Ford Polska ogłosił ceny nowego Forda Fiesta oraz specyfikację techniczną na naszym rynku. Tymczasem model został poddany serii zakrojonych na szeroką skalę testów wytrzymałościowych.
Powodem jest przygotowanie go do eksploatacji w najbardziej ekstremalnych warunkach i zadbania o to, aby samochód odznaczał się ponadprzeciętną niezawodnością przez wiele lat codziennego użytkowania.
Zacznijmy jednak od polskiego rynku; ceny nowej Fiesty rozpoczynają się od 43 950 złotych (trzydrzwiowa, silnik 1.25 Duratec 60 KM, wersja wyposażenia ambiente), a kończą na 67 850 złotych (pięciodrzwiowa, 1.6 Duratorq TDCi 95 KM, titanium X). Cennik dostępny jest w galerii poniżej, podobnie jak dane techniczne dostępnych silników. Wersje wyposażenia to: ambiente, trend, trend ECOnetic, sport, titanium, titanium ECOnetic oraz titanium X.
Zimne i gorące testy
Łącznie podczas testów Ford Fiesta przebył 1 200 000 kilometrów po publicznych drogach i 850 000 kilometrów po torach testowych obfitujących w dziury i wyboje. Testy prowadzone były w temperaturach od -40 C do +82 C.
– Połączenie zaawansowanych symulacji laboratoryjnych, wymagających prób torowych oraz testów w rzeczywistych warunkach drogowych pomogło nam opracować wytrzymały samochód, który przetrwa wszystkie trudy codziennej eksploatacji – powiedział Glen Goold, główny inżynier projektu nowego Forda Fiesta, Ford of Europe.
Testy wytrzymałościowe w należącym do Forda ośrodku Lommel Proving Ground w Belgii były prowadzone na nawierzchniach odzwierciedlających drogi w Wielkiej Brytanii, Francji i Stanach Zjednoczonych. Jeden z torów testowych jest dokładną kopią dziurawej drogi biegnącej nieopodal centrum Ford Dunton Technical Centre w Wielkiej Brytanii.
Testy symulowały najgorsze warunki drogowe, z jakimi mogą spotkać się kierowcy i obejmowały przejazdy po sztucznych przeszkodach zaprojektowanych tak, aby wywierać kontrolowane obciążenia na poszczególnych podzespołach auta. Testy komponentów i systemów, prowadzone w laboratorium przez wiele tygodni, a nawet miesięcy, symulowały intensywną eksploatację w całym cyklu życia pojazdu. W jednym z takich testów specjalne ramię robota nacisnęło maskę silnika 3 000 razy, odzwierciedlając naciskanie jej oburącz z siłą odpowiadającą 36 kilogramom.
Stworzony przez Forda program Voice of Customer Fleet skupia się na testach w rzeczywistych warunkach eksploatacji, zarówno na drogach miejskich, jak i pozamiejskich. Celem programu opracowanego w Stanach Zjednoczonych i wprowadzonego do Europy w 2010 roku jest wyodrębnienie trzasków i pisków docierających do kabiny pasażerskiej podczas jazdy, ocena pozycji siedzącej, a także ocena solidności systemu paliwowego i działania wskaźnika poziomu paliwa po wyczerpaniu paliwa dostępnego w baku.
Ford zatrudnił stu kierowców w różnym wieku i o różnej posturze ciała w celu przeprowadzenia testów 115 egzemplarzy nowego Forda Fiesta. Kierowcy zostali wyposażeni w specjalne rejestratory trasy, a także mogli zgłaszać wszelkie sugestie i zastrzeżenia odnośnie funkcjonowania pojazdu. W jednym z 31 testów uczestnicy musieli wykonać określone czynności, które zostały opisane w instrukcji obsługi pojazdu.
– Przywiązujemy dużą uwagę do wszystkich aspektów nowego Forda Fiesta, dlatego możemy zaoferować samochód spełniający oczekiwania klienta w codziennej eksploatacji – powiedział Thomas Schlimbach, inżynier w programie Voice of Customer Fleet, Ford of Europe. Wszyscy mieli kiedyś problemy z rozszyfrowaniem poleceń zawartych w instrukcji, niezależnie od tego, czy była to instrukcja obsługi pojazdu czy instrukcja składania mebli.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.