Ford Focus, który jest jednym z najpopularniejszych samochodów kompaktowych, przeszedł właśnie gruntowną modernizację.
Dzięki niej ten kultowy model Forda ma teraz nową, atrakcyjną stylistykę przedniej części nadwozia, najnowocześniejszy system informacyjno-rozrywkowym marki, innowacyjne systemy bezpieczeństwa oraz wydajniejsze silniki hybrydowe.
Zobacz także:
Kolejna generacja modelu jest w naszej ocenie znaczącym krokiem naprzód. To ewolucja, dzięki której samochód zadowoli zarówno nowych klientów, jak i tych przyzwyczajonych do doskonale znanych zalet Focusa – świetnego prowadzenia, przestronnego wnętrza, bogatego wyposażenia oraz innowacyjnych technologii. Jestem przekonany, że model ten ma wszystkie atuty, by powtórzyć sukces poprzedników – powiedział Piotr Pawlak, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Uporządkowana stylistyka i znane, doskonałe silniki
Ford przy okazji wprowadzenia nowego Focusa postawił na zmiany, które znacząco odświeżają całą linię modelową. Ich symbolem są nowe reflektory wykonane w technologii LED, które stanowią podstawowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdu. Mają one zintegrowane światła przeciwmgielne, co pozytywnie wpływa na stylistykę dolnej części nadwozia, a tym samym całego samochodu. Tylne światła w wersjach pięciodrzwiowych i kombi otrzymały efektowne przyciemnione klosze.
Niezwykle ważne jest także przeprojektowanie przodu samochodu. Przednia krawędź maski silnika przebiega wyżej, co optycznie podwyższa cały samochód i pozytywnie wpływa na jego atrakcyjność. Zwiększono także osłonę chłodnicy, na którą z maski przeniesiono logotyp Forda.
Jednym z ważniejszych punktów przy opracowywaniu odświeżonej wersji tego modelu było zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo. Focus dostępny jest w kilku wersjach silnikowych, w tym z oszczędnymi, hybrydowymi układami napędowymi EcoBoost Hybrid, z 48-woltową instalacją typu mild-hybrid, oferującymi moc do 155 KM.
Silniki hybrydowe mogą być wyposażone w nową, siedmiostopniową automatyczną skrzynię biegów Powershift, która pozwala uzyskać spalanie paliwa – od 5,4 l/100 km w cyklu WLTP w przypadku jednostki hybrydowej EcoBoost. Poza tym zapewnia ona płynne przyspieszanie oraz gładką i szybką zmianę biegów. Z kolei możliwość redukcji przełożenia o trzy biegi umożliwia sprawne wyprzedzanie.
Dostępny z silnikami o mocy 125 KM i 155 KM, 48-woltowy, hybrydowy układ napędowy mild-hybrid z silnikiem spalinowym EcoBoost Hybrid jest też w nowym Focusie dostępny z sześciostopniową manualną skrzynią biegów. Zużycie paliwa w tym wariancie wynosi w cyklu WLTP od 5,3 l/100 km.
Nowy Focus jest oczywiście oferowany także silnikami benzynowymi EcoBoost o mocy 100 KM albo 125 KM. To jednostka, która niedawno zdobyła szósty raz z rzędu tytuł „Międzynarodowego Silnika Roku” w swojej klasie. Rozwiązania takie jak podwójne niezależne sterowanie zmiennymi fazami rozrządu oraz wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa przyczyniają się do ogólnej wydajności i szybkich reakcji silnika.
Poprawa niezwykle udanego modelu czyni go wyjątkowym
Jednym z najważniejszych ulepszeń jest wprowadzenie systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC 4, zaprezentowanego po raz pierwszy w całkowicie elektrycznym Mustangu Mach-E. Wykorzystuje on zaawansowany algorytm uczenia maszynowego do uczenia się na podstawie zachowania kierowców, dzięki czemu dostarcza dokładniejsze sugestie i wyniki wyszukiwania w miarę upływu czasu.
Samochód jest wyposażony w 13,2-calowy centralny ekran dotykowy, poprzez który steruje się również wieloma funkcjami, w tym ogrzewaniem i klimatyzacją, które wcześniej były ustawiane za pomocą fizycznych przycisków. SYNC 4 zapewnia też bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania, sterowanie głosem, informacje o ruchu drogowym TomTom, nawigację satelitarną Garmin czy możliwość połączenia z Apple CarPlay i Android Auto.
Na liście systemów wspomagania kierowcy w Focusie także pojawiły się nowe pozycje. Asystent martwego pola może wykryć pojazdy zbliżające się od tyłu, a następnie ostrzec kierowcę, jeśli uzna, że może dojść do kolizji. Czujniki radarowe BLIS skanują równoległe pasy ruchu do 28 metrów za pojazdem 20 razy na sekundę.
Ciekawą funkcją jest Trailer Coverage, która pozwala kierowcy zaprogramować dane długości i szerokości holowanej przyczepy za pomocą ekranu dotykowego SYNC 4. Następnie system automatycznie kompensuje te parametry ostrzegając kierowcę, jeśli inny pojazd znajdzie się w martwym polu w sąsiedztwie holowanej przyczepy.
Nowy asystent zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach wykorzystuje umieszczoną w samochodzie, skierowaną do przodu kamerę i radar, do monitorowania drogi pod kątem potencjalnych kolizji z pojazdami zbliżającymi się po równoległych pasach. System może automatycznie włączyć hamulce podczas jazdy, by zapobiec kolizji.
Dostępnych jest oczywiście wiele innych systemów, w tym adaptacyjny tempomat z funkcją stop&go, asystent wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze z aktywnym system ostrzegania pasażerów przed kolizją czy aktywny asystent parkowania, dzięki czemu manewrowanie na parkingu może odbywać się za naciśnięciem przycisku.
Wszystkie te systemy ułatwiają prowadzenie auta, poprawiają bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów oraz podnoszą komfort podróżowania.
Zmiany z korzyściami dla funkcjonalności
Pomimo zmian nie tylko zachowano, ale także zwiększono funkcjonalność i praktyczność samochodu. Bagażnik w nowym Focusie kombi ma 635 litrów, a dodatkowo wprowadzono w nim zupełną nowość. „Strefa wodoodporna” to miejsce, w którym można położyć np. zabłocone buty, bowiem jest ona wykonana z łatwych do wyczyszczenia materiałów, a dodatkowo można ją oddzielić od reszty bagażnika pionową osłoną.
W bagażniku zastosowano też wykładzinę nowej jakości, która podnosi estetykę i jest łatwiejsza do czyszczenia. Można ją wyjmować, aby łatwo wyczyścić czy umyć. Boczne siatki przydają się natomiast do bezpiecznego przechowywania mniejszych przedmiotów. Niezwykle funkcjonalna jest regulowana półka podłogowa z zawiasem, dzięki której można stworzyć dwie osobne przestrzenie do przechowywania.