W fabryce Iveco w Ulm w Niemczech ma być produkowany samochód ciężarowy Nikola TRE, elektryczny model zasilany ogniwami paliwowymi (FCEV).
Dziać się to będzie w ramach europejskiej spółki joint- venture z Nikola Motor Company.
Zobacz relacje:
Strategiczne partnerstwo w zakresie pojazdów ciężarowych rozpoczęło się od objęcia przez CNH Industrial pakietu akcji spółki Nikola serii D o wartości 250 mln USD. Nawiązanie współpracy ogłoszono we wrześniu 2019 roku, po czym już w grudniu firmy zaprezentowały ciężarowy pojazd elektryczny Nikola TRE z zasilaniem akumulatorowym (BEV), będący pierwszym krokiem w stronę skonstruowania elektrycznego modelu zasilanego ogniwami paliwowymi (FCEV).
Fabryka w Ulm jest zlokalizowana w centralnej części Badenii- Wirtembergii. Zakład dysponujący wykwalifikowaną kadrą i laboratoriami badawczymi przygotowuje się do roli czołowego węzła produkcyjnego pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi. Władze regionu przeznaczyły znaczące środki na finansowanie prowadzonych na jego terenie projektów badawczo- rozwojowych, a rozwinięty przemysł motoryzacyjny pozwoli zakładowi w Ulm korzystać z bliskości kluczowych dostawców.
Ponadto niemiecki rząd federalny niedawno ogłosił roboczą wersję Narodowej Strategii Wodorowej, której celem jest rozwijanie pionierskiej roli firm w pracach nad technologiami wodorowymi. W ramach tej strategii władze zadeklarowały przekazanie dwóch miliardów euro na finansowanie programu innowacji w obszarze technologii wodorowych, w tym na rozwój koniecznej infrastruktury dystrybucyjnej.
W pierwszym etapie projektu joint- venture zainwestuje 40 milionów euro w modernizację fabryki, w której prowadzony będzie końcowy montaż pojazdów. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na pierwszy kwartał 2021 roku, a pierwsze egzemplarze Nikoli TRE zostaną dostarczone jeszcze w tym samym roku.
Najpierw do produkcji wejdą elektryczne ciągniki siodłowe 4×2 i 6×2 z modułowymi i skalowalnymi zespołami akumulatorowymi o pojemności 720 kWh oraz silnikami elektrycznymi o mocy ciągłej 480 kW.
Dostawy modułów do zakładu w Ulm będą pochodziły z hiszpańskich fabryk Iveco w Valladolid i Madrycie. Wersje elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi, budowane na tej samej platformie, będą testowane w ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu H2Haul w 2021 roku, a ich premiera rynkowa jest przewidziana na 2023 rok.
Obecnie opracowywany model Nikola TRE jest oparty na nowej platformie Iveco S Way i wykorzystuje technologię oraz systemy sterowania i systemy multimedialne pochodzące z samochodów ciężarowych Nikola. Pierwsze testy powinny rozpocząć się w połowie 2020 roku, a prototyp zostanie pokazany na wrześniowych targach pojazdów użytkowych IAA 2020 w Hanowerze.