FORD: FIESTA I RANGER USTANOWIŁY NOWE REKORDY EKONOMII JAZDY

Ford_Fies1

Najnowszy Ford Fiesta i pickup Ranger ustanowiły nowe rekordy oszczędnej jazdy podczas rajdów mających na celu wyłonienie mistrzów ekonomicznej jazdy.

Dwa z nich pobił hatchback w organizowanym w Wielkiej Brytanii corocznej imprezie „MPG Marathon” promującej oszczędny styl podróżowania.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Ford Fiesta, napędzany silnikiem wysokoprężnym TDCi o mocy 120 KM, z dziennikarzem Paulem Cliftonem i inżynierem Ianem McKeanem za kierownicą, wygrał w klasyfikacji generalnej „MPG Marathon”, uzyskując na 570-kilometrowej trasie średni wynik zużycia paliwa 2,3 l/100 km, co jest wynikiem lepszym od poprzedniego rekordu o 12 procent i aż o 34 procent korzystniejszym od oficjalnej fabrycznej normy zużycia paliwa dla tego modelu.

Ford_Fies3

Z kolei model Fiesta, napędzany silnikiem benzynowym EcoBoost o pojemności 1,0 litra i mocy 125 KM i kierowany przez byłą fabryczną załogę rajdową marki, Andy Dawsona i Andrew Marriotta, zdobył tytuł mistrzowski w klasie aut benzynowych, uzyskując średnie zużycie paliwa 2,9 l/100 km. Jest to rezultat lepszy od poprzedniego rekordu o 14 procent i aż o 33 procent lepszy od oficjalnej fabrycznej normy spalania.

– Maksymalne zwiększenie efektywności zużywanego paliwa nie tylko przynosi wymierne wartości w postaci zaoszczędzonych pieniędzy. Płynna jazda może także dawać dużo frajdy dzięki możliwościom, jakie zapewnia układ kierowniczy i zawieszenie nowego Forda Fiesty. Mniej spalonego paliwa to także mniejsza emisja spalin, a to z kolei ogranicza negatywny wpływ zmotoryzowanych na środowisko – stwierdził Andy Dawson.

Techniki oszczędnej jazdy, pozwalające każdemu kierowcy na wydłużanie przejeżdżanego dystansu na określonej ilości paliwa w przypadku Forda Fiesty przyniosły poprawę aż o jedną trzecią. W liczbach bezwzględnych przekłada się to na zysk dodatkowych, darmowych 14 litrów paliwa przy każdorazowym napełnianiu 42-litrowego zbiornika Forda Fiesty.

Ford_Fies2

Ford przypomina sześć podstawowych zasad ekonomicznej jazdy:
– dbaj o samochód, pamiętając o obsłudze okresowej i regularnym sprawdzaniu poziomu oleju. Pojazdy dobrze utrzymane są efektywniejsze i oszczędniejsze.
– sprawdzaj ciśnienie w oponach co najmniej raz w miesiącu. Niewystarczająco napompowane opony mogą powodować wzrost zużycia paliwa nawet do 4 procent;
– unikaj wożenia zbędnych kilogramów w samochodzie i w bagażniku;
– zdejmuj nieużywane bagażniki dachowe i staraj się jeździć z zamkniętymi szybami, szczególnie przy wyższych prędkościach – pozwala to ograniczać opory powietrza, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 10 procent.
– staraj się jeździć płynnie, wybiegając wzrokiem możliwie najdalej do przodu – a także patrząc za siebie: nagłe przyspieszanie i hamowanie odbija się ujemnie na zużyciu paliwa;
– podczas przyspieszania wybieraj wyższe biegi możliwie jak najwcześniej – samochody Forda mają funkcję podpowiadającą kierowcy optymalny moment zmiany biegów.

Duet norweskich kierowców, Knut Wilthil i Henrik Borchgrevink, osiągnął jeszcze bardziej imponujący wynik.

Ford_Fies4

Dwaj Norwedzy, prowadząc Forda Rangera z silnikiem wysokoprężnym TDCi o pojemności 2,2 litra, ustanowili nieoficjalny rekord świata dystansu przejechanego przez samochód typu pick-up na jednym zbiorniku paliwa.

Dzięki niezwykle starannemu zaplanowaniu trasy i dzięki innym wyrafinowanym zabiegom, jak np. parkowanie na pochyłych zjazdach podczas przerw – aby w ten sposób dodatkowo oszczędzać paliwo podczas ruszania z miejsca – dwaj rekordziści w jeździe ekonomicznej przejechali ogółem 1616 km na trasie wiodącej przez Norwegię, Szwecję i Finlandię, osiągając przeciętną prędkość 60 km/h.

Mimo niesprzyjającej aury, Wilthil i Borchgrevink zanotowali zużycie paliwa na poziomie 5,0 l/100 km podczas jazdy trwającej 30 godzin. Jest to wynik o 23 procent lepszy od oficjalnego zużycia paliwa dla tego modelu podawanego przez producenta.

Ford_Fies5

Nowa generacja Forda Fiesty weszła na rynek europejski na początku bieżącego roku. Model ten legitymuje się zużyciem paliwa na poziomie od 3,2 l/100 km, przy emisji CO2 wynoszącej 82 g/km. Wszystko dzięki wyjątkowo ekonomicznym silnikom wspomaganym rozwiązaniami umożliwiającymi dalsze obniżenie spalania.

Przede wszystkim należy wymienić układ Start- Stop, który wyłącza i włącza silnik, a także specjalny przycisk „Eco” w wersjach z ręczną skrzynią biegów, który odpowiednio zmienia charakterystykę pracy silnika i reguluje ustawienia przepustnicy.

Ford Ranger jest aktualnie najchętniej kupowanym samochodem typu pick-up w Europie. W tym roku, do końca września, marka Ford sprzedała na rynku europejskim 31 tysięcy egzemplarzy Rangera.