Nowe modele Forda: Transit oraz Tourneo Custom rozpoczęły służbę w Muzeum Narodowym w Warszawie. Będą podróżować po całej Europie z nietypowymi ładunkami o najwyższej wartości historycznej i materialnej dla Polski.
Od egipskiej mumii przez słynne obrazy po fragmenty starożytnych budowli – wioząc cenne eksponaty będą je jednocześnie ochraniać.
Zobacz relacje:
Ford Polska jako partner logistyczny rozpoczął współpracę z Muzeum Narodowym w Warszawie. W jej ramach do floty Muzeum Narodowego trafiły dwa modele samochodów użytkowych Forda – nowy Ford Transit oraz Tourneo Custom.
Nowe samochody nie będą mieć łatwego zadania. Ponad 90 procent wszystkich przewozów dzieł sztuki ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie odbywa się samochodami, co oznacza od kilku do kilkunastu transportów w tygodniu. W zbiorach znajduje się blisko milion obiektów.
Obok obrazów są to także rzeźby i instalacje, grafiki, rysunki czy fragmenty starożytnych budowli z różnych kręgów kulturowych oraz epok historycznych. Dzieła sztuki podróżują między gmachem głównym a oddziałami muzeum do pracowni konserwatorskich oraz na wystawy w muzeach w Polsce i Europie, czasami również do krajów pozaeuropejskich.
Nowy Ford Transit
Przez ponad 50 lat obecności na rynku Transit zdobył pozycję nr 1 w Europie i stał się synonimem wszechstronnego samochodu użytkowego. W nowej odsłonie zmodernizowano aż 4600 podzespołów, tworząc najbardziej zaawansowaną, ekonomiczną, wszechstronną i funkcjonalną ciężarową odmianę tego modelu w historii.
Z zewnątrz najłatwiej poznamy ją po wyrazistym projekcie osłony chłodnicy w kształcie sześciokąta z trzema poprzecznymi żebrami oraz po światłach do jazdy dziennej w technologii LED.
Wszechstronność to również zaleta Tourneo Custom – drugiego z przekazanych samochodów. We flocie muzeum będzie on odpowiedzialny przede wszystkim za transport pracowników i gości, ale ze względu na szerokie możliwości adaptacji przestrzeni – tj. złożenie bądź wyjęcie każdego z sześciu foteli – będzie mógł także przewozić dzieła sztuki.
Gotowy na najtrudniejsze wyzwania
Muzeum Narodowe w Warszawie co chwilę staje przed nowymi wyzwaniami transportowymi. Wystarczy wspomnieć przewóz egipskiej mumii czy niedawną operację sprowadzenia do Polski z klasztoru we francuskich Pirenejach ponad 90 rzeźb Augusta Zamoyskiego. Niektóre z tych obiektów ważyły ponad 600 kg, a wszystkie musiały dotrzeć do naszego kraju „na kołach”.
Dlatego do służby w Muzeum Narodowym Ford Polska przekazał największy wariant Transita (L4) z najmocniejszym, 185-konnym dieslem. Ta wysokoprężna jednostka z rodziny EcoBlue o pojemności 2 litrów jest dostępna w nowym Fordzie również w wersjach 105-, 130- oraz 170-konnej.
2-litrowy silnik EcoBlue został gruntownie udoskonalony, by zapewniać najlepsze osiągi przy jeszcze mniejszym zużyciu paliwa. Oszczędności w porównaniu z poprzednikiem sięgają 7 proc.
Dostępny również jako hybryda
Ulepszony silnik to początek innowacji obniżających zużycie paliwa w Transicie. Ekologiczną jazdę wspierają automatyczna, 10-biegowa skrzynia, elektryczne wspomaganie kierownicy (po raz pierwszy w 2-tonowym modelu), poprawiona aerodynamika oraz wydatne zmniejszanie masy, nawet o 80 kg. Oszczędnościom sprzyja również system Ford EcoGuide.
Wykorzystuje on pozycjonowanie GPS, aby wskazać kierowcy, kiedy należy zwolnić i zmienić bieg przed wzniesieniami, skrzyżowaniami czy ograniczeniami prędkości, jeszcze zanim pojawią się w zasięgu wzroku. Ekonomiczny potencjał można zwiększyć, decydując się na odmianę hybrydową. Ford oferuje rozwiązanie EcoBlue Hybrid, a więc wersję z miękkim układem hybrydowym (mHEV), łączącą silnik diesla i 48-woltową instalację elektryczną.
Mniej zmęczenia w mobilnym biurze
Kierowcy przewożący dzieła sztuki to najczęściej przeszkoleni profesjonaliści, specjalizujący się w transporcie tego typu, ale tak samo jak wszyscy inni są narażeni na stres i zmęczenie za kierownicą. Z pomocą przychodzą tutaj zaawansowane systemy asystujące. Oprócz dobrze znanych, jak ten monitorujący martwe pole, utrzymujący samochód na pasie ruchu czy aktywnie wspomagający hamowanie z funkcją wykrywania pieszych (również w ciemności), jest dostępnych kilka nowych.
To m.in. inteligentny tempomat z funkcją dostosowywania prędkości do ograniczeń odczytanych ze znaków drogowych, system automatycznego parkowania i wyjeżdżania z miejsca parkingowego czy ostrzeganie o ruchu poprzecznym przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego. W manewrach parkingowych nieocenioną pomocą będą dodatkowo kamery szerokokątne z przodu i z tyłu.
O komfort kierowcy dbają nie tylko asystenci. Znacznie udoskonalono samo miejsce pracy, czyli kabinę, która teraz przypomina tę z Turneo Custom i pozwala poczuć się, jak w mobilnym biurze. Funkcje wspomagają system multimedialny SYNC3 z 8-calowym ekranem dotykowym oraz modem pokładowy FordPass Connect, otwierający nowe możliwości nadzoru nad flotą pojazdów, dzięki zaawansowanym funkcjom telematyki (Ford Telematics) oraz zarządzania samochodem z poziomu aplikacji mobilnej FordPass Pro.
Te wszystkie innowacje i rozwiązania sprawiają, że nowy Transit bez problemu sprosta oczekiwaniom nie tylko firm, lecz także instytucjom o szczególnych potrzebach transportowych, jak Muzeum Narodowe w Warszawie.