FORD: 20 LAT ROZWOJU TECHNOLOGI SAMOCHODÓW Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM

Pierwszy samochód z napędem hybrydowym pojawił się w ofercie Forda w 2004 roku.

Od tego momentu marka nieustannie rozwija swoje technologie aut z napędem elektrycznym dążąc do zwiększenia efektywności paliwowej i zmniejszenia emisji spalin. Dzisiaj w ofercie amerykańskiego producenta można znaleźć samoładujące się hybrydy oraz hybrydy typu plug-in.


Zobacz relacje:

MINI: NOWE MINI COOPER S W LINII STYLISTYCZNEJ JCW
 

ROZMAITOŚCI


 

Historia samochodów hybrydowych Forda to historia innowacji i postępu technologicznego, które przyczyniły się do kształtowania współczesnego rynku motoryzacyjnego. W sierpniu 2004 roku Ford wprowadził na rynek model Escape Hybrid – był to pierwszy na świecie SUV z napędem hybrydowym. Samochód był napędzany silnikiem o pojemności 2,3 litra pracującym w trybie Atkinsona oraz silnikiem elektrycznym o mocy 75 kW. Energia elektryczna magazynowana była w akumulatorze niklowo-metalowo-wodorkowym, a napęd przekazywany był za pośrednictwem bezstopniowej przekładni.

Obecnie najnowsza generacja modelu Escape oferowana jest w polskich salonach jako Ford Kuga. Jego najnowsza odsłona przeszła szereg zmian stylistycznych – samochód zyskał nowy efektowny grill, nowy kształt przedniego zderzaka, nowe przednie reflektory Full LED, nowy układ świateł w tylnych lampach oraz nowoczesne wnętrze.

Nawet do 88 kilometrów zasięgu w trybie EV – Ford Kuga plug-in hybrid

Nowy Ford Kuga dostępny jest w trzech rodzajach układów napędowych – dwa z nich to napędy hybrydowe. Bazową konfiguracją jest 1.5 EcoBoost 150 KM z napędem na przednie koła i manualną skrzynią biegów. Samoładująca się hybryda (FHEV) oferowana jest z napędem na przednie lub na wszystkie koła. W wersji FWD jej moc maksymalna wynosi 180 KM, a AWD183 KM. Topową odmiana modelu Kuga jest wersja hybrydowa plug-in z silnikiem benzynowym o pojemności 2,5 litra i baterią o pojemności 14,4 kWh brutto. Zasięg na samym silniku elektrycznym to nawet 88 kilometrów.

Model ten może pochwalić się także wiodącą w zelektryfikowanym segmencie C-SUV wartością masy holowanej przyczepy, która w wersjach PHEV i FHEV AWD wynosi 2100 kg. Dodatkowo, samochód oferuje nowe, inteligentne funkcje dotyczące holowania: listę kontrolną podłączania przyczepy oraz nawigację z funkcją Trailer Tow, która zaproponuje najlepszy wariant trasy podczas holowania przyczepy uwzględniając jej gabaryty.

Już w podstawowej wersji Titanium Kuga będzie doskonale wyposażona. W porównaniu z poprzednią wersją do standardu dodano bowiem reflektory Full LED, bezprzewodową ładowarkę do smartfonów, system multimedialny SYNC 4 z bezprzewodową obsługę Apple CarPlay i Android Auto i kompletną gamę systemów bezpieczeństwa.

Polska oferta modelu Kuga obejmuje pięć zróżnicowanych stylistycznie wersji wyposażenia: Titanium, ST-Line/ST-Line X oraz Active/Active X, a SUV jest dostępny łącznie w sześciu wyjątkowych kolorach, wśród których są dwie nowości: Desert Island Blue i Bursting Green.

EcoBoost Hybrid o mocy 170 KM w nowej Pumie

Zaprezentowany niedawno nowy Ford Puma jest natomiast dostępny w czterech wersjach – Titanium, ST-Line, ST-Line X i ST. Wszystkie silniki w nowym Fordzie Puma są połączone z systemem miękkiej hybrydy, oferując niskie zużycie paliwa i przyjemną dynamikę.

Szczytem oferty jest dostępny jedynie w Pumie ST 1.0 EcoBoost Hybrid 170 KM Powershift, którego przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,4 s, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym według metodologii WLTP to jedynie 6 litrów na 100 km. W salonach znaleźć można ponadto Forda Pumę w odmianach 1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 125 KM lub 155 KM – dostępnej wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów Powershift.

Bazowa wersja zawiera bogate wyposażenie standardowe, w którym znajdują się m.in. 17” obręcze kół ze stopów lekkich, przyciemniane tylne szyby, czujniki parkowania z tyłu, reflektory Full LED czy kamera cofania. Standardem jest 12-calowy dotykowy ekran systemu SYNC4 z nawigacją satelitarną, bezprzewodową obsługą Android Auto i Apple CarPlay, a także automatyczna klimatyzacja czy tempomat z inteligentnym ogranicznikiem prędkości. Na liście znalazł się również rozbudowany pakiet systemów wspomagających kierowcę.

Samochód cały czas oferuje wiodące 456 litrów przestrzeni bagażowej z 80-litrowym MegaBoxem pod podłogą bagażnika. Pakowność samochodu można zwiększyć do 1 216 litrów po złożeniu tylnych siedzeń.

Jeden z najpopularniejszych modeli kompaktowych w odmianie hybrydowej

Focus od lat jest synonimem doskonałego samochodu, zarówno dla biznesu, jak i klientów indywidualnych. Nie inaczej jest z jego obecną generacją. Oczywiście model ten jest również dostępny z hybrydowymi układami napędowymi.

Oprócz topowej wersji ST z silnikiem benzynowym EcoBoost o pojemności 2,3 litra i mocy 280 KM, w ofercie znajdują się także oszczędne hybrydowe układy napędowe EcoBoost Hybrid z 48-woltową instalacją typu mild-hybrid oferujące 125 KM lub 155 KM.

Silniki hybrydowe mogą być wyposażone w nową, siedmiostopniową automatyczną skrzynię biegów Powershift lub w sześciostopniową manualną skrzynią biegów. Niezależnie od wybranego wariantu można uzyskać zużycie paliwa od 5,2 l/100 km w cyklu WLTP.

Na liście systemów wspomagania kierowcy w Focusie pojawiły się nowe pozycje. Asystent martwego pola wykrywa pojazdy zbliżające się z tyłu, a następnie ostrzega kierowcę, jeśli uzna, że może dojść do kolizji. Ciekawą funkcją jest Trailer Coverage, która pozwala kierowcy zaprogramować dane długości i szerokości holowanej przyczepy za pomocą ekranu dotykowego SYNC 4. Następnie system automatycznie kompensuje te parametry ostrzegając kierowcę, jeśli inny pojazd znajdzie się w martwym polu w sąsiedztwie holowanej przyczepy.

Elektryczne wersje znanych modeli

W dobie elektryfikacji Ford wprowadził do swojej oferty elektryczne wersje swoich popularnych modeli, które od lat cieszą się dużym uznaniem wśród klientów.

Na polskim rynku dostępny jest Mustang Mach-E oraz E-Transit – elektryczna wersja kultowego samochodu dostawczego oferowanego przez Ford Pro.

We wrześniu 2023 roku zadebiutował w Polsce elektryczny Ford Explorer, który zwraca uwagę amerykańskim stylem i nowoczesnymi technologiami, oferując jednocześnie przestronność i komfort. W ostatnim czasie głośną premierę miał Ford Capri – najnowszy model z napędem elektrycznym od amerykańskiego producenta.

W ciągu ostatnich dwóch dekad Ford pokazał, że możliwe jest tworzenie pojazdów, które są zarówno przyjazne dla środowiska, jak i atrakcyjne dla konsumentów. Dzięki nieustannym inwestycjom w badania i rozwój, Ford kontynuuje swoją misję dążąc nie tylko do zwiększenia efektywności swoich pojazdów, ale także do promowania technologii hybrydowych i elektrycznych, które stanowią kluczowy element przyszłości motoryzacji​