw. „elektryczną przyszłość”. Zarząd Ford Otosan w Krajowej będzie miał ułatwiony transfer wiedzy z zakresu technologii akumulatorów dzięki zwiększonej integracji pionowej, a także będzie mógł korzystać z rozległej i – co istotne – efektywnej kosztowo sieci dostawców firmy.
Ford ogłosił również, że pod koniec roku 2022 r. zakończy się produkcja Forda EcoSport – niewielkiego SUV-a. Decyzja producenta uwarunkowana jest planami rozwojowymi rumuńskiej fabryki, która w coraz większym wymiarze będzie koncentrowała się na rozwoju produkcji samochodów użytkowych oraz elektrycznych.
Proces informowania i konsultacji z partnerami społecznymi w Krajowej został już rozpoczęty. Biorąc pod uwagę fakt, że Ford posiada reprezentację kierownictwa wyższego szczebla w zarządzie Ford Otosan, producent będzie nadal sprawował silny nadzór nad spółką joint venture, a zarazem również nad działalnością fabryki w Krajowej.
Ford i Ford Otosan oczekują, że ogłoszona w marcu zmiana zostanie zakończona w trzecim kwartale 2022 roku. Warunkiem jest uzyskanie niezbędnych zgód wydawanych przez organy regulacyjne i przeprowadzenie konsultacji.