Zapomnij o tym, co stare i nudne – ci, którzy są na czasie, wybierają szary. Od koloru włosów – po barwy wnętrz. Najmodniejsze są teraz odcienie szarości.
Celebrytki, włączając Rihannę i Carę Delevingne farbują włosy na siwo, z hasztagiem #GrannyHair powiązanych jest 250,000 postów na Instagramie, a 63-letnia, siwa modelka Lyn Slater, na początku roku poszła śladem Cindy Crawford, Claudii Schiffer i Naomi Campbell, podpisując kontrakt z prestiżową agencją Elite.
Zobacz także:
Szary nie tylko zdobywa szturmem świat mody, to również najczęściej spotykany kolor nowych samochodów i najpopularniejszy wybór klientów marki Ford w Europie, detronizujący biały lakier, który był numerem jeden w ubiegłym roku. Marka proponuje dziś swoim klientom w Europie osiem różnych odcieni szarości a – począwszy od wczesnych lat 90. – oferował na całym świecie ponad 50 odcieni szarości.
– Szary to ‘kolor na czasie’, który ma krótszy okres żywotności, niż lakiery, opracowane na bazie srebrnego, czarnego lub białego – ale nawet my jesteśmy zaskoczeni tym, jak bardzo stał się popularny. Szary to świetny, niewykorzystany kolor, oferujący nowe sposoby na fajny i odmienny wygląd w dzisiejszych czasach. To czyni go ekscytującym. Czymś, za co ludzie są gotowi dodatkowo zapłacić – powiedziała Julie Francis, odpowiedzialna za dobór materiałów i kolorów, Ford of Europe.
Zdaniem eksperta psychologii kolorystyki, Karen Haller ten trend to nie tylko chęć wyróżnienia się w tłumie wzmacniają go również ostatnie wydarzenia polityczne na świecie.
– Gdy rośnie poziom zagrożenia i niepewności – jak mogliśmy zaobserwować po wyborach w USA i Brexicie – chętnie wracamy do rzeczy, które dają nam poczucie bezpieczeństwa, właśnie dlatego szary jest tak popularny. Ten trend się utrzyma, ponieważ szary nie jest dominujący, co pozwala wyeksponować obok niego żywsze kolory. Tak, by znalazły się w centrum uwagi. To naprawdę zależy od Twoich upodobań. Dla mnie, na świecie jest już wystarczająco szarości – dlatego uwielbiam otaczać się radością koloru – powiedziała Haller.
– Ale szarość to coś więcej, niż tylko styl i komfort. Ten kolor ma również zmysłowe konotacje. Kontemplacyjny i skłaniający do przemyśleń, szary to kolor intelektu. Odwołujemy się do szarej materii mózgu i umysłu, a tym samym łączymy szarość z dążeniem do prawdy, wiedzy i mądrości – mówi Laurie Pressman, wiceprzewodniczący Pantone Color Institute.
Ze względu na zapotrzebowanie na szary kolor, Pantone dodał szeroką paletę jego odcieni do swoich projektów dla Mody, Domu i Wnętrza.
Szare strefy…
• Henry Ford zasłynął powiedzeniem, że jego Model T może zostać polakierowany “w dowolnym kolorze, pod warunkiem, że będzie czarny.” Jednakże ten samochód, gdy wprowadzano go w 1908 roku, był również oferowany w kolorze szarym;
• Szare lakiery Forda, oferowane obecnie w Europie to Stealth Grey, Smoke Grey i Storm Grey;
• Celine i Kate Spade należą do grupy projektantów, wynajmujących stylowych emerytów, chodzących dla nich po wybiegach, a tegoroczne kolekcje na wiosnę i lato zaprezentowało najwięcej jak dotąd modeli po pięćdziesiątce Spring/ Summer collections showcased more models over 50 than ever before;
• W styczniu, 85-letnia Carmen Dell’Orefice zaskoczyła publiczność, zamykając paryski pokaz kolekcji Guo Pei w czerwonej kreacji, dekorowanej kryształami.