Najnowszy Ford Fiesta i pickup Ranger ustanowiły nowe rekordy oszczędnej jazdy podczas rajdów mających na celu wyłonienie mistrzów ekonomicznej jazdy.
Dwa z nich pobił hatchback w organizowanym w Wielkiej Brytanii corocznej imprezie „MPG Marathon” promującej oszczędny styl podróżowania.
Zobacz także:
Ford Fiesta, napędzany silnikiem wysokoprężnym TDCi o mocy 120 KM, z dziennikarzem Paulem Cliftonem i inżynierem Ianem McKeanem za kierownicą, wygrał w klasyfikacji generalnej „MPG Marathon”, uzyskując na 570-kilometrowej trasie średni wynik zużycia paliwa 2,3 l/100 km, co jest wynikiem lepszym od poprzedniego rekordu o 12 procent i aż o 34 procent korzystniejszym od oficjalnej fabrycznej normy zużycia paliwa dla tego modelu.
Z kolei model Fiesta, napędzany silnikiem benzynowym EcoBoost o pojemności 1,0 litra i mocy 125 KM i kierowany przez byłą fabryczną załogę rajdową marki, Andy Dawsona i Andrew Marriotta, zdobył tytuł mistrzowski w klasie aut benzynowych, uzyskując średnie zużycie paliwa 2,9 l/100 km. Jest to rezultat lepszy od poprzedniego rekordu o 14 procent i aż o 33 procent lepszy od oficjalnej fabrycznej normy spalania.
– Maksymalne zwiększenie efektywności zużywanego paliwa nie tylko przynosi wymierne wartości w postaci zaoszczędzonych pieniędzy. Płynna jazda może także dawać dużo frajdy dzięki możliwościom, jakie zapewnia układ kierowniczy i zawieszenie nowego Forda Fiesty. Mniej spalonego paliwa to także mniejsza emisja spalin, a to z kolei ogranicza negatywny wpływ zmotoryzowanych na środowisko – stwierdził Andy Dawson.
Techniki oszczędnej jazdy, pozwalające każdemu kierowcy na wydłużanie przejeżdżanego dystansu na określonej ilości paliwa w przypadku Forda Fiesty przyniosły poprawę aż o jedną trzecią. W liczbach bezwzględnych przekłada się to na zysk dodatkowych, darmowych 14 litrów paliwa przy każdorazowym napełnianiu 42-litrowego zbiornika Forda Fiesty.
Ford przypomina sześć podstawowych zasad ekonomicznej jazdy:
– dbaj o samochód, pamiętając o obsłudze okresowej i regularnym sprawdzaniu poziomu oleju. Pojazdy dobrze utrzymane są efektywniejsze i oszczędniejsze.
– sprawdzaj ciśnienie w oponach co najmniej raz w miesiącu. Niewystarczająco napompowane opony mogą powodować wzrost zużycia paliwa nawet do 4 procent;
– unikaj wożenia zbędnych kilogramów w samochodzie i w bagażniku;
– zdejmuj nieużywane bagażniki dachowe i staraj się jeździć z zamkniętymi szybami, szczególnie przy wyższych prędkościach – pozwala to ograniczać opory powietrza, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 10 procent.
– staraj się jeździć płynnie, wybiegając wzrokiem możliwie najdalej do przodu – a także patrząc za siebie: nagłe przyspieszanie i hamowanie odbija się ujemnie na zużyciu paliwa;
– podczas przyspieszania wybieraj wyższe biegi możliwie jak najwcześniej – samochody Forda mają funkcję podpowiadającą kierowcy optymalny moment zmiany biegów.
Duet norweskich kierowców, Knut Wilthil i Henrik Borchgrevink, osiągnął jeszcze bardziej imponujący wynik.
Dwaj Norwedzy, prowadząc Forda Rangera z silnikiem wysokoprężnym TDCi o pojemności 2,2 litra, ustanowili nieoficjalny rekord świata dystansu przejechanego przez samochód typu pick-up na jednym zbiorniku paliwa.
Dzięki niezwykle starannemu zaplanowaniu trasy i dzięki innym wyrafinowanym zabiegom, jak np. parkowanie na pochyłych zjazdach podczas przerw – aby w ten sposób dodatkowo oszczędzać paliwo podczas ruszania z miejsca – dwaj rekordziści w jeździe ekonomicznej przejechali ogółem 1616 km na trasie wiodącej przez Norwegię, Szwecję i Finlandię, osiągając przeciętną prędkość 60 km/h.
Mimo niesprzyjającej aury, Wilthil i Borchgrevink zanotowali zużycie paliwa na poziomie 5,0 l/100 km podczas jazdy trwającej 30 godzin. Jest to wynik o 23 procent lepszy od oficjalnego zużycia paliwa dla tego modelu podawanego przez producenta.
Nowa generacja Forda Fiesty weszła na rynek europejski na początku bieżącego roku. Model ten legitymuje się zużyciem paliwa na poziomie od 3,2 l/100 km, przy emisji CO2 wynoszącej 82 g/km. Wszystko dzięki wyjątkowo ekonomicznym silnikom wspomaganym rozwiązaniami umożliwiającymi dalsze obniżenie spalania.
Przede wszystkim należy wymienić układ Start- Stop, który wyłącza i włącza silnik, a także specjalny przycisk „Eco” w wersjach z ręczną skrzynią biegów, który odpowiednio zmienia charakterystykę pracy silnika i reguluje ustawienia przepustnicy.
Ford Ranger jest aktualnie najchętniej kupowanym samochodem typu pick-up w Europie. W tym roku, do końca września, marka Ford sprzedała na rynku europejskim 31 tysięcy egzemplarzy Rangera.