Na mocy odnowionej współpracy akumulatory rozruchowe produkowane w Poznaniu przez Exide Technologies S.A. będą dostarczane do zakładów w Trollhättan (Szwecja).
W grudniu 2013 roku fabryka ponownie podjęła produkcję aut osobowych Saab. Ożywienie szwedzkiej marki było długo wyczekiwane przez branżę motoryzacyjną. Po wielomiesięcznych przygotowaniach nowi właściciele ogłosili, że produkcja została wznowiona.
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
EXIDE TECHNOLOGIES
– Nowe kierownictwo Saaba rozumie, że musi wrócić do cech, które wyróżniały markę na rynku: wysokiej jakości i niezawodności. Nie dziwi zatem wybór akumulatorów dostarczanych przez Exide Technologies S.A. jako produktu na pierwsze wyposażenie do odnowionych Saabów 9-3. Jest to bowiem wznowienie wieloletniej, owocnej współpracy – mówi Jarosław Nadstazik, marketing manager Exide Technologies S.A.
Długotrwała współpraca i zaufanie
Spółkę Saab Automobile AB od początku zaopatrywał zakład Exide w Nol (Szwecja). W 1999 roku koncern zdecydował, aby produkcję akumulatorów do Saabów przenieść do oddziału w Manzanares (Hiszpania). W celu optymalizacji wydajności produkcyjnej i logistycznej – od 2011 roku dostawy te realizował poznański oddział Exide Technologies S.A.
Krótka przerwa w kooperacji nastąpiła w czerwcu 2011 roku, kiedy Saab stanął w obliczu trudności finansowych. Kiedy w 2012 roku NEVS (National Electric Vehicle Sweden) wykupił pakiet kontrolny marki, rozpoczął też negocjacje ze sprawdzonymi dostawcami.
– W branży słychać głosy, że jednym z głównych powodów problemów szwedzkich aut było, standardowe po przejęciach w branży motoryzacyjnej (a takie miało miejsce w 2000 roku, kiedy General Motors stał się jedynym właścicielem marki), ujednolicenie płyty podłogowej. Niestety, w oczach klientów spowodowało ono zanik odrębności Saaba, co przełożyło się na słabą sprzedaż nowych modeli. Nowy właściciel marki, chcąc przywrócić jej dawny prestiż, stawia na efektywne, dopasowane do wymogów technologicznych Saaba rozwiązania. Stąd kontynuacja współpracy z Exide – dodaje Nadstazik.
Nie tylko Szwecja
Odnowienie współpracy z Saabem jest kolejnym potwierdzeniem silnej pozycji poznańskich produktów na rynku międzynarodowym. Poznańskie akumulatory dostarczane są także do: zakładów Fiata w Tychach, Volkswagena w Poznaniu, New Holland w Płocku oraz Same Deutz Fahr w okolicy Lublina; zaś za granicą do: Volkswagena w Bratysławie, Jaguara i Land Rovera w Hallewood, TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) w czeskim Kolinie, Scanii i Volvo Trucks w całej Europie.
Exide Technologies S.A. jest największym producentem akumulatorów samochodowych nie tylko w Polsce, ale w całej Europie Środkowo – Wschodniej. Ponad połowa produkcji poznańskiego zakładu trafia na eksport, z czego ogromna większość do Europy Zachodniej.
W kraju spółka dostarcza akumulatory na pierwsze wyposażenie do Fiat Auto Poland (Exide pokrywa 100 proc. zapotrzebowania), VW Poznań, CNH w Płocku oraz Same Deutz Fahr k. Lublina. Za granicą akumulatory z Poznania montowane są w najnowszych modelach samochodów produkowanych w fabrykach Jaguara i Land Rovera, TPCA, VW, Scanii, Volvo Trucks. W ostatnim roku obrachunkowym (1.04.2012 – 31.03.2013 r.) spółka uzyskała przychody ze sprzedaży w wysokości 863,5 mln zł, z tego 620,1 mln zł dzięki eksportowi.
Najważniejszymi odbiorcami akumulatorów poznańskiego producenta są: kraje Europy Zachodniej (Niemcy, Francja, Belgia, Szwecja, Włochy, Anglia, Hiszpania, Portugalia, Dania, Norwegia, Szwecja, Finlandia, Austria) państwa nadbałtyckie: Litwa, Łotwa i Estonia oraz kraje WNP (szczególnie Rosja, Ukraina, Białoruś oraz Mołdawia, Kazachstan, Gruzja i Armenia).