FORD: MODELE SUV ORAZ NAPĘDY AWD I 4WD POWIĘKSZĄ SUKCES

ford-suv1

Firma Ford Motor Company szacuje, że w 2016 roku sprzeda 139 000 samochodów z napędem AWD i 4WD, co będzie stanowiło wzrost o 120 procent w stosunku do roku 2014.

Na początku przyszłego roku marka zaoferuje w Europie osiem z siedemnastu modeli samochodów z zaawansowanym napędem, przy czym w roku 2012 w gamie dostępne były tylko trzy takie modele.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Wśród aut Forda wyposażonych w systemy pomagające kierowcy w warunkach terenowych, zwiększające przyczepność na śliskich nawierzchniach czy optymalizujące osiągi na torze wyścigowym znajdą się: nowy Ford Edge, SUV Kuga, Galaxy, Mondeo i S-MAX, a także nowy Focus RS o wysokich osiągach, nowy pickup Ranger oraz van Transit.

Niedawno Ford rozpoczął produkcję dużego, luksusowego Forda Edge w specyfikacji europejskiej, który jest już trzecim SUV-em po modelach Kuga – teraz dostępnym także z opracowanym przez systemem SYNC 2 – i EcoSport, realizującym plan ekspansji producenta w segmencie. Jak wynika z danych dostarczonych przez IHS, w całej branży motoryzacyjnej sprzedaż SUV-ów w stosunku do całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w Europie wzrośnie z 20 procent w 2014 roku do 27 procent do roku 2020.

ford-suv2

– Dzięki gamie zaawansowanych układów napędowych AWD i 4WD, Ford zaoferuje klientom odpowiednie rozwiązania dostosowane do ich samochodu i stylu życia. Popyt na SUV-y i samochody z napędem na wszystkie koła jest tak duży, że w ciągu kolejnych trzech lat planujemy wprowadzić do sprzedaży pięć nowych modeli, które będą rywalizowały w segmencie SUV-ów i crossoverów – powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu, Ford of Europe.

Układ AWD nabiera rozpędu

Na początku przyszłego roku Ford zaoferuje układ napędu AWD lub 4WD w blisko 50 procentach swoich samochodów osobowych i użytkowych sprzedawanych w Europie, dając klientom możliwość skorzystania z lepszych właściwości jezdnych, lepszej przyczepności i lepszych właściwości terenowych.

Nowy Focus RS z silnikiem o mocy 350 KM wykorzystuje innowacyjny system napędu na cztery koła Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego Dynamic Torque Vectoring, by zapewnić kierowcy poziom prowadzenia i przyjemności z jazdy.

System opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpływ na zachowanie się auta w zakrętach i stabilność w łuku.

ford-suv3

Sterownik tylnego mechanizmu różnicowego nieprzerwanie dokonuje rozdziału siły napędowej, zarówno w zakresie międzyosiowym, jak i między kołami osi tylnej, dostosowując się do każdej sytuacji drogowej i monitorując dane z rozlicznych czujników samochodu, aż stukrotnie w ciągu każdej sekundy. Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70 proc. momentu napędowego, z czego do 100% może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół.

– Ten system napędu na cztery koła to przełomowa technologia, zdolna zapewnić najlepsze własności jezdne w skręcie i przyjemność z prowadzenia samochodu na granicy przyczepności. Po prostu wyrzuciliśmy na śmietnik wszystkie dotychczasowe teorie, jakoby napędzane na cztery koła hatchbacki nie mogły zapewniać przyjemności z jazdy i stworzyliśmy samochód, który po równi zaskakuje i nagradza – powiedział Dave Pericak, dyrektor Global Ford Performance.

Fordy Edge, Galaxy, Kuga, Mondeo i S-MAX oferowane są z inteligentnym napędem na cztery koła AWD, który poprawia trakcję i przyczepność, przenosząc w płynny sposób moment obrotowy do wszystkich czterech kół. System daje prowadzącemu poczucie pewności za kierownicą, szczególnie na śliskiej nawierzchni. Inteligentny napęd AWD bada przyczepność kół do nawierzchni i jest w stanie dostosować moment obrotowy przy kołach obu osi w stosunku 50/50 w czasie poniżej 20 milisekund, czyli dwadzieścia razy szybciej, niż zajmuje mrugnięcie powieką.

Inteligentny napęd AWD działa tylko wtedy, gdy wymaga tego sytuacja na drodze, dzięki czemu nie ma tak dużego wpływu na zużycie paliwa i emisję CO2, jak stały napęd na wszystkie koła. Ford Transit również został wyposażony w unikatowy, inteligentny układ napędu AWD, oferujący wiodącą w klasie trakcję i dynamikę jazdy. Nowy system zawiera tryb blokady napędu na wszystkie koła, zapewniając optymalną przyczepność w trudnych warunkach drogowych.

ford-suv5

Pickup Ranger oferuje załączany napęd na cztery koła z dwustopniową skrzynką rozdzielczą. Kierowca może przy pomocy pokrętła w konsoli środkowej wybrać tryb jazdy z napędem na oś tylną lub obie osie. Zmiany trybu można dokonać nawet gdy pojazd jest w ruchu, przy prędkościach do 120 km/h. W celu uzyskania wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach lub dodatkowej siły hamowania podczas zjazdu ze stromego wzniesienia, kierowca może także uruchomić niski zakres przełożeń napędu na cztery koła. W trudnych warunkach terenowych przydatna jest też elektroniczna blokada tylnego mechanizmu różnicowego.

Nowy Ford Ranger – już dostępny w sprzedaży – oferuje niższe zużycie paliwa dzięki gamie wydajnych silników z systemem Auto-Start-Stop, nowym końcowym przełożeniom oraz elektrycznemu wspomaganiu układu kierowniczego.

Luksusowy Ford Edge

Edge to duży SUV, który będzie oferowany w Europie do wyboru z 2-litrowym silnikiem wysokoprężnymi TDCi o mocy 180 KM i z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub z 2-litrowym silnikiem wysokoprężnymi bi-turbo TDCi o mocy 210 KM i z sześciobiegową automatyczną przekładnią PowerShift. Obie jednostki napędowe zapewniają średnie zużycie paliwa wynoszące 5,8 l/100 km i emisję CO2 wynoszącą 149 g/km, co było możliwe do osiągnięcia między innymi dzięki zastosowaniu układu Auto-Start-Stop.

Nowy Ford będzie ponadto wyposażony w adaptacyjny układ wspomagania kierownicy, przednią kamerę szerokokątną oraz układ Pre-Collision Assist z funkcją wykrywania pieszych Pedestrian Detection. Wszystkie wersje są również wyposażone w system aktywnego redukowania hałasu Active Noise Control, który pozwala na wykrywanie niepożądanych hałasów dochodzących z silnika do kabiny i niwelowanie ich za pomocą fal dźwiękowych w przeciwfazie, które są generowane przez system audio samochodu.

ford-suv6

Nowe rozwiązania w modelu Kuga

Ford Kuga został wyposażony w zaawansowany system łączności SYNC 2, który umożliwia kierowcy sterowanie telefonem, systemem audio, klimatyzacją i nawigacją za pomocą prostych poleceń głosowych. System wyposażono w 8-calowy dotykowy ekran, na którym wyświetlany jest m.in. obraz z systemu tylnej kamery, co ułatwia manewrowanie samochodem. Otwierany dach panoramiczny został przekonstruowany, by zapewnić pasażerom lepszą wentylację wnętrza. Uzupełnieniem całości są nowe kolory nadwozia Green Instinct i Shadow Black premium Mica.

Kuga drugiej generacji wchodząc na rynek w 2012 roku sprowadziła do Europy układ napędu wszystkich kół Intelligent AWD. Samochód dysponuje też opracowanymi przez Forda otwieranymi automatycznie i bezdotykowo drzwiami bagażnika, systemem wspomagania parkowania Active Park Assist, systemem Active City Stop zapobiegającym kolizjom przy małych prędkościach oraz systemem rozpoznawania znaków drogowych.

Ford Kuga jest dostępny z sześciobiegową przekładnią manualną lub z przekładnią automatyczną PowerShift oraz z gamą zaawansowanych technicznie silników, w tym z 2-litrowymi silnikami wysokoprężnymi TDCi o mocy 120 KM, 150 KM lub 180 KM i emisji CO2 od 120 g/km, co przekłada się na zużycie paliwa od 4,6 l na 100 km.

Silniki benzynowe 1,5 l EcoBoost są dostępne w wersjach oferujących 150 KM lub 182 KM przy emisji CO2 od 143 g/km i zużyciu paliwa 6,2 l na 100 km. Ford sprzedał 92 900 egzemplarzy modelu w okresie od stycznia do listopada 2015, co daje wzrost o 19 procent w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku.