FORD: DEBIUT NOWEGO FOCUSA ST NA POCZĄTKU 2015 ROKU

Nowy Ford Focus ST świętował swój światowy debiut podczas tegorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood. Słynny Festival of Speed organizowany w Wielkiej Brytanii to doskonałe miejsce do zaprezentowania dynamicznych osiągów nowego, wyczynowego modelu Forda.

Najbardziej zaawansowany Ford Focus ST w dziejach został wyposażony w nowe technologie zastosowane w podwoziu, przeprojektowane zawieszenie, zmodernizowany układ kierowniczy, a także specjalnie dobrane ogumienie, oferując wyrafinowane właściwości jezdne oraz wysoką precyzję prowadzenia. Model ten będzie po raz pierwszy w dziejach oferowany w dwóch wersjach – z silnikiem wysokoprężnym i benzynowym.


Zobacz także:
PREMIERY


Pierwszy w historii Ford Focus ST z silnikiem Diesel łączy praktyczne cechy wykorzystywane na co dzień ze sportowym charakterem, będąc przy tym najbardziej oszczędnym i ekologicznie wyczynowym samochodem Forda w dziejach. Pod maską pracuje 185-konny silnik TDCi o pojemności 2 litrów, który zapewnia autu przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,1 sekundy przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym 4,4 l/100 i emisji CO2 na poziomie 114 g/km.

Dla klientów preferujących jednostki benzynowe Ford przygotował wersję z 250-konnym silnikiem EcoBoost o pojemności 2 litrów, zapewniającym przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,5 sekundy, średnie zużycie paliwa wynoszące 6,8 l/100 oraz emisję CO2 równą 158 g/km. Nowością w obu modelach jest układ Auto-Start-Stop, który w przypadku odmiany benzynowej przyczynia się do obniżenia spalania o 6 procent, czyniąc tę wersję najbardziej ekonomicznym Fordem Focus ST w dziejach.

– Nowy Ford Focus ST oferuje lepsze osiągi, wysoką dynamikę jazdy, a także wyrafinowaną stylizację, czyli cechy, które definiują DNA Forda. Nowy model daje większą radość z jazd i jest po raz pierwszy dostępny w wersji z silnikiem wysokoprężnym, dzięki czemu wyznacza nowe standardy w klasie – powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe.

Nowy Ford Focus ST zawiera wszystkie najnowsze technologie, rozwiązania i usprawnienia, jakie Ford wprowadził w tym roku w podstawowych wersjach nowego Forda Focusa – najlepiej sprzedającego się modelu na świecie. Nowe, sportowe i agresywnie wystylizowane wersje pięciodrzwiowe i kombi zaoferują nabywcom wiodące w klasie technologie wspomagające jazdę oraz rozbudowane funkcje przyłączeniowe, w tym zaawansowany system komunikacji SYNC 2.

Ford Focus ST zadebiutował na rynku w 2002 roku i od tego czasu sprzedał się w liczbie ponad 140 000 egzemplarzy w 40 krajach całego świata.

Wyższa dynamika jazdy

Podczas prac nad nowym Fordem Focusem ST, zespół Ford Team RS, czyli europejski oddział grupy Global Performance Vehicle wchodzącej w skład struktur Ford Motor Company, skupił się przede wszystkim na poprawie własności jezdnych.

Sportowe zawieszenie zastosowane w Fordzie Focusie ST obejmuje nowe przednie sprężyny oraz na nowo zestrojone amortyzatory z przodu i z tyłu. Zmiany te – w połączeniu z charakterystycznymi dla tego modelu stabilizatorami oraz tylnymi sprężynami przeniesionymi z Forda Focusa ST poprzedniej generacji – przyczyniły się do uzyskania bardziej wyostrzonych reakcji układu jezdnego.

Aby uwydatnić sportową naturę nowego Forda Focusa ST, inżynierowie firmy zmienili ustawienia elektrycznego wspomagania układu kierowniczego EPAS oraz elektronicznych systemów sterowania.

Efektem zmian jest:

• Nowa funkcja Electronic Transitional Stability zintegrowana z zaawansowanym elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy, która analizuje dane dotyczące stabilności pojazdu oraz monitoruje reakcje kierowcy i w razie konieczności pomaga utrzymać precyzję prowadzenia i pełną kontrolę nad autem podczas nagłych zmian toru ruchu podczas jazdy z dużą prędkością.

• Zmodyfikowany układ TVC poprawiający stabilność na zakrętach, który optymalizuje rozkład momentu obrotowego pomiędzy kołami, zwiększając trakcję i zwinność w zakrętach

W lepszym przekazywaniu mocy podczas dynamicznego przyspieszania pomagają mocowania silnika opracowane specjalnie dla Forda Focusa ST, dzięki którym polepszyła się również trakcja przednich kół, a także precyzja zmiany biegów. Co więcej, w celu uzyskania maksymalnej przyczepności i doskonałej dynamiki w zakrętach Ford opracował we współpracy z firmą Michelin nowe opony o średnicy 19 cali.

– Ford od dawna słynie z produkcji sportowych hatchbacków wyróżniających się doskonałymi własnościami jezdnymi, a nowy Ford Focus ST jest tego najlepszym przykładem. Zmiany wprowadzone w zawieszeniu, układzie kierowniczym oraz systemach sterowania zaowocowały uzyskaniem lepszej zwinności i większej precyzji prowadzenia, co zapewnia emocjonujące wrażenia z jazdy w obu wersjach tego modelu – dodał Bakaj.

Dwie wersje mocy

W Fordzie Focusie ST debiutuje nowy, 2-litrowy silnik Diesel o mocy 185 KM. Jednostka została zoptymalizowana pod kątem wysokich osiągów, oferując jednocześnie niskie zużycie paliwa oraz praktyczne cechy, które użytkownik może wykorzystywać na co dzień.

Silnik 2,0 l TDCi pracujący pod maską Forda Focusa ST generuje o 23 procent wyższą moc, niż w 150-konnej odmianie 2,0 l TDCi dostępnej w gamie nowego Forda Focusa. W celu podniesienia mocy inżynierowie Forda poddali jednostkę elektronicznej kalibracji, a także zastosowali zmodyfikowany system dolotowy i nowy, sportowy układ wydechowy.

Moc maksymalna jest osiągana przy 3 500 obr./min., natomiast maksymalny moment obrotowy 400 Nm jest dostępny w zakresie od 2 000 do 2 750 obr./min., co pozwala rozpędzić nowego Forda Focusa ST maksymalnie do 217 km/h. Wysoki moment obrotowy zapewnia doskonałą elastyczność i dynamiczne osiągi przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na szóstym biegu trwa zaledwie 9,7 sekundy, czyli o 2,2 sekundy krócej, niż w Fordzie Focusie z silnikiem rozwijającym 150 KM. Lepsze osiągi to nie tylko zasługa wyższej mocy, ale również krótszych przełożeń skrzyni biegów.

Z kolei opracowana przez Forda 2-litrowa jednostka benzynowa EcoBoost wykorzystuje turbosprężarkę, system zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków (Ti-VCT) oraz układ bezpośredniego wtrysku paliwa, dzięki czemu zapewnia bezkompromisowe osiągi. Moc maksymalna jest uzyskiwana przy 5 500 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 360 Nm jest dostępny w przedziale 2 000 – 4 500 obr./min. Ford Focus ST z silnikiem benzynowym rozpędza się maksymalnie do 248 km/h.

Oba silniki współpracują ze sportowymi sześciobiegowymi przekładniami manualnymi o krótkim skoku drążka zmiany biegów. Dzięki specjalnie dobranym przełożeniom – osobno dla każdej jednostki – Ford Focus ST w wersji benzynowej i wysokoprężnej oferuje dynamiczne przyspieszenie już od najniższych obrotów oraz odpowiedni komfort podróżowania podczas jazdy z dużą prędkością.

Dynamiczna stylizacja

Nowy Ford Focus ST odznacza się sportową i agresywną stylizacją nadwozia. Sylwetka auta sprawia wrażenie niższej i szerszej niż u poprzednika, a uwagę przykuwają takie detale, jak wyprofilowana pokrywa silnika, węższe reflektory czy prostokątne lampy przeciwmgłowe.

Sportowy bodykit nadwozia obejmuje również lakierowane w kolorze nadwozia boczne nakładki progowe i elementy dyfuzora po obu stronach wydechu, a także tylny spoiler dachowy zoptymalizowany pod kątem uzyskania wyższej wydajności aerodynamicznej. Oprócz tego, nowy Ford Focus ST otrzymał podwójną, sześciokątną końcówkę układu wydechowego.

Uzupełnieniem całości są czarne oprawy lamp, oznaczenia ST oraz nowe, 19-calowe obręcze aluminiowe ST Design oferowane w opcji.

– Ford Focus ST jest bardzo popularny wśród klientów Forda szukających sportowego auta, a najnowsze wcielenie tego modelu z pewnością wzbudzi dodatkowe zainteresowanie. Charakterystyczna osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu, nowe, prostokątne lampy przeciwmgłowe oraz dolna dokładka przedniego zderzaka dodają nadwoziu dynamicznego charakteru. Szerokość nadwozia w tylnej części dodatkowo podkreśla nowy pas graficzny – powiedział Martin Smith, dyrektor ds. designu, Ford of Europe.

Specjalnie dla Forda Focusa ST opracowano również nowy, ciemnoszary kolor nadwozia o nazwie Stealth. Nowością w gamie obejmującej kolory Electric Orange, Frozen White, Panther Black i Race Red jest również odcień Deep Impact Blue.

Wnętrze przypominające kokpit

W kwestii projektu wnętrza nowego Forda Focusa ST, styliści stworzyli bardziej intuicyjny w obsłudze projekt deski rozdzielczej z mniejszą liczbą przycisków i przełączników, dbając jednocześnie o zachowanie spójności pomiędzy najważniejszymi elementami kokpitu.

Trzy dodatkowe wskaźniki – będące elementem wyróżniającym Forda Focusa ST – zostały umieszczone na podszybiu ponad konsolą centralną. Wśród nich znalazł się wskaźnik ciśnienia doładowania, wskaźnik temperatury oleju oraz wskaźnik ciśnienia oleju. Nabywcy tego modelu docenią również spłaszczoną u dołu sportową kierownicę pokrytą miękką skórą, chromowaną dźwignię zmiany biegów oraz pedały typu ST.

Ekskluzywną atmosferę wnętrza potęgują chromowane klamki drzwi oraz podświetlane, aluminiowe nakładki progowe. Sportowe fotele opracowane we współpracy z firmą Recaro zapewniają odpowiednie podparcie podczas dynamicznej jazdy oraz komfort w codziennej eksploatacji.

Nowy Ford Focus ST będzie oferowany w odmianach ST i ST2. Odmiana ST posiada tapicerkę częściowo wykonaną za skóry (siedzisko i boczne podparcia), oferowana w czterech kolorach (Electric Orange, Performance Blue, Smoke Storm i Race Red); natomiast siedzenia w wersji ST2 są w całości wykończone czarną tapicerką skórzaną.

Zaawansowane technologie

Wśród debiutujących w Fordzie Focusie ST systemów wspomagających kierowcę, funkcji przyłączeniowych i udogodnień znalazł się zaawansowany system komunikacji SYNC 2. Opracowany przez Forda system obejmuje 8-calowy kolorowy ekran dotykowy, na którym podczas uruchamiania silnika wyświetlane jest logo ST, a także zaawansowany system kontroli głosowej, zapewniający łatwe sterowanie funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz kompatybilnych telefonów komórkowych.

System reflektorów adaptacyjnych (Adaptive Front Lighting System) – oferowany po raz pierwszy w Fordzie Focusie ST – dostosowuje kąt padania oraz natężenie wiązki światła z reflektorów bi-ksenonowych HID w zależności od prędkości jazdy, kąta skrętu koła kierownicy oraz odległości od obiektów znajdujących się przed pojazdem. Nowością w Fordzie Focusie ST jest również system Cross Traffic Alert ostrzegający kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z poprzecznego kierunku.

Ford unowocześnił również popularny system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach Active City Stop, który działa teraz do prędkości 50 km/h. W razie niebezpieczeństwa Active City Stop przygotowuje do działania układ hamulcowy, a jeśli kierowca nie zareaguje, automatycznie aplikuje hamulce, aby zredukować siłę uderzenia. Natomiast podczas wykrycia niezamierzonej zmiany pasa ruchu system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu (Lane Keeping Aid) pomaga przywrócić auto na właściwy tor poprzez odpowiednie sterowanie silnikiem wspomagania układu kierowniczego.

Nowy Ford Focus ST pojawi się w autoryzowanych salonach sprzedaży na początku 2015 roku, natomiast zamówienia od klientów z Europy będą przyjmowane już od jesieni tego roku. Ceny nowych modeli zostaną podane tuż przed planowanym debiutem rynkowym.