Fiat Tipo w wersjach Hatchback oraz Station Wagon (kombi) jest obecnie dostępny z fabryczną instalacją LPG. Montaż zapewnia wysoką jakość, niezawodność i kalibrację do jednostki napędowej.
Dodatkowo, samochód zachowuje pełną gwarancję producenta, bez wykluczeń związanych z eksploatacją pojazdu na paliwie gazowym.
Zobacz także:
Koszt fabrycznej instalacji wynosi 3500 zł brutto do ceny cennikowej Tipo HB i SW w wersji z silnikiem 1.4 T-Jet 16 V 120 KM we wszystkich poziomach wyposażenia. Dzięki tak atrakcyjnej cenie, zwrot zainwestowanej kwoty nastąpi już po 31 miesiącach, zakładając przebieg samochodu 1000 km miesięcznie, a przy przebiegu 1500 km miesięcznie inwestycja zwróci się już po 20 miesiącach.
Koszty eksploatacji Fiata Tipo na paliwie LPG są niższe w porównaniu z benzyną o 114 zł na każde 1000 przejechanych kilometrów:
Cennik Fiata Tipo w wersjach LPG (Hatchback/ Station Wagon)
– POP 1.4 120 KM LPG: 59 400 / 62 900 zł;
– EASY 1.4 120 KM LPG: 64 400 / 67 900 zł;
– LOUNGE 1.4 120 KM LPG: 69 400 / 72 900 zł.
Wersja „LPG” Fiata Tipo charakteryzuje się dwoma układami zasilania: jeden benzyną i drugi LPG. Są one sterowane centralką kontroli silnika, która razem z centralką LPG kontroluje wtrysk w dwóch przewidzianych trybach funkcjonowania. Na podstawie sygnałów otrzymanych z różnych czujników centralka kontroli silnika steruje siłownikami z nią połączonymi, kontrolując układy:
– zasilania paliwem (benzyna lub LPG);
– zasilania powietrzem;
– pedału przyspieszenia;
– chłodzenia silnika;
– kontroli spalania – sondy lambda;
– kontroli układu wydechowego z katalizatorem;
– recyrkulacji oparów paliwa.
Również przepustnica sterowana jest elektronicznie przez centralkę – otwarcie przepustnicy obliczane jest według specjalnego programu wewnętrznego centralki silnika. W ten sposób eliminuje się mechaniczne połączenie między pedałem gazu i korpusem przepustnicy. Centralka kontroli silnika steruje układem w całości – otrzymuje wszystkie sygnały przesyłane z czujników układu podstawowego (temperatura płynu chłodzącego silnik, obroty silnika itp.) i czujników specyficznych układu LPG (poziom LPG – poprzez specjalny czujnik liniowy – ciśnienie/temperatura LPG, przełączanie zasilania benzyna/LPG), dzieląc je poprzez sieć CAN z centralką LPG, która podporządkowana jest centralce kontroli silnika i pilotuje wtryskiwacze LPG. Dzięki sterowaniu elektronicznemu opisanemu powyżej to rozwiązanie spełnia najnowsze normy przeciw zanieczyszczeniowe (EURO 6).
System zasilania LPG, podobnie jak układ zasilania benzyną, jest układem typu multipoint sekwencyjnego, fazowego, ze specjalnymi elektro- wtryskiwaczami. Po dostosowaniu właściwości LPG do wymagań technicznych kontroli elektronicznej silników benzynowych uzyskano miarodajne rezultaty w zakresie własności jezdnych samochodu i emisji zanieczyszczeń z wydechu.
Silnik podczas działania w trybie zasilania LPG utrzymuje te same parametry momentu/ mocy jak podczas działania w trybie zasilania benzyną, a w konsekwencji uzyskiwane przez samochód osiągi są porównywalne.
Podstawowe dane techniczne i osiągi Fiata Tipo 1.4 T-Jet 120 KM LPG
– moc maksymalna KM (kW) obr./min.: 120 (88) przy 5000;
– maks. moment obrotowy (Nm) obr./min.: 215 przy 2500;
– skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa + wsteczny;
– prędkość maks. (km/h): 200;
– przyspieszenie 0-100 km/h (sek.): 10,1;
– zużycie paliwa (l/100 km) LPG/ benzyna: cykl miejski 11,4 / 8,2 ; cykl pozamiejski 6,5 / 5,2; cykl mieszany 8,3 / 6,3;
– emisja CO2 (g/km): 135 / 146.
Samochód jest skonfigurowany tak, aby działał niezależnie zarówno w trybie zasilania benzyną, jak i LPG. Uruchomienie silnika następuje zawsze przy zasilaniu benzyną, po czym ma miejsce automatyczne przełączenie na tryb LPG, jeżeli występują warunki konieczne do takiego przełączenia (przekroczenie ustalonego progu temperatury płynu chłodzącego, progu obrotów biegu jałowego silnika, wyraźne przyspieszenie samochodu).
Przycisk wyboru trybu zasilania benzyna/LPG (symbol „symbol dystrybutora”), umieszczony w środkowym zespole elementów sterowania, umożliwia wybór trybu zasilania benzyną lub LPG. Święcąca się dioda wbudowana w przycisk wskazuje wybór trybu zasilania benzyną.
Wyświetlacz w zestawie wskaźników wskazuje wybrany tryb zasilania i poziom paliwa LPG dostępny w zbiorniku. Samochód wyposażony jest w odpowiednio zabezpieczony zbiornik o walcowatym kształcie (ciśnieniowy), umieszczony we wnęce przewidzianej dla koła zapasowego. W zbiorniku tym znajduje się LPG w stanie ciekłym.
W trybie zasilania LPG, gaz po wyjściu ze zbiornika przepływa przez specyficzny przewód do zespołu regulatora ciśnienia, w którym znajduje się elektrozawór bezpieczeństwa blokujący przepływ LPG po wyłączeniu przez kierowcę samochodu lub po zmianie trybu zasilania paliwem (wybór zasilania benzyną).
Jednocześnie z elektrozaworem regulatora drugi elektrozawór, umieszczony w zbiorniku, powoduje zamknięcie przewodu LPG na wyjściu ze zbiornika. Główną funkcją tego typu zaworów jest przerywanie/umożliwianie przepływu LPG w stronę obwodu zasilania. W przypadku zderzenia centralka Air Bag przesyła w sieci sygnał FPS (Fire Prevention System), który wykorzystuje centralka kontroli silnika do przerwania przepływu paliwa.
Regulator ciśnienia umożliwia przejście LPG ze stanu ciekłego w stan gazowy przez komorę dylatacyjną i utrzymuje wartość ciśnienia wymaganą do funkcjonowania układu. Przewidziane są cztery specyficzne elektro- wtryskiwacze dla LPG, zamontowane na kolektorze ssącym, po jednym dla każdego cylindra, zasilane są LPG w stanie gazowym pod stałym ciśnieniem, a sterowane przez centralkę LPG poprzez sygnał/ polecenie przekazane z centralki kontroli silnika.
W przypadku wyczerpania LPG następuje automatyczne przełączenie na benzynę.
Cały układ jest sterowany poprzez odpowiednie przekaźniki znajdujące się w skrzynce bezpieczników w komorze silnika; obwody zasilania centralki i poszczególnych elementów systemu (czujniki i siłowniki) zabezpieczone są odpowiednimi bezpiecznikami w skrzynce bezpieczników w komorze silnika.