Nowy Ford Focus oferuje kierowcy i pasażerowi z przodu fotele, które można regulować w 18 pozycjach, celem uzyskania maksymalnego podparcia i komfortu.
Bóle pleców są jedną z głównych przyczyn fizycznego dyskomfortu na świecie i stanem, który według szacunków ekspertów dotknie połowę wszystkich Europejczyków w pewnym momencie ich życia.
Zobacz także:
By zapewnić ulgę osobom cierpiącym na bóle pleców w czasie podróży, w Fordzie Focus zainstalowano nowe fotele. Posiadają one certyfikat wiodącej organizacji ochrony kręgosłupa Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR) – Kampanii na rzecz zdrowszych pleców.
Focus jest pierwszym samochodem Forda, który uzyskał wyróżnienie niezależnego komitetu badawczego AGR, składającego się z ekspertów z różnych obszarów nauk medycznych. Aby otrzymać taką aprobatę, fotel musi być w stanie dostosować się do osoby siedzącej, zamiast zmuszać człowieka do dostosowania swojej pozycji do fotela.
– Siedzenie w niewłaściwej pozycji może spowodować, że kierowca będzie przygarbiony, przez co wywiera nacisk na dolną część kręgosłupa. Naszym celem było skonstruowanie regulowanego w 18 kierunkach fotela, który można dostosować do każdej postury, umożliwiając kierowcom o wszystkich kształtach i rozmiarach łatwe osiągnięcie optymalnej pozycji siedzącej, co pozwoli na komfortowe podróżowanie, szczególnie na większe odległości – mówi Glen Goold, inżynier prowadzący projektu Forda Focusa.
Europejczycy jeżdżą swoimi pojazdami codziennie średnio przez około godzinę, nie licząc czasu spędzonego w korkach lub na szukaniu miejsca parkingowego. Badanie ankietowe w Wielkiej Brytanii wykazało, że 75 procent kierowców ma problemy z plecami z powodu niewłaściwej pozycji siedzącej, co może również prowadzić do bólu karku, napięcia mięśni i ograniczonego krążenia krwi, powodując szybsze zmęczenie kierowcy.
Inżynierowie Forda opracowali całkowicie nowy fotel dla Focusa, aby uzyskać aprobatę AGR. Odpowiedzieli tym samym na prośby właścicieli Focusa o zapewnienie dodatkowego miejsca na nogi i lepszego wsparcia w rejonie lędźwi. 18-pozycyjna regulacja foteli Forda Focusa obejmuje wysokość siedziska, jego długość i pochylenie, a także wsparcie pleców, szyi i ud. Czteropozycyjna regulacja podparcia lędźwiowego jest sterowana elektronicznie przełącznikiem umieszczonym na boku fotela.
Aby dodać czteropozycyjną regulację podparcia lędźwiowego, czteropozycyjną regulację zagłówka i przedłużenie podparcia ud – co nie było oferowane w poprzedniej generacji Focusa – dla opracowania optymalnego projektu eksperci Forda przeprowadzili testy na zamkniętym torze z mężczyznami i kobietami o różnym wzroście, masie ciała i posturze. Testy wytrzymałościowe obejmowały 150 tysięcy kilometrów jazdy w realnych warunkach drogowych, a także próby wykonywane za pomocą symulatora “Robutt”, które pozwalają zbadać skutki 10-letniego używania fotela w ciągu trzech dni, symulując wsiadanie, wysiadanie i usadzanie się w fotelu 7500 razy.
Aby zapewnić jak najpłynniejszą jazdę, Focus otrzymał też funkcję wykrywania dziur w jezdni, która zmniejsza wstrząsy przy przejeżdżaniu przez takie dziury. Pasażerowie tylnych siedzeń zyskali 5 dodatkowych centymetrów miejsca na kolana i o 6 centymetrów szersze tylne siedzenie na wysokości barków w porównaniu z Focusem poprzedniej generacji.
– Ergonomia foteli samochodowych ma ogromne znaczenie, zwłaszcza w przypadku kierowców spędzających dużo czasu w samochodzie. Cieszymy się, że Ford dołącza do walki z bólami pleców, oferując komfortowe fotele szerszemu gronu klientów – powiedział Detlef Detjen, dyrektor zarządzający Aktion Gesunder Rücken e.V.