Pojazdy zawsze emitowały dużo hałasu – od niepowtarzalnego dźwięku pracującego silnika po równomierny szum opon. Ruch drogowy na świecie zdominują niebawem samochody elektryczne, odgłosy aut ulegną więc radykalnej zmianie.
Pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny – hybrydowe lub w pełni elektryczne – są znacznie cichsze niż tradycyjne modele napędzane silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
Zobacz relacje:
W rezultacie kraje na całym świecie, w tym kraje Unii Europejskiej, Chiny i Stany Zjednoczone, opracowują normy dźwiękowe, które pojazdy z napędem elektrycznym będą musiały spełniać, aby piesi i rowerzyści byli świadomi ich obecności na drogach.
W ramach ukierunkowanej na człowieka polityki projektowania, Ford zaprosił niedawno członków brytyjskiej Narodowej Federacji Niewidomych (National Federation of the Blind) do Biura Innowacji w Zakresie Inteligentnej Mobilności (Smart Mobility Innovation Office) mieszczącej się w Here East, w Londynie, aby mogli zaznajomić się z opracowanym przez Forda dźwiękiem. Kluczowym celem tego działania jest zbadanie ich reakcji i uzyskanie informacji na temat poprawności działania dźwięku podczas wkraczania niewidomych na przejście.
Ford wypróbował nowy dźwięk hybrydowego pojazdu elektrycznego Transit Custom PHEV, będącego częścią floty, którą firma obecnie testuje w lokalnych przedsiębiorstwach. Uczestnicy słyszeli jak pojazd cofał, zbliżał się do skrzyżowania i ruszał z pozycji postojowej. Opisali oni dźwięk, który zmienia się podczas przyspieszania i zwalniania, jako „muzyczny” i „futurystyczny”.
– Przy wyższych prędkościach, wyraźniejszy staje się szum opon i pojazdy elektryczne są bardziej słyszalne. Potencjalnym problemem, zwłaszcza dla osób niewidomych, mogą być wolno poruszające się pojazdy na zatłoczonych ulicach miast i na skrzyżowaniach. Badanie to dostarczyło bezcennych informacji zwrotnych na temat ich doświadczeń w ramach trwających obecnie prób pojazdu Transit PHEV – powiedział Mark Harvey, dyrektor w Ford Commercial Vehicle Mobility Solutions.
Począwszy od lata 2019 r. wszystkie pojazdy elektryczne i hybrydowe w Unii Europejskiej będą musiały – zgodnie z prawem – emitować dźwięki słyszalne przy niskich prędkościach, aby ostrzegać inne osoby o ich nadjeżdżaniu. Podobne wymogi mają być później wdrożone również w Chinach i w Stanach Zjednoczonych.
Aby spełnić nowe normy, Ford – tworząc ten wyjątkowy dźwięk – współpracował z zespołem specjalistów. W pracach prowadzonych od 2015 roku, dźwięk ten był początkowo opracowywany z myślą o mniejszych pojazdach, natomiast w USA będzie on wykorzystywany przez pojazdy hybrydowe Fusion Hybrid i Fusion Energi plug-in, gdy wejdą one do sprzedaży na początku przyszłego roku.
W miarę jak Ford przechodzi do elektryfikacji gamy napędów swoich pojazdów, firma pracuje nad zrozumieniem, jak dźwięk będzie funkcjonował w większych samochodach – i jak zareagują na niego wszyscy użytkownicy dróg.
– Dla większości ludzi przejście przez ulicę jest łatwą czynnością, ale dla ludzi takich jak ja nie jest to takie proste. Pojazdy elektryczne są poważnym wyzwaniem i z przyjemnością skorzystałam z możliwości zapoznania się z nowym dźwiękiem Forda – powiedziała Kasia Kubaszek, która wzięła udział w londyńskim teście ze swoim psem przewodnikiem Carrie.
Futurystyczny, harmonijny mix elektronicznych akordów, stworzony przez generator dźwięku, ma na celu ostrzeganie pieszych i rowerzystów o obecności samochodu, ale jednocześnie uniknięcie rozpraszania uwagi kierowcy. Ford współpracował z wieloma studiami specjalizującymi się w produkcji różnorakich form dźwiękowych – w tym studiami zajmującymi się muzyką, filmami i grami wideo – w celu opracowania licznych motywów, które łatwo usłyszeć, ale które nie irytują pasażerów wewnątrz pojazdu.
Oprócz badań nad percepcją nowych dźwięków przez osoby niewidome, test Forda jest ważnym krokiem na drodze do realizacji celu, jakim jest dostarczenie do 2022 r. na światowe rynki 40 pojazdów zasilanych gamą zelektryfikowanych napędów, w tym 16 pojazdów BEV, zasilanych w pełni z baterii. Test ten pomoże Fordowi sprawdzić globalny odbiór nowego dźwięku, stosowanego w pojazdach w różnych regionach świata, odpowie też, czy należy go dla poszczególnych rynków zróżnicować.