Podczas uroczystości Go Further zorganizowanej w Kolonii Ford zaprezentował nową generację modelu Fiesta, bardzo zaawansowany technologicznie samochód segmentu B.
Nowe auto wyposażone jest w najnowocześniejsze technologie wsparcia kierowcy i łączności multimedialnej, a oferowane będzie we wszechstronnej i najpełniejszej palecie – czterech wersjach nadwoziowych.
Zobacz także:
Ford zaprezentował 4. warianty produkcyjne Fiesty, w tym stylowy Titanium, inspirowany modelami Ford Performance model ST-Line, luksusowy Vignale oraz wersję crossover – Active (pierwszą z długiej linii modeli, które w najbliższych latach opuszczać będą fabryki producenta).
3- i 5-drzwiowe warianty Fiesty cechować się będą stylowym designem nadwozia i ciekawą stylistyką wnętrza, pozwalających na pełniejszą personalizację. Wśród systemów wsparcia kierowcy są m.in. rozbudowany system wykrywania pieszych (Pedestrian Detection), który pomaga także w unikaniu kolizji w nocy, oraz system aktywnego wspomagania parkowania Ford Active Park Assist.
Fiesta jest też pierwszym samochodem Forda, który może być wyposażony w wysokiej klasy system nagłośnienia B&O PLAY Sound System, po raz pierwszy jest tu też oferowany otwierany szklany dach panoramiczny.
Rozbudowana paleta modeli Fiesty
Ford Fiesta Vignale dołącza do modeli Mondeo, S-MAX, Kuga oraz Edge Vignale. Wyróżnia się m.in. ekskluzywnymi, 18-calowymi felgami aluminiowymi, ekskluzywnymi detalami karoserii oraz kolorami, a także tapicerką ze skóry tłoczonej i przeszywanej w sześciokąty.
Fiesta Active to crossover łączący mocną, wyrazistą stylistykę inspirowaną autami typu SUV z podniesionym prześwitem, relingami i dodatkowymi osłonami nadwozia, z praktycznością hatchbacka, dynamiką jazdy i prowadzenia.
Wcześniej w tym roku Ford zaprezentował nową paletę modeli ST-Line, które wyróżniają się zewnętrzną i wewnętrzną stylizacją inspirowaną przez modele Ford Performance, a wyposażone są w potężne silniki benzynowe (EcoBoost) i wysokoprężne (TDCi).
Fiesta ST-Line cechuje się sportową stylizacją nadwozia, w tym aluminiowymi kołami, wyjątkowym grillem, a także zmodyfikowanymi zderzakami i progami. Wnętrze wyróżniają sportowe fotele, aluminiowe nakładki na pedały i kierownica o spłaszczonym na dole wieńcu. Sportowe zawieszenie zapewnia dobre prowadzenie.
Premierę podczas prezentacji miała też wersja Titanium o bogatej specyfikacji wyposażenia. Nowe auto będzie dostępne także w wersji Trend.
Zaawansowany technologicznie
Nowy model został wyposażony w najlepsze w klasie systemy i technologie podnoszące poziom komfortu, wygody i bezpieczeństwa. Zaawansowane technologie wsparcia kierowcy są oparte na dwóch kamerach, trzech radarach i 12 czujnikach ultradźwiękowych, które współpracując ze sobą, potrafią monitorować teren obejmujący 360° wokół samochodu oraz monitorować drogę na dystansie do 130 m przed nim.
System zapobiegający kolizjom Pre-Collision Assist został poszerzony o rozpoznawanie pieszych (Pedestrian Detection), wykorzystujący światło lamp głównych. Kamera szerokokątna ułatwia monitorowanie ruchów pieszych. Active Park Assist poszurzono o funkcję Perpendicular Parking (parkowania prostopadłego). System ten może samoczynnie użyć hamulców w przypadku gdy kierowca nie reaguje na ostrzeżenia i zagraża nieunikniona kolizja.
Wśród innych opcji dostępnych po raz pierwszy w modelu Fiesta, a podnoszących funkcjonalność, są m.in.: rozpoznawanie znaków drogowych (Traffic Sign Recognition) czy automatyczna regulacja zasięgu lamp głównych Auto High Beam.
Fiesta będzie mieć na pokładzie Cross Traffic Alert, które ostrzega kierowcę podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Ten system jest jednym z aż 15 systemów wsparcia kierowcy, m.in. Adaptive Cruise Control, Adjustable Speed Limiter, Blind Spot Information System, Distance Indication, Driver Alert, Lane Keeping Aid, Lane Keeping Alert and Forward Collision Warning (adaptacyjny tempomat, regulowany ogranicznik prędkości, nadzór nad martwym kątem lusterek, wskaźnik odstępu, ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy, wsparcie utrzymania pasa ruchu i ostrzeżenie o ryzyku kolizji czołowej).
System łączności multimedialnej SYNC 3 umożliwi kierowcom Fiesty sterowanie radiem, nawigacją oraz połączonymi smartfonami za pomocą prostych komend głosowych z codziennego, potocznego języka. Wolnostojący ekran dotykowy może mieć do 8 cali przekątnej (oferowany jest też ekran 6,5-calowy, zaś 4,2-calowy ekranik jest zintegrowany z Ford Dock).
Nowe systemy B&O PLAY oferują wysokiej jakości audio (w Fieście oznacza to 10 głośników, w tym montowany w bagażniku subwoofer oraz centralny głośnik średniotonowy na środku kokpitu).
Design
Wszystkie cztery wersje nowej Fiesty pokazane w Kolonii mają karoserie bazujące stylistycznie na designie poprzedniego modelu. Maska jest pozbawiona wybrzuszenia, co pozwala, by nowy, szerszy grill wyraźnie zdominował przód. Smukłe lampy główne budują nowy, rozpoznawalny efekt opasania. Profil boczny karoserii jest silniej przytulony do ziemi, mniej kanciasty, a przy tym – dzięki 71 mm większej długości i 12 mm większej szerokości – robi wrażenie potężniejszego. Pas boczny sięga aż do lamp głównych.
Każdy z 4 wariantów Fiesty ma unikatowy charakter stylistyczny i może być dalej personalizowany. Dodatkowe kolory nadwozia to nowe lakiery – Blue Wave, a dla modelu Fiesta Vignale – Milano Grigio. Jedyny w swoim rodzaju jest design grilla w modelu Vignale. Wersja Titanium charakteryzuje się chromowanymi listwami. Pionowe lampy przeciwmgłowe są ze sobą połączone miękkim łukiem zderzaka.
Siatkowy grill Fiesty ST-Line jest inspirowany sportowymi modelami Ford Performance. Wersja Active wyróżnia się podniesionym prześwitem oraz ciemnymi panelami ochronnymi opasującymi samochód już od przedniego zderzaka, poprzez łuki nadkoli i burty aż po pas tylny.
Wnętrze
Kabina z miękkimi materiałami jest przestronniejsza. Jednoczęściowa konsola centralna łączy się w dyskretny sposób z dolną częścią deski rozdzielczej. Nowości to m.in. podgrzewane koło kierownicy, zestaw wskaźników obejmujący 4,2-calowy wielofunkcyjny wyświetlacz TFT.
Opcje personalizacyjne obejmują elementy dekoracyjne dla konsoli środkowej i pasażerskiej części deski rozdzielczej, klamki drzwiowe oraz nakładkę na lusterko wsteczne w kolorach Race Red, Yellow, Bohai Bay Mint, Deep Impact Blue lub Chrome Copper.
Pasażerów tylnych miejsc ucieszą o 16 mm wydłużony odstęp od przednich foteli, a także na nowo uformowane siedziska. Regulowany na wysokość fotel kierowcy ma podparcie lędźwiowe. Klapa bagażnika jest szersza.
Bezpieczeństwo
Systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego w nowym modelu w połączeniu z kompletną paletą systemów wsparcia kierowcy powinny dać w sumie najwyższy wynik testów zderzeniowych EuroNCAP. Szkielet Fiesty składa się w 36 proc. ze stali borowej. Boczne airbagi zaprojektowano tak, by unosiły i odsuwały ramię pasażera od strefy uderzenia. Wśród innowacyjnych systemów ochronnych jest blokada wysuwania się i naciągania pasa bezpieczeństwa, która eliminuje potrzebę stosowania airbagu kolanowego kierowcy.
Rodzice małych dzieci korzystać mogą z możliwości dezaktywacji airbagu przedniego pasażera i montażu fotelika dziecięcego. Ochrona pieszych natomiast została zoptymalizowana dzięki lampom głównym, które zaprojektowano, by w chwili uderzenia przemieszczały się w tył, a także poddającym się masce i modułowi napędu wycieraczek.
Silniki
Benzynowy silnik 1.0 EcoBoost oferowany jest w wariantach o mocy 100, 125 i 140 KM oraz z nową, 6-stopniową skrzynią biegów lub z opcjonalną 6-stopniową skrzynią automatyczną dla wariantu 100-konnego z łopatkami pod kierownicą do manualnego sterowania przekładnią.
1,5-litrowy turbodiesel TDCi o mocy 120 KM współpracuje z 6-stopniową skrzynią biegów (emisja CO2 na poziomie 89 g/km.). Wydajność paliwowa jest jeszcze wyższa dzięki inteligentnemu systemowi ładowania regeneratywnego (Smart Regenerative Charging), które pozwala swobodnie i selektywnie włączać alternator i ładować akumulator, kiedy samochód hamuje silnikiem. 1,5 występuje także w wersji 85-konnej.
1,1-litrowa jednostka benzynowa jest oferowana z nową, 5-stopniową skrzynią biegów, w wariantach 70- i 85-konnym.
Wydajność paliwowa jest optymalizowana także dzięki usprawnionej technologii Auto- Start- Stop oferowanej do wszystkich silników, a także aktywnemu sterowaniu przesłoną chłodnicy (Active Grille Shutter) w silnikach 1.0 EcoBoost oraz 85-konnym 1.5 TDCi. Nowy przycisk Eco przy manualnych skrzyniach biegów dostraja pracę silnika i jego reakcje na gaz.
Jeszcze więcej frajdy z jazdy
Fiesta nowej generacji zapewnia jeszcze lepszą pracę zawieszenia, lepszą trakcję, lepsze hamulce i jeszcze lepsze „czucie” na kierownicy. Przednie koła są rozstawione o 30 mm szerzej, zaś tylne o 10 mm. Rozstaw osi zwiększono o 4 mm, co pozwoliło na optymalizację zawieszenia dla większych, 18-calowych kół. Wymiary 5-dzrwiowej wersji hatchback to: długość – 4040 mm, szerokość – 1734 mm (bez lusterek), wysokość 1483 mm, rozstaw osi 2493 mm.
Układ jezdny Fiesty wspiera teraz elektroniczna kontrola wektorowania napędu (Electronic Torque Vectoring Control), która poprawia sprawność przenoszenia napędu, lekko przyhamowując napędzane koło wewnętrzne w łuku, co podnosi stabilność i poprawia trakcję. Droga hamowania od prędkości 100 km/h skróciła się o 8 proc. W autach z silnikami o mocy 100 KM i większej na tylnej osi montowane są hamulce tarczowe.
Nowe, podwójne łożyska zawieszenia są dwukrotnie sztywniejsze. zastosowano większą tylną belkę skrętną, ograniczającą przenoszenie niewielkich nierówności podłoża do kabiny.