Fiat Tipo skończył 30 lat – jego premiera miała miejsce 26 stycznia 1988 roku. Auto jest był spadkobiercą modelu Ritmo, który z kolei zastąpił kultowego 128.
Średniej wielkości samochody marki (począwszy od 1100) zmotoryzowały nie tylko włoskie rodziny, ale przyczyniły się także do rozwoju społecznego, gospodarczego i technologicznego we Włoszech i Europie.
Zobacz także:
Od samego początku okazały się być wyborem dla wielu młodych przedsiębiorców oraz rodzin szukających praktycznego, nowoczesnego i eleganckiego produktu.
Trzydzieści lat temu, ówczesne Tipo było innowacyjnym modelem. Inżynierowie Fiata zaprojektowali samochód świetny w prowadzeniu, oferujący osiągi, komfort i bezpieczeństwo, skupiając się na ergonomii. Pojazd wyróżniał się precyzyjną konstrukcją, w której zastosowano innowacyjne technologie i wysokiej jakości materiały, zapewniając niezawodność i jakość.
Współczesne Tipo przejęło te cechy. Model był jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w 2017 roku we Włoszech i liderem segmentu C z udziałem w rynku na poziomie 20,7 proc. Samochód wybrało ponad 180 000 kierowców w regionie EMEA. Ponadto, drugi rok z rzędu miał największą dynamikę wzrostu w Europie.
Także w Polsce auto stało się najchętniej wybieranym modelem Fiata (8436 szt. w 2017 r.), plasując się na drugim stopniu podium na rynku w klasie aut kompaktowych wśród klientów indywidualnych.
Funkcjonalność i innowacja
Tipo wyróżnia się wyrazistym wyglądem. Charakteryzuje go design, który łączy poszczególne elementy za pośrednictwem naturalnych i płynnych linii wyrażających dynamikę, która jest wyraźnie widoczna we wszystkich trzech odmianach modelowych. Opływowa i aerodynamiczna linia jest cechą wspólną dla współczesnego modelu i jego poprzednika.
W wersji pięciodrzwiowej – tej, która od razu przywodzi na myśl Tipo z 1988 r.- wyróżnia się dużą klapą zapewniającą wygodny dostęp do pojemnego, 440-litrowego bagażnika (550 l w wersji kombi). Tylna klapa stanowiła innowację również 30 lat temu i została wykonana ze specjalnego, lekkiego, odpornego na korozję tworzywa.
Zarówno wczoraj, jak i dziś, przyciągająca wzrok elegancka linia nadwozia została połączona ze stylowym wnętrzem zaprojektowanym tak, by zapewnić praktyczność, prostotę i funkcjonalność.
Kompletna rodzina w prostej gamie
Fiat Tipo z 1988 roku został wykonany na jednej z pierwszych platform modułowych. Jego podwozie było bazą dla innych modeli marki, takich jak na przykład Tempra, oferująca zarówno wersją sedan, jaki i kombi. Trzydzieści lat później, Tipo sedan, Tipo hatchback i Tipo kombi są odpowiedzią na nowe potrzeby i trendy zakupowe.
Wyróżniający się oryginalnym wyglądem Fiat Tipo, we wszystkich jego wersjach cechuje się dynamicznym stylem i silnym charakterem. Prostota w
Model pierwszej generacji zadebiutował z pięcioma silnikami benzynowymi i diesla i dwoma poziomami wyposażenia.
Już w 1988 r. elektroniczne wskaźniki cyfrowe w wersji wyposażenia „Digit” były wbudowane w specjalnie zaprojektowany zestaw wskaźników połączony z deską rozdzielczą. Były bardzo nowoczesne pod względem funkcjonalności i ergonomii oraz zapewniały doskonałą czytelność.
Dziś wszystkie warianty rodziny mają pomysłowe rozwiązania ułatwiające życie. Dowodem tego jest bogate wyposażenie standardowe – np. dostępność systemu Uconnect HD Live z dotykowym, 7-calowym ekranem o wysokiej rozdzielczości oraz ekranem pojemnościowym, który umożliwia nawigowanie typu „pinch& swipe”. Dostępny jest również Uconnect Link.
Fiat Tipo został zaprojektowany przez międzynarodowy zespół składający się z ponad 2000 osób, który pracował ponad trzy lata, w trakcie których pokonano ponad 8,7 milionów kilometrów w najbardziej ekstremalnych warunkach klimatycznych i drogowych, aby zaoferować rodzinę samochodów gotowych do sprzedaży w ponad 50 krajach regionu EMEA.