Toyota Prius została wybrana przez Euro NCAP najbezpieczniejszym samochodem w klasie dużych aut rodzinnych testowanych w 2016 roku.
Model zdobył najwyższą ocenę w klasie samochodów rodzinnych za ochronę pieszych (77 proc.) oraz za systemy bezpieczeństwa czynnego (85 proc.).
Zobacz także:
W testach ochrony kierowcy i dorosłych pasażerów (92 proc.) oraz dzieci (82 proc.) hybrydowa Toyota znalazła się w ścisłej czołówce przebadanych modeli.
Co roku Euro NCAP publikuje listę samochodów, które w danym roku wypadły najlepiej w testach bezpieczeństwa w swojej klasie. Wybór najlepszego samochodu opiera się na ważonej średniej z ocen w czterech kategoriach: ochrony kierowcy i dorosłych pasażerów, ochrony dzieci podróżujących samochodem, ochrony pieszych oraz działania systemów bezpieczeństwa. Samochody są kwalifikowane do wyróżnienia „Best in Class” tylko na podstawie standardowego wyposażenia – systemy bezpieczeństwa dostępne jako opcja nie są brane pod uwagę.
Euro NCAP wprowadziło w tym roku po raz pierwszy test skuteczności automatycznego hamowania zapobiegającego zderzeniu z pieszymi. W Priusie system ten to jeden z pięciu układów bezpieczeństwa czynnego wchodzących w skład pakietu Toyota Safety Sense dostępnego w standardzie.
Badania Euro NCAP wykazały, że układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD) opracowany przez Toyotę skutecznie rozpoznaje niebezpieczeństwo zderzenia z człowiekiem i nie dopuszcza do niego dzięki automatycznemu hamulcowi awaryjnemu lub jeśli zderzenia nie da się uniknąć, znacząco ogranicza jego skutki.
Toyota Safety Sense
Nowa technologia Toyoty oparta na współpracy kamery i radaru pomaga ograniczyć ryzyko wypadku, a ponadto ułatwia prowadzenie i zmniejsza obciążenie kierowcy podczas jazdy. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia pełni trzy funkcje – ostrzega o niebezpieczeństwie zderzenia z samochodem, pieszym lub inną dużą przeszkodą, wzmacnia siłę hamowania, a w razie braku reakcji kierowcy hamuje automatycznie.
Aktywny tempomat pomaga utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzających pojazdów we wszystkich zakresach prędkości. Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu informuje kierowcę, kiedy pojazd zaczyna przekraczać linię oznakowania poziomego bez włączonego kierunkowskazu. Jeżeli kierowca nie zareaguje, system korzystając z układu kierowniczego automatycznie sprowadzi samochód na właściwy tor jazdy.
Układ rozpoznawania znaków drogowych odczytuje i wyświetla na ekranie na desce rozdzielczej znaki ograniczenia prędkości, końca ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania. System także sygnalizuje kierowcy przekroczenie dozwolonej prędkości. Automatyczne światła drogowe zmieniają światła drogowe na światła mijania w czasie jazdy nocą, gdy na drodze pojawi się inny samochód.
System wykrywa światła pojazdów przed samochodem, zarówno nadjeżdżających z naprzeciwka, jak i jadących w tym samym kierunku. Włącza światła mijania i wraca do świateł drogowych, kiedy inne samochody znikną z pola widzenia. Nowy Prius jest wyposażony także w system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) oraz układ wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS).