FIAT: MODELE 500 i PANDA JUŻ WKRÓTCE Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM

Fiaty 500 i Panda będą pierwszymi modelami FCA w tym segmencie, w których zastosuje się nową technologię hybrydową. Dostępne będą odpowiednio od lutego i marca br.

W salonach dealerów można już składac zamówienia na oba nowe samochody.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Dla nowego, miejskiego auta najlepszym rozwiązaniem według marki jest kompaktowy, lekki oraz przystępny napęd hybrydowy.

Fiat wraz z wprowadzeniem nowych wersji rozpoczyna proces elektryfikacji marki, kontynuowanej wraz z rozpoczęciem produkcji nowej 500 w Turynie. W 100 proc. elektryczny model będzie odgrywał kluczową rolę w strategii e-Mobility by FCA, w ramach której w 2020 roku Grupa zaoferuje szereg produktów i usług, by zapewnić pełną i zrównoważoną mobilność.

Ponadto 500 i Panda będą dostępne w wyjątkowej serii specjalnej: ekskluzywnej Launch Edition, w której zadebiutuje nowy silnik benzynowy Mild Hybrid łączący nowy, litrowy silnik 3-cylindrowy z rodziny FireFly o mocy 70 KM (51 kW) z 12-woltowym elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator) i baterią litową.

W porównaniu do wersji 1.2 Fire o mocy 69 KM, silnik Mild Hybrid redukuje zużycie paliwa, zmniejszając w ten sposób emisję CO2 średnio od 20 do nawet 30 proc. dla Pandy Cross, bez obniżania osiągów, i zapewnia bardzo wysoki komfort jazdy dzięki systemowi BSG, który umożliwia ciche, pozbawione wibracji uruchamianie silnika w trybie Start& Stop.

Serię specjalną można rozpoznać po napisie Hybrid umieszczonym na tyle samochodu oraz logo w kształcie litery H, który tworzą dwie krople rosy na środkowym słupku. Z kropli rosy została zaczerpnięta inspiracja do nowego koloru nadwozia w odcieniu zieleni Dewdrop.

Wewnątrz, zastosowana tapicerka pasuje zarówno do technologii FCA Mild Hybrid, jak i charakterów dwóch modeli Fiata. W wersji Launch Edition, po raz pierwszy, częściowo wykorzystano przędzę Seaqual Yarn, wykonaną ze specjalnego materiału z certyfikatem i uzyskiwaną z plastiku pochodzącego z recyklingu: 10 proc. plastiku pochodzi z oczyszczania mórz, a 90 proc. z lądu.

500 i Pandę Hybrid Launch Edition można już zamówić w salonach Fiata na terenie całej Europy.


Jak działa technologia FCA Mild Hybrid benzyna

Nowy silnik benzynowy Mild Hybrid, który opiera się na słynnym silniku Fire (moc 70 KM/51 kW przy 6000 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 92 Nm przy 3500 obr./min.). Głowica cylindrów ma dwa zawory na cylinder i pojedynczy wałek rozrządu z ciągłą zmianą faz rozrządu (rozrząd napędzany jest łańcuchem).

System BSG jest zamontowany bezpośrednio na silniku i obsługiwany jest przez pasek, który napędza również mechanizmy pomocnicze. System pozwala na odzyskanie energii podczas hamowania i zwalniania, przechowywanie jej w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystanie, przy maksymalnej mocy 3600 W, do ponownego uruchomienia silnika w trybie Stop& Start i wspomagania go podczas przyspieszania.

Dzięki tej technologii, silnik spalinowy wyłącza się nawet przy prędkościach poniżej 30 km/h, poprzez prostą zmianę biegu na neutralny (wskaźnik na desce rozdzielczej, który wyświetla informacje o układzie hybrydowym, podpowiada kierowcy, kiedy to zrobić). W tym trybie akumulator litowy zasila wszystkie funkcje, zapewniając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem.

Silnik Mild Hybrid najnowszej Pandy i 500 Hybrid Launch Edition zestawiony jest z najnowszą wersją manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów C514. Nowy system umożliwił obniżenie całego zespołu napędowego o 45 mm.

Nowa rodzina FireFly została opracowana przez Grupę FCA, by zaoferować gamę mniejszych silników benzynowych, charakteryzujących się niskim zużyciem paliwa i wzorcowymi osiągami o szerokim zakresie zastosowań. Budowa nowych silników gwarantuje wydajność, modułowość i znaczny poziom standaryzacji komponentów i procesu produkcyjnego, jak również elastyczność i przystosowanie do dalszych ewolucji.