Stolica Włoch gościła jedenastą edycję konwencji „H2 Roma Energy & Mobility Show”, połączonej z wystawą nowych, proekologicznych technologii stosowanych w samochodach.
W roli partnera tegorocznego spotkania wystąpiła firma Fiat Group Automobiles, dla której problematyka poszanowania środowiska naturalnego stanowi priorytet. Jego wyrazem są obecne na rynku produkty, intensywne prace badawczo-rozwojowe, liczne inicjatywy w zakresie zrównoważonej mobilności podejmowane we współpracy z agendami rządowymi oraz programy inwestycyjne dedykowane rozwojowi nowych produktów.
Wszystko to koncentruje się wokół dwóch kluczowych zagadnień: poprawy proekologicznych własności konwencjonalnych silników spalinowych oraz rozwoju alternatywnych systemów napędu z zastosowaniem m.in. metanu (Methane Power).
Za myśl przewodnią obecnej edycji „H2 Roma” przyjęto tezę „Silniki na paliwa neutralne oraz źródła energii odnawialnej: energia i mobilność w punkcie zwrotnym”. Do dyskusji tematycznej zaproszeni zostali inżynierowie reprezentujący agencje i firmy badawcze oraz producentów motoryzacyjnych.
Poza dyskusjami specjalistów – „H2 Roma Energy & Mobility Show” jest okazją do obejrzenia i wypróbowania awangardowych rozwiązań już dostępnych na rynku. Eksponatem był m.in. nowy Fiat Panda 0.9 TwinAir Turbo Natural Power. Jest to pierwszy w świecie samochód osobowy wyposażony w niewielki, turbodoładowany silnik dwucylindrowy o mocy 80 KM zasilany gazem (metan). Ta dynamiczna jednostka napędowa charakteryzuje się wysoką mocą i momentem obrotowym, a dzięki spalaniu metanu odznacza się niskim poziomem emisji CO2 (86 g/km) i zużyciem paliwa (3,1 kg/100 km w cyklu mieszanym).
W tematyce paliw alternatywnych, zdaniem marki Fiat, metan jest obecnie najkorzystniejszym technologicznie sposobem zmniejszania zanieczyszczeń powietrza w aglomeracjach miejskich oraz ograniczania emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Fiat jest pierwszym producentem motoryzacyjnym, który oferuje w ramach ekologicznej linii modelowej Natural Power szeroką gamę samochodów na potrzeby transportu publicznego i profesjonalnego.
Na rynku włoskim w przeciągu dziewięciu miesięcy 2012 zarejestrowano ponad 43 500 pojazdów napędzanych fabrycznie metanem, co stanowi wzrost o 34 proc. w porównaniu identycznym okresem 2011 roku,
utrzymując ponad 87-procentowy udział w rynku pojazdów OEM „na metan” zarejestrowanych we Włoszech podczas pierwszych 9 miesięcy 2012 roku.
Zaakcentowania wymaga także strategiczne znaczenie metanu dla poszerzenia bazy paliw odnawialnych, stosowanych w sektorze transportu. Mowa tu o technologii pomostowej, prowadzącej do stworzenia substancji jeszcze korzystniejszej ekologicznie: bio-metanu. Jest to gaz pochodzenia nie-kopalnego wytwarzany w procesie beztlenowej fermentacji, a następnie oczyszczany do składu podobnego, jak gaz pochodzenia naturalnego. Ujmując to konkretnie – pojazd mechaniczny napędzany bio-metanem wytwarza tyle CO2, co pojazd elektryczny zasilany energią pozyskiwaną ze źródeł odnawialnych.
Na przestrzeni ostatnich 5 lat Fiat osiągnął najniższy poziom emisji CO2 w gamie pojazdów sprzedawanych w Europie, wynoszący średnio 118,2 g/km za rok 2011. Już czwarty rok z rzędu koncern wyróżniony został w rankingu Dow Jones Sustainability Index (DSJI) World i Europe z wynikiem 91/100. Innymi firmami motoryzacyjnymi dopuszczonymi do rankingu DJSI World na rok 2012/2013 są BMW i Volkswagen, lecz do rankingu DJSI Europe weszły tylko firmy Fiat i BMW.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.