Hot hatche – niewielkie, sportowe samochody z mocnymi silnikami – były niegdyś zarezerwowane wyłącznie dla zagorzałych fanów motoryzacji, często ludzi młodych.
Jednak z danych zebranych przez Forda wynika, że teraz są wybierane przez zwykłych użytkowników, którym daleko do stereotypowego „ściganta”.
Zobacz także:
Sprzedaż hot hatchy Forda w Europie nabiera tempa. W pierwszych trzech kwartałach tego roku Ford sprzedał ponad 22 000 modeli Focus RS, Focus ST i Fiesta ST. Liczba zamówień na uznanego Focusa RS od momentu jego premiery przekroczyła 9 100 sztuk.
Klienci wybierający praktyczne modele o sportowych osiągach przede wszystkim biorą pod uwagę ich wyposażenie i kompaktowe wymiary nadwozia, a w dalszej kolejności moc silnika i właściwości trakcyjne, łączące komfort z wysoką dynamiką jazdy. W przypadku Forda układ jezdny został dopracowany przez uznanych specjalistów z Ford Performance.
Modele Focus RS, Focus ST w wersji benzynowej i wysokoprężnej oraz Fiesta ST – oferowana teraz po raz pierwszy w odmianie pięciodrzwiowej – są wyposażone w rozwiązania usprawniające eksploatację na co dzień. Wśród nich znalazły się: system komunikacji i rozrywki SYNC, przednia szyba Quickclear z systemem usprawniającym odmrażanie zimą oraz podgrzewane fotele – dzięki nim najnowsza generacja hot hatchy pozostaje komfortowa i praktyczna przez cały rok.
Z danych Forda wynika, że średni wiek nabywcy modelu typu hot hatch wzrósł z około 38 lat w 2010 roku do 42 lat w 2016 roku. Co więcej, w roku 2015 taki samochód kupiło o 8 procent więcej kobiet, niż w roku 2010.
Sheryl Connelly, manager Forda ds. globalnych trendów i przyszłych zachowań, zidentyfikowała trend, zgodnie z którym klienci wybierają wielofunkcyjne produkty porównywalne do scyzoryka szwajcarskiego. Taki model życia nazwano „Swiss Army Life”.
– W Swiss Army Life chodzi przede wszystkim o samowystarczalność. W odpowiedzi na ten trend, klienci szukają wszechstronnych, elastycznych i przydatnych produktów. Być może jest to bardziej zauważalne w przypadku milenialsów, którzy wytyczają nowe ścieżki i inwestują w produkty, które będą przydatne na wielu różnych etapach życia i w wielu odmiennych sytuacjach – powiedziała Connelly.
Sarah Stringfellow z Brentwood w Wielkiej Brytanii jest typową przedstawicielką nowego pokolenia nabywców, którzy zaprzeczają stereotypom, wybierając wszechstronne auta typu hot hatch. 31-letnia Sarah jeździ Focusem ST3 w topowej specyfikacji z silnikiem benzynowym EcoBoost.
– Ford Focus ST spodobał mi się dlatego, że jest szybki, wygląda wspaniale i nie jest zbyt duży, a jednocześnie oferuje mnóstwo miejsca na zakupy i bagaże. Nie spodziewałam się jednak, że jest aż tak luksusowy wewnątrz. Oczywiście najbardziej lubię silnik o wysokiej mocy i sposób, w jaki samochód się prowadzi. Szczerze mówiąc, teraz zaczynam już myśleć o Focusie RS! – mówi Stringfellow.
Bardziej praktyczne hot hatche spełniają również oczekiwania wiernych klientów, których styl życia zmienia się z wiekiem. Posiadanie rodziny nie wyklucza posiadania takiego auta, jako samochodu do codziennej eksploatacji, natomiast fani samochodów o wysokich osiągach, którzy wcześniej nie mogli sobie pozwolić na auto marzeń mogą teraz sobie je kupić.
– Wciąż jest grupa zagorzałych fanów hot hatchy, która uważa, że oznaczenie hot hatch należy się wyłącznie samochodom trzydrzwiowym, jednak obecnie nie ma już tak dużego znaczenia fakt, iż auto jest pięciodrzwiowe. Sam jestem tego najlepszym przykładem – mam teraz dzieci dlatego nie mogę jeździć samochodem trzydrzwiowym, a jeśli na rynku dostępne są hot hatche w odmianach pięciodrzwiowych to ja zdecydowanie popieram ten trend! -powiedział Dan Trent, redaktor popularnej strony internetowej Pistonheads dla wielbicieli aut.
Pięciodrzwiowy hatchback Focus RS jest wyposażony w 350-konny silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 2,3 litra, napęd na cztery koła Performance All Wheel Drive oraz przełącznik wyboru trybów jazdy Drive Mode z pierwszym w branży trybem Drift Mode, który pozwala kierowcy wywołać kontrolowaną nadsterowność auta.
Ford Focus ST jest oferowany z silnikiem benzynowym EcoBoost o mocy 250 KM lub jednostką wysokoprężną TDCi o mocy 185 KM oraz w pięciodrzwiowej wersji hatchback i odmianie kombi. Z kolei trzy- i pięciodrzwiowe modele Fiesta ST są dostępne ze 182-konnym silnikiem benzynowym EcoBoost o pojemności 1,6 litra. W gamie znajduje się także nowa Fiesta ST200 z silnikiem rozwijającym 200 KM – model ten dostępny jest wyłącznie w odmianie trzydrzwiowej.
W tym roku producent wprowadził także gamę modeli ST-Line inspirowanych samochodami Ford Performance. Wśród nich znalazły się modele Fiesta, Focus, Mondeo i Kuga – wszystkie mogą być wyposażone w mocne i wydajne silniki.
Ford może poszczycić się długą historią związaną z hot hatchami w Europie, którą 35 lat temu zapoczątkował model Fiesta XR2. W tym roku na całym świecie Ford sprzeda ponad 200 000 samochodów o wysokich osiągach, włączając w to Mustanga, Focusa RS, Focusa ST i Fiestę ST – to niemal dwukrotnie więcej, niż trzy lata temu.