Niewielki silnik benzynowy napędzający modele Forda, w tym nowego Forda Fiestę, pokonał konkurentów z segmentu premium, a nawet supersamochody, zdobywając już trzeci rok z rzędu najważniejszą w branży nagrodę przyznawaną jednostkom napędowym.
Opracowany przez firmę Ford Motor Company silnik 1,0 l EcoBoost – oferujący niższe zużycie paliwa – otrzymał tytuł „Międzynarodowy Silnik Roku 2014” w uznaniu za kulturę pracy, osiągi, wydajność oraz zaawansowane technologie.
Zobacz także:
TECHNIKA
Ponadto, podczas targów Engine Expo 2014 zorganizowanych w Stuttgarcie, jury składające się z 87 dziennikarzy motoryzacyjnych pochodzących z 35 krajów całego świata już trzeci raz z rzędu przyznało tej jednostce tytuł Najlepszy silnik poniżej 1,0 l.
– Wiedzieliśmy, że musimy zaprojektować jednostkę łączącą wszystkie najlepsze cechy, jak wydajność, osiągi i kulturę pracy. Dzięki wykorzystaniu podczas prac rozwojowych założeń strategii One Ford stworzyliśmy silnik, który wciąż wyznacza standardy i oferuje wysoką moc przy niskim zapotrzebowaniu na paliwo. – powiedział Bob Fascetti, wiceprezes, Ford Powertrain Engineering
Silnik EcoBoost 1,0 l zdobył do tej pory 13 ważnych nagród. Oprócz siedmiu tytułów „Międzynarodowy Silnik Roku” zdobytych w ciągu trzech lat – w tym wyróżnienia Best New Engine dla najlepszego nowego silnika przyznanego w 2012 roku – opracowana przez Forda jednostka otrzymała również nagrodę International Paul Pietsch Award 2013 za technologiczne innowacje wręczoną w Niemczech, wyróżnienie Dewar Trophy organizacji Royal Automobile Club w Wielkiej Brytanii oraz nagrodę Breakthrough Award magazynu Popular Mechanics w Stanach Zjednoczonych. Ford jest też pierwszym producentem aut, który wywalczył trofeum Ward’s 10 Best Engines dla silnika trzycylindrowego.
– W tym roku rywalizacja była wyjątkowo zacięta, jednak silnik EcoBoost o pojemności 1,0 litra nadal góruje nad konkurentami pod względem kultury pracy, elastyczności oraz wydajności. Jednostka EcoBoost 1,0 l to jeden z najlepszych przykładów technologicznego postępu w dziedzinie silników. – powiedział Dean Slavnich, współprzewodniczący szesnastego konkursu Międzynarodowy Silnik Roku i wydawca magazynu Engine Technology International.
Historia sukcesu
Jednostka EcoBoost 1,0 l zadebiutowała w 2012 roku pod maską Forda Focusa, a obecnie jest dostępna w dziewięciu innych modelach Forda, takich jak Ford Fiesta, Ford B-MAX, Ford EcoSport, Ford C-MAX I Ford Grand C-MAX, Ford Tourneo Connect, Ford Tourneo Courier, Ford Transit Connect oraz Ford Transit Courier.
Silnik EcoBoost 1,0 l uzupełni również gamę jednostek oferowanych w nowym Fordzie Mondeo w wersji europejskiej, którego premierę zaplanowano na druga połowę tego roku – tym samym będzie to najmniejszy silnik wykorzystywany do napędu tak dużego auta rodzinnego.
Niewielki silnik o pojemności 1 litra jest dostępny w wersjach o mocy 100 i 125 KM, przy czym Ford zaprezentował niedawno modele Ford Fiesta Red Edition i Black Edition wyposażone w 140-konną odmianę tej jednostki, będącą najmocniejszym seryjnie produkowanym silnikiem 1,0 l w historii. Nowe Fordy Fiesta Red Edition i Black Edition przyspieszają od 0 do 100 km/h w 9 sekund, osiągają maksymalną prędkość 201 km/h i zużywają średnio 4,5 l/100 przy emisji CO2 na poziomie 104 g/km *.
Modele Forda napędzane silnikami 1,0 l EcoBoost stanowią obecnie jedną piątą wszystkich samochodów sprzedawanych przez Forda na 20 tradycyjnych rynkach europejskich. W pierwszych pięciu miesiącach 2014 roku jednostka 1,0 l EcoBoost cieszyła się największą popularnością w Holandii (38 procent wszystkich zakupionych aut), Danii (37 procent) i Finlandii (33 procent).
Z linii produkcyjnych europejskich zakładów Forda w mieście Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii co 42 sekundy zjeżdża nowy silnik EcoBoost, a ostatnio firma świętowała wyprodukowanie półmilionowego egzemplarza tej jednostki.
– Minęły już trzy lata, a na rynku pojawiło się wiele nowych silników trzycylindrowych, jednak opracowana przez Forda jednostka 1,0 l EcoBoost jest wciąż najlepsza. powiedział Massimo Nascimbene, juror z Włoch.
Innowacyjna technologia
Silnik 1,0 l EcoBoost został zaprojektowany w ośrodkach badawczo-rozwojowych Forda w Dagenham i Dunton w Wielkiej Brytanii oraz w Aachen w Niemczech. Nad tym projektem pracowało ponad 200 inżynierów przez ponad pięć milionów godzin.
Jednostka wykorzystuje kompaktową turbosprężarkę o małym momencie bezwładności, która obraca się z prędkościami dochodzącymi do 248 000 obr./min. – to ponad 4 000 razy na sekundę, czyli prawie dwa razy szybciej, niż turbosprężarki stosowane w silnikach bolidów F1 z 2014 roku.
Ciśnienie powietrza wtłaczanego do silnika generowane przez układ turbodoładowania to 1,6 bara (24 psi), a maksymalne ciśnienie spalania wynosi 124 barów (1 800 psi) – to tyle, ile musi wytrzymać tłok, gdyby postawić na nim słonia afrykańskiego ważącego 5 ton.
Żeliwny blok silnika jest tak mały, że można go schować do pokładowego luku bagażu podręcznego w samolocie. Inżynierowie Forda zastosowali również aluminiową głowicę cylindrów ze zintegrowanym kolektorem wydechowym, który pozwala obniżyć temperaturę gazów wydechowych dla uzyskania optymalnej mieszanki powietrzno-paliwowej. Z kolei wyższą kulturę pracy, niż w tradycyjnych jednostkach 3-cylindrwych zapewnia innowacyjna konstrukcja koła zamachowego oraz przedniego napinacza.
Tarcie wewnętrzne zostało ograniczone poprzez zastosowanie tłoków ze specjalną powłoką, pierścieni tłokowych o mniejszym naprężeniu, uszczelek wału korbowego o niskim tarciu oraz paska zębatego pracującego w kąpieli olejowej. Dodatkowo, zastosowanie pompy oleju o zmiennym wydatku pozwala dostosować smarowanie do bieżących potrzeb i zoptymalizować ciśnienie oleju, co zapewnia niższe zużycie paliwowa.
– Silnik EcoBoost o niewielkiej pojemności 1,0 litra jest odpowiedzią na największe wyzwania motoryzacyjne świata, oferując wysoką kulturę pracy, doskonałe osiągi oraz niskie zużycie paliwowa. Tajemnicą sukcesu jednostki EcoBoost są innowacyjne technologie, dające wiele korzyści. – powiedział Andrew Fraser, manager ds. kalibracji silników benzynowych.