Rodzina Audi A5 oraz nowe Audi Q2 otrzymały najwyższe oceny, pięć gwiazdek, w teście Euro NCAP. Dotyczy to zarówno bezpieczeństwa dorosłych i dzieci, ochrony pieszych, jak i innych systemów bezpieczeństwa.
Kategoria asystenta hamowania awaryjnego została wprowadzona do kryteriów oceny w roku 2016. W funkcję tą, będącą elementem systemu Audi pre sense front, standardowo wyposażone jest Q2.
Zobacz także:
Czujniki asystenta analizują, czy na torze jazdy naszego samochodu znajdują się inne pojazdy lub piesi. Jeżeli grozi nam kolizja, system ostrzega kierowcę i w razie potrzeby automatycznie hamuje.
Najwyższą w testach ocenę – pięć gwiazdek – otrzymały również nowe modele Audi A5 Coupé i A5 Sportback. Obie wersje serii A5 zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa dorosłych i dzieci oraz dobrą ochronę pieszych.
Standardowy w Audi A5 system ochrony bezpieczeństwa pre sense city, pomaga uniknąć zderzenia. Jeśli pojazd porusza się z prędkością maksymalnie 85 km/h, system sprzężony z kamerą umieszczoną na przedniej szybie o zasięgu ok. 100 metrów skanuje drogę, rejestrując ruch innych pojazdów i pieszych.
Gdy zidentyfikuje niebezpieczeństwo kolizji, ostrzega kierowcę uporządkowanym cyklem sygnałów o wzrastającej intensywności, a w razie potrzeby inicjuje pełne hamowanie. Przy prędkości do 40 km/h, system, w swoich granicach, pomaga całkowicie uniknąć wypadku. Przy prędkościach wyższych – do 85 km/h – ostrzeżenia oraz awaryjne hamowanie pomagają znacznie zniwelować impet, z którym dochodzi do zderzenia.
Audi A5 poszczycić się może ponadto szeroką gamą innych systemów wsparcia kierowcy. Są to m.in. asystent omijania/ wyprzedzania czy asystent skręcania. Ten pierwszy wspomaga kierowcę podczas objeżdżania przeszkody, drugi – nadzoruje ruch ze strony przeciwnej podczas skręcania w lewo przy niewielkiej prędkości. W sytuacji krytycznej, system jest w stanie całkowicie zatrzymać auto jeszcze przed wykonaniem manewru skrętu i w ten sposób zapobiec zderzeniu z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka.
Założona w 1997 r. organizacja Euro NCAP (New Car Assessment Programme), prowadzi testy zderzeniowe nowych modeli samochodów. Konsorcjum na bieżąco aktualizuje i zaostrza wymogi dotyczące bezpieczeństwa w warunkach zderzenia, odzwierciedlając w testach realne zagrożenia występujące na drogach.