FIAT: NOWA PANDA – NA WSKROŚ WŁOSKA

Nowa Panda – już trzeciej generacji – to efekt ewolucji projektu, który od 31 lat swej historii został wyprodukowany w ilości ponad 6,4 miliona egzemplarzy. Wychodząc z założenia, że każdy z nas ma inne oczekiwania, projektanci skupili się zapewnieniu jak największej obszerności wnętrza, racjonalizując wielkość nadwozia.

Pozostając pojazdem sub-kompaktowym, Panda urosła o kilka centymetrów tak, by zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa i jeszcze powiększyć objętość przedziału pasażerskiego.
Przy wymiarach: długości 365, szerokości 164 i wysokości 154 centymetrów, pięciodrzwiowe auto może wygodnie pomieścić pięć osób, dysponując ponadto bagażnikiem o pojemności 225 litrów (rosnącym do 260 litrów po przesunięciu tylnej kanapy do przodu oraz 870 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń).

Ze względu na modułowość przestrzeni, liczne schowki i półki oraz mnogość konfiguracji przednich i tylnych siedzeń, Fiat Panda odznacza się dużą swobodą użytkowania. Na zewnątrz Panda wyróżnia się charakterystyczną włoską stylizacją “w języku śródziemnomorskim”, który dzięki płynności linii nadaje jej solidnego i napawającego zaufaniem wyglądu.

Nowoczesna

W dzisiejszych czasach ludzie decydujący się na samochód kompaktowy niechętnie rezygnują z technologii typowych dla pojazdów wyższej klasy. Fiat Panda wychodząc temu naprzeciw proponuje przyjazny środowisku oraz bezpieczny sposób przemieszczania się i to po przystępnej cenie zakupu.

Wyszukane, lecz łatwe w użytkowaniu rozwiązania techniczne pozwalają zaspokajać potrzeby codziennego transportu. Obok nowych systemów – łagodzenia skutków kolizji przy niskich prędkościach jazdy (Low Speed Collision Mitigation), czy nawigacji “Blue&Me TomTom2 LIVE“, występujących z reguły w samochodach wyższej klasy, użytkownik Pandy ma do dyspozycji rozwiązania typu Start&Stop, wskaźnik zmiany biegów GSI, program eco: Drive i oszczędnościowy tryb pracy ECO silnika TwinAir Turbo.

Te nazwy i skróty są obecnie częścią standardowej terminologii, używanej w ramach “Air Technologies” – programu stworzonego przez firmę Fiat, by promować technologie o niskim oddziaływaniu na środowisko, lecz absolutnie nie przekreślające satysfakcji z jazdy samochodem.

Nowy silnik TwinAir Turbo o pojemności 0,9 l i mocy 85 KM wyposażony w system Start&Stop oraz nowy silnik TwinAir wolnossący o tej samej pojemności, lecz mocy 65 KM (oferowany w Pandzie po raz pierwszy) zapewniają modelowi technologiczny krok naprzód. Gamę jednostek napędowych dopełnia wypróbowany silnik benzynowy Fire o pojemności 1,2 litra i mocy 69 KM oraz 1,3-litrowy turbodiesel MultiJet II o mocy 75 KM ze standardowym systemem Start&Stop.

W momencie premiery rynkowej nowa Panda dostępna jest z napędem na koła przednie (wkrótce pojawi się także nowa Panda 4×4) w trzech poziomach (wersjach) wyposażenia (Pop, Easy oraz Lounge), 10 kolorach nadwozia i 9 wystrojach wnętrza. Dostępne są dwa wzory kołpaków na felgi stalowe oraz dwa wzory kół z lekkiego stopu o średnicy 14 i 15 cali.

Nowością jest “Blue&Me TomTom LIVE”, który łączy zalety zintegrowanego systemu infotainment i przenośnej nawigacji oraz nieograniczonej niemal łączności ze światem. W najbliższym czasie dostępny będzie także system łagodzenia skutków kolizji przy niskich prędkościach (współpracujący z układem hamulcowym) LSCM, który potrafi wykrywać przeszkody w pobliżu pojazdu i automatycznie uruchamia hamulce przy prędkościach nie przekraczających 30 km/h.

Włoska w każdym calu

Panda uznana jest za ikonę designu i know-how „Made In Italy”. Produkowana jest w zakładzie Pomigliano d’Arco koło Neapolu, który został dogłębnie zmodernizowany, szczególnie wydział spawalni nadwozi i montażu finalnego – łącznie z uruchomieniem innowacyjnego Centrum Jakości.

Dzięki nakładom inwestycyjnym w kwocie 800 milionów euro w park maszynowy i wyszkolenie załogi (200 tysięcy godzin szkoleń i treningu) – zakład imienia Giambattista Vico uzyskał odpowiedni poziom techniczny i organizacyjny w rekordowym czasie 12 miesięcy.

31-letnia historia sukcesu

Panda weszła do historii motoryzacji w roku 1980, kiedy to Fiat zaprezentował ją na genewskim Salonie Samochodowym, jako projekt rozpoczęty jeszcze w roku 1976. W ciągu kolejnych trzech lat, Panda zyskała opcję składanego, miękkiego dachu i napędu 4×4, a w lipcu 1984 roku z taśm produkcyjnych zjechał milionowy egzemplarz.

Druga seria Pandy pierwszej generacji odniosła ponowny sukces w roku 1986, a jednym z głównych czynników powodzenia były ulepszone jednostki napędowe: nowe silniki Fire o pojemności skokowej 796 cm3 i mocy 34 KM oraz 999 cm3 i mocy 45 KM – zamiast poprzednich o pojemności 652 i 903 cm3. W ciągu kolejnych dwóch lat wolumen produkcji przekroczył próg 2 milionów egzemplarzy, a w roku 1990 gama Pandy została poszerzona o futurystyczną wersję Elettra o nowatorskim napędzie elektrycznym. Istotnym elementem dla klientów była atrakcyjna cena. Panda pierwszej generacji pozostawała w produkcji i salonach sprzedaży aż do roku 2003, zajmując wiodące miejsca w rankingach najczęściej kupowanych samochodów codziennego użytku.

Czas drugiej generacji nadszedł we wrześniu 2003 roku wraz z premierą Pandy w nowej stylizacji. Nadwozie trzydrzwiowe zmieniło się w pięciodrzwiowe i “urosło” o 130 mm na długości oraz 120 mm na szerokości, aby Panda mogła stać się komfortowym, choć niewielkim MPV. Sukces był natychmiastowy – Panda II otrzymała prestiżowy tytuł „Car of The Year 2004″, jako pierwszy samochód w tym segmencie.

Na jej bazie Fiat stworzył całą rodzinę aut o rozwiązaniach technicznych i standardzie wykonania godnych wyższej kategorii. W roku 2007 z linii produkcyjnych zjechała milionowa Panda II, a łączna liczba samochodów obu generacji sprzedanych na rynkach świata wynosi niemal sześć milionów.

Po 31 latach najwyższy więc czas na podbój dróg świata przez Fiata Pandę trzeciej generacji…

Więcej informacji: www.fiat.pl