Ford Motor Company ma powód do dumy: linię produkcyjną opuścił właśnie pięciomilionowy egzemplarz oszczędnej jednostki paliwowej z rodziny EcoBoost, która na rynku zadebiutowała w 2009 roku.
Motory pojawiły się na rynku europejskim rok później, a w już w 2014 r. co czwarty pojazd marki Ford sprzedany na Starym Kontynencie wyposażony był właśnie w taką jednostkę napędową.
Zobacz także:
Najpopularniejszym przedstawicielem rodziny jest silnik 1.0 EcoBoost, który w 2014 roku, bezprecedensowo, trzeci raz z rzędu, okrzyknięty został Międzynarodowym Silnikiem Roku. Jednostka ten napędza ponad 230 tys. pojazdów marki Ford i dostępny jest w dziesięciu modelach – od Fiesty po nowe Mondeo. Jest produkowana w fabrykach w Kolonii oraz w rumuńskiej miejscowości Krajowa.
– Silnik EcoBoost gwarantuje świetne osiągi przy wyjątkowo niskim zużyciu paliwa. Takie rozwiązanie okazuje się niezwykle popularne nie tylko w Europie ale i w ujęciu globalnym. Silniki z rodziny EcoBoost okazały się prawdziwą rewolucją na rynku, przyciągając do nas rzeszę nowych klientów i to na niespotykaną do tej pory skalę – przekonuje Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe.
Niewątpliwą zaletą silników EcoBoost jest fakt, iż mimo wyraźnie ograniczonej pojemności skokowej oferują one znakomitą dynamikę oraz wykazują wyjątkowo mały apetyt na paliwo. Wypracowanie takich parametrów możliwe było dzięki umiejętnemu połączeniu układu bezpośredniego wtrysku paliwa, turbosprężarki oraz układu zmiennych faz rozrządu. Od zeszłego roku w ofercie firmy znalazł się Ford Fiesta w wersji Red i Black, wyposażony w niezwykle dynamiczną jednostkę napędową EcoBoost o pojemności 1 litra i mocy 140 KM.
Taka specyfikacja czyni z tych odmian najmocniejsze w historii motoryzacji modele seryjne z litrowym silnikiem. Technologię EcoBoost wykorzystuje również najnowszy Ford Mustang. W Europie połowa egzemplarzy konfigurowanych online podczas pierwszego miesiąca sprzedaży zamawiana była właśnie z nowym 314-konnym silnikiem 2.3 EcoBoost.
Jubileuszowy, pięciomilionowy pojazd to Ford Focus z litrowym silnikiem EcoBoost, który zjechał właśnie z linii montażowych w fabryce Michigan Assembly Plant (USA). W skali globalnej każdego miesiąca produkowanych jest 200 tys. jednostek EcoBoost, w tym czterocylindrowe silniki o pojemności 1.5, 1.6, 2.0 i 2.3 litra oraz jednostki w układzie V6 o pojemności 2.7 lub 3.5 litra.
Obchodzony właśnie jubileusz to kolejny etap realizacji globalnej strategii One Ford, która zakłada wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych w całej gamie modelowej koncernu na skalę globalną. Ponadto stanowi on potwierdzenie nieustannych dążeń firmy Ford do prowadzenia zrównoważonego samorozwoju.