FORD GT: INNOWACYJNE HYBRYDOWE SZYBY GORILLA GLASS

FordGT-szyb1

To, co w początkowej fazie rozwoju było jedynie lekką, koncepcyjną technologią przyszłości, dziś staje się rzeczywistością, debiutując w najnowszej odsłonie Forda GT.

Nowy supersamochód wyposażony będzie bowiem w innowacyjną, hybrydową szybę czołową Corning Gorilla Glass, która jest bardziej wytrzymała, odporna na zarysowania oraz o mniej więcej 30 procent lżejsza od szyb wykonanych z tradycyjnego szkła.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

TECHNIKA


 

Rozwiązanie opracowane przez Forda i firmę Corning znajdzie zastosowanie nie tylko przy produkcji szyby czołowej modelu GT, ale także w przeszklonej, tylnej pokrywie silnika supersamochodu. Dzięki temu będzie on prowadził się jeszcze lepiej, zużywając przy tym mniej paliwa, a ryzyko uszkodzenia powierzchni przeszklonych ograniczone będzie do minimum.

– Hybrydowe szkło Gorilla Glass to wspaniały przykład udanej współpracy Forda z podwykonawcami. Przyjęta strategia prowadzi do innowacji na niemal każdym polu. Ford GT wyznacza nowe standardy w zakresie innowacyjności osiąganej poprzez poprawę osiągów i redukcję masy własnej. Najbardziej ekscytujące jest to, że dalsze badania potencjału nowej technologii pozwolą nam odkryć kolejne jej zastosowania – przekonuje Hau Thai-Tang, wiceprezes, Ford Group, Global Purchasing.

Zobacz w oryginale youtu.be/UENtstzpHU8

Stojąc przed wyzwaniem jakim było opracowanie lżejszych i bardziej zaawansowanych technologicznie materiałów, zespół Forda nawiązał współpracę z firmą Corning – uznanym ekspertem w dziedzinie techniczno- naukowych badań materiałowych – która w 2007 roku wprowadziła na rynek urządzeń elektronicznych niezwykle wytrzymałe i odporne na zarysowania szkło Gorilla Glass. Inżynierowie Forda zainteresowani byli potencjalnym rodzajem zastosowań tej technologii w przemyśle motoryzacyjnym, co zaowocowało bliską współpracą rozwojowo- badawczą.

Badania innowacyjnej technologii prowadzone pod kątem jej zastosowania w koncepcyjnym supersamochodzie pokazały, iż absolutnie realne było stworzenie szkła o konstrukcji hybrydowej, które mogłoby być szeroko stosowane w przemyśle samochodowym. W tym celu powołano do życia odrębny zespół składający się ze specjalistów z obu firm, którzy rozpoczęli bardzo intensywne prace nad stworzeniem nowej technologii. W efekcie, zaledwie po czterech miesiącach materiał był gotów do zatwierdzenia do produkcji.

FordGT_szyb2

– Ta wyjątkowo udana współpraca jest jednym z powodów, dla których chętnie inwestujemy w działalność rozwojowo-badawczą, opracowując innowacyjne rozwiązania i stawiając czoła nawet najtrudniejszym wyzwaniom. Firma Ford dostrzegła wartość i potencjał tej lekkiej, innowacyjnej technologii materiałowej, inwestując spore środki w celu jej szybkiego zatwierdzenia do produkcji. We współpracy z Fordem stworzyliśmy szybę, która z powodzeniem przeszła wielogodzinne testy wytrzymałościowe i może być teraz montowana w seryjnym modelu. To naprawdę bardzo ekscytujące, że możemy wprowadzić na rynek tak rewolucyjną technologię – wyjaśnia Wendell Weeks, dyrektor wykonawczy, Corning Incorporated.

Hybrydowe szkło Gorilla Glass

Konwencjonalna, laminowana szyba samochodowa składa się z dwóch warstw hartowanego szkła, które rozdzielone są wewnętrzną warstwą wykonaną ze spoiwa z tworzywa sztucznego. Konstrukcja ta została po raz pierwszy wprowadzona w USA przez Henrego Forda i stosowana jest w przemyśle samochodowym od niemal stu lat.

Nowe, hybrydowe szkło to struktura wielowarstwowa, gdzie warstwę wewnętrzną stanowi tafla wzmocnionego, samochodowego szkła hybrydowego, warstwę środkową spoiwo termoplastyczne o właściwościach dźwiękochłonnych, a warstwę zewnętrzną tafla hartowanego szkła. Taka konstrukcja sprawia, iż szyba czołowa oraz pokrywa silnika mają o 32 procent niższą masę własną w porównaniu z analogicznym rozwiązaniami stosowanym dotychczas.

Zobacz w oryginale youtu.be/68QnLr6LevU

– Podczas prac rozwojowo- badawczych testowane były rozmaite konfiguracje paneli szklanych, z których wybrana została konstrukcja zapewniająca najkorzystniejszą redukcję masy własnej przy zachowaniu wysokiego poziomu wytrzymałości. Niejako wbrew własnej intuicji, przekonaliśmy się, że kluczowe znaczenie dla konstrukcji szyby hybrydowej ma odpowiednie wzmocnienie warstwy wewnętrznej – wyjaśnia Paul Linden, specjalista ds. struktury nadwozia, Ford Motor Company.

W porównaniu z konwencjonalną szybą samochodową, nowy hybrydowy laminat Gorilla Glass posiada przekrój mniejszy o około 25 do 50 procent oraz jest równie wytrzymały bądź nawet bardziej odporny na uszkodzenia. Tradycyjne szkło laminowane ma grubość od 4 do 6 milimetrów, natomiast hybrydowa Gorilla Glass zaledwie od 3 do 4 milimetrów. Tak znaczna różnica skutkuje wyraźnym obniżeniem masy własnej powierzchni przeszklonych, a samo szkło jest bardziej odporne dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii zapobiegających zanieczyszczeniu szkła na etapie produkcji, wykorzystaniu procesu chemicznego hartowania, unikalnej technologii obróbki krawędzi szyby oraz innowacyjnej struktury laminatu.

FordGT_szy3

Nowe szkło przeszło serię wyjątkowo rygorystycznych testów, które obejmowały jazdę na wyboistych i bardzo nierównych nawierzchniach, rzucanie w okna rozmaitymi przedmiotami, test zachowania szyb podczas dachowania oraz w tunelu aerodynamicznym.

– Oprócz nowego hybrydowego materiału zewnętrznych powierzchni przeszklonych, w nowym Fordzie GT znajduje również zastosowanie unikalna struktura szklana przegrody między przedziałem pasażerskim a silnikiem. Naprawdę cieszy fakt, iż mogliśmy zastosować nowy materiał, idealnie dostosowany do potrzeb modelu GT i przynoszący dodatkową korzyść w postaci redukcji masy własnej samochodu – dodaje Linden.

Niższa masa własna szyby czołowej, przeszklonej pokrywy silnika oraz przegrody w tylnej części kabiny wpływa na poprawę przyśpieszenia, pozwala ograniczyć zużycie paliwa i zwiększyć wydajność układu hamulcowego. Jednak najbardziej odczuwalną korzyścią wydaje się być poprawa jakości prowadzenia. Za sprawą lżejszej szyby czołowej udało się obniżyć środek ciężkości pojazdu, dzięki czemu nowy Ford GT na drodze jest jeszcze bardziej zwrotny i zwinny.

Zastosowanie innowacyjnej, hybrydowej konstrukcji szyb nowego Forda GT dobitnie potwierdza, że Ford konsekwentnie udoskonala swoje produkty, wprowadzając lekkie rozwiązania technologiczne, z których niebawem skorzystają wszyscy klienci marki.