Wskazówki dotyczące przestrzeni parkingowej poda kierowcom nawigacja Forda i Vodafone. Nowa technologia przekaże informację ile miejsc jest dostępnych na pobliskich postojach i jak się do nich dostać.
Szacuje się, że w takich miastach jak Londyn i Frankfurt przeciętny kierowca spędza rocznie 67 godzin na poszukiwaniu miejsc do parkowania, kosztem ponad 1 250 Euro.
Zobacz relacje:
Krążenie po mieście w poszukiwaniu miejsca postojowego odpowiada za około 3aż 0 procent miejskiego ruchu.
Problem może nie wynikać wyłącznie z braku miejsc parkingowych – sugerują to dane, wskazujące że współczynnik wykorzystania niektórych miejskich parkingów w Wielkiej Brytanii może wynosić tylko ok. 50 procent.
Ford i Vodafone testują teraz nową technologię połączonych pojazdów, która może ułatwić znalezienie miejsc parkingowych w centrach miast. Funkcja nawigacji wskaże sposób dojazdu do nich.
– Systemy nawigacji bardzo pomagają nam dotrzeć do celu, ale nie są już tak przydatne, gdy chodzi o pomoc w parkowaniu – szczególnie w centrach miast. Parking Space Guidance to technologia połączonych pojazdów, która może pomóc kierowcom szybciej ukończyć podróż, oszczędzając pieniądze, czas i poprawiając jakość powietrza – powiedział Tobias Wallerius, inżynier odpowiedzialny za rozwój produktu, Ford of Europe.
– Gdy pojazdy będą mogły w czasie rzeczywistym wymieniać dane z infrastrukturą, ruch drogowy stanie się bardziej inteligentny, wyszukiwanie miejsca parkingowego mniej stresujące, a ludzie szybciej dotrą do celu – dodał Michael Reinartz, szef działu innowacji w Vodafone.
Parking Space Guidance, który jest aktualizowany w czasie rzeczywistym w oparciu o dane z parkingów, jest testowany przez Forda i Vodafone w ramach programu KoMoD (Kooperative Mobilität im digitalen Testfeld Düsseldorf) w Niemczech, wartego 15 mln Euro międzysektorowego projektu testowania skomunikowanych pojazdów i zautomatyzowanych technologii jazdy.
Gdy pojazdy testowe przejeżdżają przez miasto, otrzymują z centralnego systemu komputerowego informacje o stanie dróg i parkingów, w oparciu o geolokalizację, wraz z informacjami z pobliskich dynamicznych, cyfrowych znaków drogowych.
Kolejne funkcjonalności zademonstrowane przez Forda i Vodafone jako część KoMoD obejmują:
• Asystenta sygnalizatorów świetlnych na skrzyżowaniach (Traffic Light Assistance System), w którym czas pozostały do zbliżającego się uruchomienia czerwonego lub zielonego światła jest wyświetlany na tablicy zegarów. Wcześniejsze ostrzeganie o czerwonym świetle może zmniejszyć gwałtowność hamowania, co może prowadzić do zwiększenia bezpieczeństwa, oszczędności paliwa i korzyści w postaci płynności ruchu drogowego, ponieważ kierowcy odpowiednio dostosowują swoje prędkości.
• System informacji o tunelach (Tunnel Information System), który z wyprzedzeniem dostarcza informacji o zamkniętych lub kończących się pasach ruchu, ograniczeniach prędkości i pojazdach wolno poruszających się w tunelach.
• Vario Display dostarcza aktualnych informacji do zestawu wskaźników o najważniejszych zdarzeniach, które mogą mieć wpływ na lokalny ruch, takich jak wystawy, koncerty lub mecze piłkarskie.
• Systemy kontroli ruchu na autostradzie pomagają poprawić ogólny przepływ ruchu, poprzez dostosowanie ograniczeń prędkości.
• Inteligentna transmisja znaków drogowych wysyła informacje o ograniczeniu prędkości i znakach ostrzegawczych, bezpośrednio do wyświetlacza w pojeździe. Rozpoznawanie znaków drogowych za pomocą kamer jest obecne w wielu pojazdach, lecz nie może skutecznie działać przy złej pogodzie lub w otoczeniu wysokich pojazdów. Przesyłanie informacji o znaku do pojazdu za pomocą transmisji radiowej, bezpośrednio ze znaku lub pobliskiego, przydrożnego urządzenia gwarantuje, że kierowcy zapoznają się z ważnymi informacjami, dotyczącymi bezpieczeństwa.
• Ostrzeżenie o złej pogodzie automatycznie komunikuje warunki pogodowe z jednego pojazdu do innych, znajdujących się w pobliżu. Jeśli automatyczne wycieraczki wykryją deszcz, nadany zostanie odpowiedni komunikat w celu poinformowania pobliskich kierowców za pośrednictwem wyświetlaczy w ich pojazdach, by mogli dostosować prędkość swoich aut do aktualnych warunków drogowych.
Wcześniejsze próby pokazały w jaki sposób technologia może automatycznie ostrzegać innych kierowców o wypadkach, a także pokazywać im dokładną lokalizację pobliskich pojazdów ratunkowych, by jak najskuteczniej umożliwić im przejazd.
Na razie informacje transmitowane między pojazdami mają umożliwiać kierowcom podejmowanie świadomych decyzji, dotyczących ich podróży.
Jednakże komunikatory, działające w systemach pojazd- pojazd i pojazd- infrastruktura – takie jak testowany system KoMoD – mogą odegrać ważną rolę w przyszłości, w której autonomiczne pojazdy mogłyby reagować na komunikaty bez udziału kierowcy.