Wystawa „In Reverse” to dzieło artysty, projektanta i architekta o międzynarodowej sławie Rona Arada. W 2011 roku został on odznaczony medalem London Design za swoje długoletnie zasługi dla designu i miasta.
Goszcząca do 30 marca w turyńskiej Pinakotece Agnelli, wystawa koncentrować się będzie na ważnym, nowym projekcie zaprezentowanym po raz pierwszy w tym roku w Muzeum Wzornictwa w Holon, kultowym budynku zaprojektowanym w Tel Awiwie przez Arada, który poprzez eksperymenty fizyczne i symulacje cyfrowe, bada sposób w jaki nadwozia samochodów, szczególnie Fiata 500, zachowują się pod wpływem zgniatania.
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
W tym jedynym na świecie kalejdoskopie barw i materiałów nie mogło zabraknąć marki Fiat, Głównego Sponsora wystawy, z jej kultowym modelem 500, potwierdzającej swoje zainteresowanie światem sztuki i wzornictwa, obszarem komunikacji, w którym marka z pewnością czuje się swobodnie.
Nowy Fiat 500 ugruntowuje swoją pozycję dzięki włoskiemu stylowi, osiągając od 2007 roku liczbę ponad 1 200 000 sprzedanych egzemplarzy, z czego 80 proc. zostało w 2013 roku zarejestrowanych za granicą. Do tego dochodzi ponad 40 uzyskanych nagród, w tym prestiżowe wyróżnienie „Car of The Year 2008″.
Następca legendarnego „Cinquino” z 1957 roku – jasne odniesienie stylistyczne do zaokrąglonych świateł i klasycznego logo z chromowanymi „wąsami” z przodu – nowa 500 jest sprzedawana w ponad 100 krajach na całym świecie, w tym wo Stanach Zjednoczonych. To rodzina składającą się z modeli 500, 500C, 500L oraz nowej 500L Trekking i 500L Living – dwóch bardzo różniących się od siebie kształtem i charakterem samochodów, wywodzących się jednak z tych samych korzeni.
– Kiedy poznałem Rona Arada pomyślałem, że cudownie byłoby móc gościć tę wystawę właśnie w Pinakotece. Była fabryka Fiata w Lingotto nadaje jej jeszcze większego uroku i czyni ją naprawdę wyjątkową – wspomina prezes Fiata, John Elkann.
– Realizacja „In Reverse była fascynującą podróżą poprzez tysiące niewiadomych oraz liczne wzloty i upadki. Myśleliśmy, że podróż ta zakończy się w chwili otwarcia wystawy w Muzeum, którą zaprojektowaliśmy w Holon. Otóż nie: Fiaty 500 wracają do siebie – dodaje Ron Arad.
– Spotkałam Rona w Londynie w październiku i opowiedział mi o swojej wspaniałej pracy związanej z 500. Jego praca to połączenie siły, technologii i poezji. Przekłada On język natury oraz język związany z ochroną środowiska na designerskie i technologicznie zaawansowane elementy. Ron jest człowiekiem natchnionym, kreatywnym, nieprzerwanie szukającym nowych ścieżek. Posiada cudowny zespół: praca z nim była prawdziwą przyjemnością. Jak mówi Ron, wystawa ta jest jak powrót do domu – wyjaśnia Ginevra Elkann, prezes Pinakoteki Agnelli.
Na białych, czystych ścianach przestrzeni zaprojektowanych przez Renzo Piano na 4. piętrze Pinakoteki Agnelli, na wysokości toru Lingotto, gdzie do lat 80. były testowane samochody Fiata, w tym również 500, Arad zainstaluje „Pressed Flowers”: sześć Fiatów 500 zgniecionych i spłaszczonych, tak aby wyeliminować efekt głębi i uzyskać efekt taki, jak w filmach rysunkowych lub na obrazkach rysowanych przez dzieci. Zgniecione pojazdy otoczone będą drewnianą, profilowaną ramą, formą używaną do kształtowania i dopasowywania metalowych paneli 500, wykonana w 1956 roku przez zespół Dante Giacosa i wypożyczoną z Archiwum i Muzeum Fiata.
Arad zaprezentuje również „Roddy Giacosa” (2013), nową rzeźbę wykonaną poprzez nałożenie setek drążków z błyszczącej stali nierdzewnej inox na metalowy szkielet w kształcie legendarnego Fiata 500. Każdy kontur przyjmuje kształt jakieś części samochodu i poszczególne jego elementy łączą się, aby utworzyć spójne nadwozie. Na wystawie będzie również „Blame the Tools“, forma ze stali inox użyta
do wykonania tego dzieła.
Na ścianach eksponujących „zgniecione” Fiaty można będzie podziwiać dzieła Arada. Będą to stalowe fotele pokazujące eksperymenty wykonane przez artystę na tym materiale już w Jego najwcześniejszych pracach z lat 80., liczne zgniecione przedmioty, takie jak zabawkowy samochodzik policyjny znaleziony czterdzieści lat temu na jednej z dróg Tel Awiwu oraz inne opracowania i próby, w tym stojak na butelki zgnieciony przez walec.
Na wystawie „In Reverse” pokazany będzie również „Slow Outburst” (2013), wykonana przez artystę cyfrowa symulacja procesu zgniatania najnowszego modelu Fiata 500, jak również rzeźba wykonana w oparciu o kadry z filmu „Drop” (2013) z użyciem techniki drukarskiej 3D. Wydruki cyfrowe na papierze – „Let’s Drop It, OK?” (2013) – utrwalają symulowane cyfrowo efekty zgniatania „Roddy Giacosa”.