Podobnie, jak samoloty i samochody sportowe dysponujące szklanym kokpitem, nowy Ford GT został wyposażony w cyfrowy zestaw wskaźników w desce rozdzielczej, który prezentuje kierowcy niezbędne informacje w oparciu o pięć specjalnych trybów jazdy.
Innowacyjny, 10-calowy zestaw jest nieporównywalnie bardziej zaawansowany w porównaniu z poprzednim Fordem GT, w którego kokpicie znajdował się układ połączonych kablowo analogowych przyrządów pomiarowych, przycisków i dźwigni wkomponowanych w deskę rozdzielczą.
Zobacz także:
– W samochodach o wysokich osiągach kierowca musi być skupiony i w pełni skoncentrowany na prowadzeniu auta. W Fordzie GT umieściliśmy cyfrowy zestaw wskaźników, który zmienia swój wygląd w zależności od wybranego trybu jazdy, aby przedstawić prowadzącemu najbardziej istotne i przydatne informacje – powiedział Jamal Hameedi, główny inżynier, Ford Performance.
Inżynierowie i projektanci Forda stworzyli zaawansowany, elegancki cyfrowy wskaźnik o przekątnej 10 cali, który można dostosowywać do własnych preferencji w wybranym trybie jazdy. Dzięki temu kierowca wykorzystujący wszystkie możliwości dynamiczne Forda GT może podejmować błyskawiczne decyzje podczas jazdy w oparciu o przedstawiane mu informacje, co przyczynia się do zwiększenia ogólnej wydajności auta.
Zdefiniowanie wizualnej przyszłości danych pokładowych
Program rozwojowy Forda GT stworzył okazję do wprowadzenia całkowicie zmienionej koncepcji zestawu wskaźników, dając wgląd w przyszłość samochodów przyłączonych do sieci oraz nowych modeli Forda. Układ panelu wskaźników nadaje priorytetowe znaczenie informacjom istotnym z punktu widzenia kierowcy, ich odpowiedniej prezentacji oraz momentowi, w którym zostaną one przekazane prowadzącemu. Poszczególne wskazania są prezentowane na wyświetlaczu o wysokiej rozdzielczości i wyświetlane w oparciu o czytelną grafikę o wysokim kontraście.
O przetestowanie wstępnego projektu wskaźników Forda GT poproszono zwycięzcę Le Mans Scotta Maxwella z Multimatic, który zapoznał się z konstrukcją przyrządów w laboratorium testowym. Maxwell zasugerował zmianę wyglądu obrotomierza w celu zapewnienia rozszerzonego widoku wyższego zakresu prędkości obrotowych silnika EcoBoost V6. Kierowca wyścigowy zaproponował również, aby wprowadzić zmiany dotyczące prezentowania na wyświetlaczu informacji bezpośrednio związanych z osiągami samochodu.
Dopracowanie każdego piksela do perfekcji
Wraz z rozpoczęciem testów prototypów na drodze, zespół Ford Performance zwrócił się do dostawców o pomoc w opracowaniu zaawansowanego technicznie wyświetlacza. Projektanci i inżynierowie Forda podjęli ścisłą współpracę z firmą Pektron (w zakresie projektu elektroniki, opracowania, wdrożenia i produkcji) oraz Conjure (projekt graficzny) w celu stworzenia projektu grafiki, która wyróżnia się kontrastową czcionką, kolorem i wysoką responsywnością, co pozwala obniżyć zmęczenie wzroku kierowcy i poprawić jego koncentrację.
Dostęp do pięciu trybów jazdy jest oferowany za pośrednictwem przycisków umieszczonych na kierownicy, dzięki czemu prowadzący nie musi odrywać wzroku od drogi i rąk od kierownicy. W każdym trybie informacje są prezentowane w inny sposób, nadając priorytetowe znaczenie danym właściwym dla poszczególnych ustawień i dostosowując wygląd wyświetlacza do konkretnej sytuacji.
Układ informacji prezentowanych w poszczególnych trybach:
• W trybie Normal informacje prezentowane są w merytoryczny, uporządkowany sposób. Prędkościomierz zajmuje centralną pozycję, wskaźnik wybranego biegu jest po prawej stronie, a wskaźniki poziomu paliwa i temperatury są po lewej stronie. Obrotomierz przypominający kształtem kij hokejowy wyświetla wskazania niższych obrotów w skompresowanej formie, ponieważ silnik tak szybko wchodzi na wyższe obroty, że kierowca niemal nie zauważa niższego zakresu pracy jednostki. W związku z tym w górnej części wyświetlacza dominuje wskazanie zakresu od 3 000 do 7 000 obr./min.
• W trybie Wet układ wskazań jest niemal identyczny, jak w trybie Normal. Dominuje tu niebieski motyw przewodni oraz koncepcja „mokrego podłoża”. Grafika pod prędkościomierzem symuluje obraz mokrego asfaltu, przypominając w ten sposób kierowcy o pracy w trybie Wet.
• W trybie Sport poszczególne informacje pokazywane są w zmienionej konfiguracji. Na pierwszym planie w centralnej części wyświetlacza znajduje się wskaźnik wybranego biegu, podczas gdy prędkościomierz został pomniejszony i umieszczony po prawej stronie. Dominuje tu agresywny, pomarańczowy motyw przewodni. Tryb ten był najchętniej wybierany przez większość kierowców testowych Forda GT.
• W trybie Track na czarnym tle wyświetlane są bardzo czytelne wskazania i elementy graficzne, a całość uzupełnia czerwony temat przewodni, dzięki któremu kierowca może łatwo i szybko odczytać poszczególne wskazania podczas dynamicznej jazdy. Najważniejsze informacje to prędkość obrotowa silnika i wybrany bieg, natomiast na dole po prawej stronie znajdują się wskazania temperatury płynu chłodzącego, ciśnienia oleju, temperatury oleju i poziomu paliwa (w formie procentowej zamiast dystansu pozostałego do opróżnienia zbiornika).
• W trybie V-Max wyświetlacz ma całkowicie zmieniony wygląd, podporządkowany osiągnięciu maksymalnej prędkości jazdy. W związku z tym centralne miejsce zajmuje duży prędkościomierz, a obrotomierz przyjmuje formę linii z punktem wskazującym aktualne obroty, co nie rozprasza uwagi kierowcy. Wskaźniki temperatury płynu chłodzącego, ciśnienia oleju, temperatury oleju i ciśnienia doładowania znajdują się po prawej stronie, a wskaźnik poziomu paliwa u góry po lewej stronie.
– Poświęciliśmy wiele czasu na dopracowanie detali. W rezultacie powstało proste rozwiązanie, przy czym dopracowanie go do perfekcji było prawdziwym wyzwaniem – powiedział Nick Terzes, kierownik działu inżynieryjnego, Ford GT.
– To są dokładnie te informacje, które chcę widzieć podczas jazdy. Spisaliście się na medal – stwierdził Joey Hand, zwycięzca wyścigu Le Mans 24h za kierownicą Forda GT, który niedawno testował na torze Las Vegas Motor Speedway.
GT nie jest jedynym modelem Forda, w którym będzie stosowany cyfrowy zestaw wskaźników. To nowoczesne rozwiązanie będzie też wykorzystywane w przyszłych samochodach Forda, co potwierdza dążenie firmy do wprowadzania kolejnych innowacji w celu zaoferowania klientom samochodów wyższej jakości.