Przekraczanie dozwolonej prędkości niesie za sobą szereg negatywnych skutków takich, jak konieczność uiszczenia grzywny, dopisanie punktów karnych do konta kierowcy, a nawet utrata prawa jazdy lub w najgorszym wypadku, doprowadzenia do kolizji lub wypadku.
Ford Motor Company wprowadza na rynek nowatorską technologię, której zadaniem jest powstrzymywanie kierowców od łamania przepisów dotyczących dozwolonej prędkości. System ma działać nie tylko na terenie kraju, ale i za granicą.
Zobacz także:
DELPHI: PIERWSZY PRZEJAZD Z SYSTEMEM STEROWANIA
Do tej pory kierowcy mieli do dyspozycji system, który umożliwiał im zadanie maksymalnej prędkości jazdy dla swojego pojazdu. Obecnie, nowy Ford S-MAX wyposażony jest w automatyczny ogranicznik prędkości, który umożliwia dostosowanie maksymalnej zadanej prędkości jazdy do zmieniających się zależnie od drogi ograniczeń prędkości.
– Kierowcy często zdają sobie sprawę, iż na danym odcinku drogi przekroczyli prędkość dopiero gdy otrzymają listowne wezwanie do zapłaty mandatu lub zostaną zatrzymani przez patrol policji drogowej. Automatyczny ogranicznik prędkości sprawia, iż kierowca nie musi się już martwić o przekraczanie dozwolonej prędkości, co znacznie zwiększa komfort jazdy – wyjaśnia Stefan Kappes, odpowiedzialny za prace nad systemami bezpieczeństwa czynnego w Ford of Europe.
Przy pomocy przycisków w kole kierownicy kierowca może ustalić maksymalną prędkość przejazdu, a system, wykorzystując kamerę na szybie czołowej, będzie monitorował mijane znaki ograniczenia prędkości i odpowiednio dostosowywał prędkość. Jeśli na danym odcinku drogi dopuszczalna prędkość będzie większa, system pozwoli kierowcy przyśpieszyć, ale bez przekraczania obowiązującej wartości, dzięki czemu nie dojdzie do złamania przepisów prawa o ruchu drogowym.
Ostatnimi czasy firma Ford wprowadziła na rynek wiele innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które ułatwiają parkowanie, oraz zapobiegają niezamierzonemu opuszczeniu obranego pasa ruchu lub kolizjom przy niewielkich prędkościach.
Inteligentny ogranicznik prędkości to pierwsze rozwiązanie, które łączy w sobie funkcjonalność ogranicznika zadanej prędkości oraz systemu rozpoznawania znaków drogowych, czyli technologii dostępnych obecnie w takich modelach jak Ford Focus, nowe Mondeo czy Kuga.
Nowy, inteligentny ogranicznik prędkości działa od 30 do 200 km/h i zapewnia płynne wytracanie prędkości, częściej ograniczając ilość paliwa trafiającą do silnika niż ingerując w pracę układu hamulcowego. W związku z tym w sytuacjach gdy zjazd ze wzniesienia mógłby skutkować przekroczeniem zadanej prędkości maksymalnej, system uprzedza kierującego wysyłając mu stosowne komunikaty ostrzegawcze.
Aby precyzyjnie dostosowywać prędkość do obowiązujących ograniczeń w miejscach gdzie znaki z ograniczeniem prędkości ustawione są w znacznej odległości od siebie, np. poza miastem, automatyczny ogranicznik prędkości potrafi się również komunikować z pokładowym systemem nawigacji. Kierowca ma również możliwość czasowej dezaktywacji systemu poprzez wywarcie większego nacisku na pedał przyśpieszania.
Nowy Ford S-MAX wykorzystuje również inne zaawansowane rozwiązania technologiczne takie, jak system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z funkcją wykrywania pieszych Pedestrian Detection. System ten nie tylko potrafi wykryć obecność pieszych na drodze, ale również przewidzieć ruch pieszych w poprzek drogi, i automatycznie wytracić prędkość jeśli kierowca w porę sam nie zareaguje na wysyłane przez system ostrzeżenia o zagrożeniu.
– Ford nie tylko produkuje nowe pojazdy. Tworzy również innowacyjne technologie, które znacznie zwiększają komfort, bezpieczeństwo i łatwość podróżowania na skalę globalną. Rozwiązania takie jak inteligentny ogranicznik prędkości, system zapobiegania kolizjom z funkcją wykrywania pieszych czy system wspomagający parkowanie sprawiają, iż technologie oparte na automatyce dostępne są dosłownie dla każdego – przekonuje Pim van der Jagt, dyrektor ds. badań i zaawansowanej inżynierii, Ford of Europe.
Ciekawostki – fakty
• Obecnie na różnych odcinkach autostrad w Wielkiej Brytanii o łącznej długości niemal 500 kilometrów montowane są nowoczesne radary służące do monitorowania czterech pasów ruchu jednocześnie. Stanowią one uzupełnienie już działającego systemu monitoringu, na który składa się sieć radarów do pomiaru prędkości na pojedynczym pasie ruchu oraz pomiaru średniej prędkości na zadanym odcinku drogi szybkiego ruchu.
• W 2013 roku na drogach Wielkiej Brytanii mandatem karnym opiewającym na kwotę przynajmniej 100 funtów ukaranych zostało 15 549 kierowców.
• W Niemczech podczas tylko jednej 24-godzinnej akcji zorganizowanej przez policję drogową grzywnę za przekroczenie prędkości nałożono na 93 000 kierowców.
• W ostatnich dwóch latach w Niemczech i Wielkiej Brytanii podniesiono ustawowe kwoty grzywien za przekroczenie prędkości; niemiecka policja może obecnie nałożyć na kierowcę przekraczającego prędkość na autostradzie mandat do kwoty 13 800 euro (ok. 56 500 zł).
• We Francji i Hiszpanii wprowadzono ostatnio bardziej rygorystyczne ograniczenia prędkości na niektórych wąskich drogach lokalnych i miejskich.
• W niektórych krajach wysokość mandatu powiązana jest bezpośrednio z osiąganym dochodem; dla przykładu, pewien kierowca w Finlandii został na początku tego roku ukarany mandatem opiewającym na kwotę 54 000 euro (ponad 221 000 zł) po tym jak na obszarze drogi, gdzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h, poruszał się z prędkością 103 km/h.