FORD: NOWA PUMA ST CZYLI SUV O WYSOKICH OSIĄGACH

Ford Polska zaprezentował w Warszawie nowy model Puma ST. To kompaktowy SUV o wysokich osiągach z zaawansowanymi technologiami sportowymi.

Pod maskę znalazł się między innymi mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym LSD i sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania. Model można już zamówić z odbiorem przed końcem roku.


Zobacz także:

PREMIERY

ROZMAITOŚCI


 

Model oferuje również zmienne tryby jazdy (z trybem sportowym), ale także – po raz pierwszy w samochodzie Ford Performance – z trybem Eco. Silnik EcoBoost o pojemności 1,5 litra i o mocy 200 KM umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,7 sek. Udoskonalone zawieszenie otrzymało opracowaną dla tego modelu belkę skrętną, stabilizator poprzeczny i nastawy amortyzatorów.

Reakcje układu kierowniczego są o 25 procent szybsze, a w układzie hamulcowym zastosowano o 17 proc. większe tarcze niż w standardowej wersji Pumy. Specjalnie opracowane opony Michelin Pilot Sport 4S przyczyniają się do utrzymania stabilności.

Puma ST jest pierwszym małym SUV-em w Europie, który będzie oferowany z opcjonalnym mechanizmem LSD, poprawiającym przyczepność przednich kół i ułatwiającym pokonywanie zakrętów, a w szczególności zmniejszającym podsterowność przy wychodzeniu z łuku. W pełni mechaniczny system przekazuje moment obrotowy na koła o największej przyczepności, zmniejszając poślizg kół i umożliwiając kierowcy pełne wykorzystanie dostępnej mocy silnika.

Zwiększono sztywność belki skrętnej tylnego zawieszenia, zastosowano też stabilizator przechyłów o przekroju 28 mm, montowany do ramy. O stabilność na zakrętach dba również przedni stabilizator o przekroju 24 mm. Sprężyny zawieszenia kół ze zmiennym kierunkiem działania zapewniają większą stabilność w zakrętach. Współpracują one z dwururowymi amortyzatorami Hitachi.

Pod kątem realnych osiągów ST zoptymalizowano również skuteczność układu hamulcowego. Przednie tarcze powiększono do średnicy 325 mm, z tyłu montowane są tarcze w rozmiarze 271 mm. Dostrojono układ wspomagania siły hamowania.

Dynamiczne osiągi

Zaawansowany silnik benzynowy jest wyposażony w nowoczesny system turbodoładowania, wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa i podwójny, niezależnie działający układ zmiennych faz rozrządu, zapewniające osiągi samochodu sportowego przy oszczędnym zużyciu paliwa. Osiąga on moc maksymalną przy 6000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy jest dostępny w zakresie 2500- 3500 obr./min. Nowe auto otrzymało również nowe zawieszenie silnika.

System dezaktywacji cylindrów automatycznie zatrzymuje podawanie paliwa i pracę zaworów jednego z cylindrów silnika w warunkach, w których pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna, na przykład podczas toczenia się lub jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc. Zużycie paliwa wynosi 6,0 l/100 km a emisja CO2 – 134 g/km według NEDC.

Silnik korzysta również z filtra cząstek stałych, redukującego emisję sadzy. Nowy model jest oferowany z tą samą bezpośrednią, sześciostopniową manualną skrzynią biegów, która przenosiła napęd Fiesty ST. Prędkość maksymalna wynosi 220 km/h na 19-calowych kołach z obręczami ze stopu aluminium.

Tryby jazdy

Wybierane przez kierowcę tryby jazdy są następujące:
• Normal – mapowanie silnika, kontrola trakcji, elektroniczna kontrola stabilności ESC, aktywny zawór wydechowy i elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPAS) są skonfigurowane tak, by zapewnić naturalne reakcję i poczucie panowania nad samochodem;
• Eco – mapowanie silnika i reakcja przepustnicy są skonfigurowane pod kątem maksymalnej oszczędności paliwa;
• Sport – mapowanie silnika wyostrza jego reakcje na zmiany położenia pedału przepustnicy, tryb jest dostępny od razu po naciśnięciu specjalnego przycisku na kierownicy;
• Tor wyścigowy – wszystkie funkcje dynamiki pojazdu są dostrajane tak, by uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń, kontrola trakcji jest wyłączona, a interwencje ESC następują dopiero przy dużym uślizgu kół.

Ponadto, trzy tryby działania systemu ESC umożliwiają kierowcom wybór pomiędzy pełną kontrolą systemu, trybem poślizgu z ograniczoną interwencją; i pełną dezaktywacją systemu.

Zaprojektowany wyłącznie do użytku na torze wyścigowym, dostępny jako część opcjonalnego, wyczynowego pakietu Ford Performance, system Launch Control jest przez kierowcę za pomocą przycisków sterujących na kierownicy, a dane odczytać można na wyświetlaczu cyfrowym w 12,3 calowym zestawie wskaźników. Przytrzymanie otwartej przepustnicy informuje system, że należy zwiększyć obroty silnika.

Całkowite zwolnienie sprzęgła umożliwia najszybsze ruszenie ze startu zatrzymanego z udziałem elektronicznego systemu kontroli stabilności, z kontrolą trakcji, kontrolą wektorowania momentu napędowego i układem kompensacji momentu skręcającego na kierownicy.

Elementy wyposażenia

Sportowa stylistyka Pumy to opadająca linia dachu i silnie zaakcentowane nadkola. Splitter z wytłoczonym oznakowaniem Ford Performance, zintegrowany z przednim zderzakiem, ma za zadanie zwiększyć o prawie 80 procent siłę docisku przedniej osi pojazdu. Duży tylny spojler dachowy poprawia właściwości aerodynamiczne. Górne i dolne kratki mają zapewniać lepsze chłodzenie silnika.

W ofercie znajdziemy 19-calowe felgi aluminiowe, oraz sześć kolorów nadwozia: Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic i Mean Green, przeznaczony wyłącznie dla ST. Błyszczące czarne wykończenie dachu, obramowania osłony chłodnicy, bocznych wlotów powietrza, obudów lusterek zewnętrznych i tylnego spojlera dachowego są standardem, dzięki czemu model jest łatwiejszy do zidentyfikowania.

Elektrycznie składane lusterka boczne, będące wyposażeniem standardowym, po odblokowywaniu drzwi wyświetlają na ziemi logo ST.

Wewnątrz, podgrzewane, wzmocnione fotele sportowe Recaro mają tłoczone logo ST. Fotele, pasy bezpieczeństwa, mieszek dźwigni zmiany biegów i dywaniki z logo ST są wykończone szwami w kolorze Metal Grey. Pojemność bagażnika wynosi 456 l plus MegaBox Forda o pojemności 80 litrów.

Wśród standardowych elementów są: podkładka ładowania indukcyjnego smartfonu, podgrzewana przednia szyba Quickclear, przednie i tylne czujniki parkowania, czujnik deszczu oraz system komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3, obsługiwany poprzez 8-calowy kolorowy ekran dotykowy. Dostępny jest też system audio klasy premium B&O.

Modem FordPass Connect (standard) umożliwia właścicielom zdalne sterowanie wybranymi funkcjami pojazdu. Inne dostępne systemy wspomagania kierowcy obejmują układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją autonomicznego hamowania na skrzyżowaniu, System wspomagający parkowanie, ostrzegający przed pojazdami na drodze poprzecznej z aktywnym wspomaganiem hamowania oraz tempomat adaptacyjny z systemem rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i utrzymania na pasie ruchu.

Wymiary nowego auta: długość – 4226 mm, szerokość z lusterkami rozłożonymi – 1930 mm, wysokość (z anteną w kształcie płetwy rekina) – 1533 mm.