Z linii produkcyjnych fabryki Sevel w Val di Sangro na drogi całej Europy zjechało od 1981 roku kolejno sześć generacji Fiata Ducato w licznych wariantach nadwozia.
Model stał się liderem na głównych rynkach europejskich pod względem bazy do adaptacji na kampery. W sektorze samochodów kempingowych, w 2018 roku przewidziano sprzedaż na poziomie nie niższym niż 120 000 pojazdów.
Zobacz także:
Przekłada się to na ponad 10-procentowy wzrost w porównaniu do zeszłego roku i 50-procentowy w ciągu czterech lat.
W 1981 roku zakład Sevel zatrudniał niewiele ponad 600 osób, co przekładało się na produkcję 70 samochodów na dzień. Dzisiaj produkowanych jest 1200 sztuk na dzień w dużej ilości różnych konfiguracji. Certyfikat „Silver” potwierdza wysokie standardy efektywności, organizacji, zaangażowania i jakości. Zakład zatrudnia około 6400 pracowników.
Po wliczeniu dostawców z tego okręgu liczba ta sięga 12 500 osób. Średni wiek wynosi 45 lat, a kobiety stanowią ponad 21 proc. całego personelu. Na jego terenie znajduje się wzorcowy ośrodek „Academy”, gdzie szkoleni są pracownicy i gdzie stale leaderzy udoskonalają swoje umiejętności.
Baza pod zabudowy
Specyficzność zakładu tkwi w jego umiejętności produkowania samochodów „na miarę” potrzeb. Dzięki kombinacji wersji nadwozia, silników, skrzyń biegów i kolorów, można wyprodukować ponad 13 000 różnych wersji. Oferowany wybór jest szeroki i imponujący: w sumie od 1981 roku do dziś wyprodukowano ponad 3 miliony sztuk Ducato przeznaczonych do różnorakich celów, dla których wyznaczone są ściśle określone priorytety.
W przypadku przewozu towarów – ważne są niskie koszty eksploatacji; przewozu pasażerów – najważniejszy jest komfort; możliwości adaptacyjne istotne są w przypadku zabudów, natomiast wysoka jakość oraz możliwości indywidualizacji mają ogromne znaczenie dla baz pod kampery, które stanowią około 55 proc. produkcji z 2017 roku.
Aktualna, szósta generacja, może poszczycić się znaczną ładownością. Nadwozie jest wyważone, a specjalne zawieszenia do kamperów zapewniają bezpieczną dynamikę jazdy, niezawodną we wszystkich warunkach drogowych. Liczne urządzenia bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego ułatwiają podróżowanie. Dzisiaj trzy na cztery sprzedane w Europie samochody kempingowe zbudowane są na bazie Ducato, a w ostatnich 10 latach 500 000 rodzin zakupiło kampera zbudowanego na bazie Ducato.
Baza pod zabudowę Ducato cały czas ewoluowała, dzięki połączeniu sił z najważniejszymi europejskimi firmami zajmującymi się zabudowami, proponując im specjalne, niższe i lżejsze podwozia, szerszy rozstaw kół, kabinę z obciętym, wzmocnionym dachem, kubiczny kształt, proporcjonalne rozmiary oraz korzystną relację elementów mechanicznych do przestrzeni użytkowej.
Ewolucja podejścia.
Dane rynkowe wskazują nową grupę osób doceniających styl życia, wartości oraz możliwości oferowane przez samochody rekreacyjne: kierowca kampera jest postrzegany jako podróżnik, a nie jako zwykły turysta. Podróżujący mają zawsze swobodę jazdy, kiedy i dokąd chcą. Ten, kto kupuje kampera zbudowanego na bazie Ducato, wchodzi w świat usług, który towarzyszy mu przez cały czas trwania urlopu i gotowy jest w każdym momencie nieść pomoc, nawet w najdrobniejszych potrzebach.
Od 2003 roku zespół profesjonalistów zajmuje się Klientem „kamperowym” i jego wymaganiami. Umiejętność wysłuchania, która rozpoczyna się od Customer Care i kontynuowana jest w salonach Fiat Professional, pozwala precyzyjnie odpowiedzieć na aktualne oczekiwania i przewidzieć te przyszłe. Wielojęzyczny call center w 51 krajach europejskich pracuje 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.
Jest również oferta Mopar Vehicle Protection „Maximum Care” kampera, która pozwala rozszerzyć gwarancję do pięciu lat, również na części mechaniczne i elektryczne, oferując ponadto usługi pomocy drogowej. Od tego roku oferta może zostać podpisana w ciągu 12 miesięcy od daty pierwszej rejestracji. Nowe technologie komunikacji są wykorzystywane jako źródło informacji serwisowych.