EUROPOSŁOWIE POPIERAJĄ NOWE PRZEPISY DOTYCZĄCE BATERII

Transport&Environment i Amnesty International z zadowoleniem przyjęły poparcie posłów do Parlamentu Europejskiego dla przełomowych przepisów dotyczących ochrony praw człowieka i standardów środowiskowych przy produkcji baterii.

Zgodnie z projektem rozporządzenia popartym przez Parlament Europejski, baterie produkowane lub sprzedawane w UE będą musiały spełniać nowe normy środowiskowe oraz podlegać kontrolom sprawdzającym, czy surowce do ich produkcji pochodzą ze źródeł pozyskujących je w zgodzie z zasadami społecznej odpowiedzialności. Jednak przepisy te muszą jeszcze zostać zatwierdzone przez rządy państw UE, które chcą opóźnić wprowadzenie celów dotyczących recyklingu oraz kontroli dotrzymywania przez producentów baterii zasad należytej staranności.


Zobacz także:

ECO


 

Alex Keynes, menedżer ds. czystych pojazdów w Transport & Environment (T&E), powiedział: Stawia to Europę pewnie na drodze do zrównoważonej, zeroemisyjnej przyszłości. Baterie, które zastąpią spalanie ropy naftowej, będą musiały być produkowane przy użyciu zielonej energii, z metali pozyskiwanych w sposób odpowiedzialny i po zakończeniu eksploatacji w pełni poddawane recyklingowi. Fabryki baterii w Europie powstają już dziś, dlatego wszelkie opóźnienia w realizacji celów dotyczących recyklingu i kontroli odpowiedzialnego pozyskiwania surowców są nie do obrony.

Zgodnie z projektem rozporządzenia, producenci baterii będą poddawani kontroli swoich łańcuchów dostaw. Dzięki temu wszelkie przypadki naruszania środowiska lub praw człowieka mają zostać zidentyfikowane i spotkać się z właściwą odpowiedzią, w postaci działań naprawczych. Wymogi w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla powodowanej przez produkcję baterii jeszcze bardziej zmniejszą ich wpływ na klimat i zwiększą przewagę pojazdów elektrycznych nad samochodami z silnikiem spalinowym.

Europosłowie stwierdzili, że od 2026 roku kluczowe surowce będą musiały być poddawane recyklingowi po zakończeniu cyklu życia każdego akumulatora: 90% niklu, miedzi i kobaltu oraz 70% litu (w porównaniu ze znikomymi 35% proponowanymi przez Komisję). Pomoże to w zabezpieczeniu kluczowych wewnętrznych dostaw metali do produkcji baterii i zrównoważy zapotrzebowanie na dalsze wydobycie (otwieranie nowych kopalni).

Richard Kent, badacz praw człowieka i transformacji energetycznej w Sekretariacie Amnesty International, powiedział: Jest to zachęcający krok we właściwym kierunku ze strony Parlamentu Europejskiego. Baterie mają kluczowe znaczenie dla transformacji energetycznej, a zapewnienie, że są one wolne od naruszeń praw człowieka i szkód środowiskowych, musi być głównym priorytetem dla prawodawców w UE. Za wszelką cenę należy respektować prawa i środki do życia społeczności lokalnych i tubylczych. Wprowadzenie rygorystycznych wymogów dotyczących należytej staranności przy wydobyciu i przetwarzaniu metali kluczowych w produkcji baterii może pomóc w ochronie tych praw i będzie stanowić silny precedens dla uregulowania tych kwestii w innych krajach.

T&E i Amnesty International wezwały ministrów środowiska UE, aby na spotkaniu 17 marca zrezygnowali ze wszystkich propozycji opóźnienia kontroli due diligence i celów recyklingu. Parlament i rządy UE mają zgodnie z przewidywaniami zakończyć prace nad rozporządzeniem do końca czerwca.