Nowe Clio uzyskało 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa biernego, przeprowadzonych przez Euro NCAP. Ocena ta, wystawiona zgodnie z zaostrzonymi od stycznia 2012 roku zasadami, po raz kolejny potwierdza uznane know-how Renault w zakresie bezpieczeństwa biernego.
Uzyskana łączna ocena nowego Clio – 85 procent świadczy o postępie w stosunku do modelu poprzedniej generacji i plasuje auto w ścisłej czołówce segmentu. Warto podkreślić, że model uzyskał najlepszą ocenę w tym segmencie za ochronę dzieci, ochronę pieszych w przypadku zderzenia oraz wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo.
Clio III, które w 2005 roku uzyskało 5 gwiazdek w crash testach Euro NCAP, reprezentowało najwyższy poziom w kategorii. Nowe Clio musiało zapewnić dalszą poprawę tych wyników: firma Renault opracowała szereg rozwiązań uwzględniających wyniki badań nad wypadkami oraz rzeczywiste zachowania na drodze, zgodnie z bardziej skutecznym, kompleksowym podejściem zapewniającym wyższe bezpieczeństwo użytkowników pojazdu. W celu zapewnienia jeszcze wyższego poziomu ochrony pasażerów zmieniona została również architektura elektroniki pojazdu, tak aby układy bezpieczeństwa najnowszej generacji mogły uruchamiać się w krótszym czasie.
Kryterium ochrony dorosłych
W przypadku zderzenia czołowego osoby siedzące na przednich miejscach nowego Clio są chronione za pomocą dwóch poduszek powietrznych oraz pasów bezpieczeństwa wyposażonych w napinacz i ogranicznik napięcia do 400 daN.
Wszystkie tylne miejsca posiadają 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, przy czym pasy na bocznych miejscach są wyposażone w ogranicznik napięcia.
Technologia Fix4sure, opracowana z wykorzystaniem innowacyjnego rozwiązania Renault, umożliwia zapobieganie tzw. nurkowaniu (polegającemu na zsunięciu się pasażera pod pasem bezpieczeństwa podczas zderzenia czołowego). W połączeniu z nisko umieszczonymi klamrami pasów bezpieczeństwa skutecznie chroni wszystkich użytkowników Nowego Clio dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu konstrukcji siedzenia.
Szczególną uwagę zwrócono na zderzenia boczne, będące jedną z głównych przyczyn zgonów w wypadkach (strefa bardzo słabej ochrony), co dało spektakularne wyniki, zapewniając Nowemu Clio maksymalną ocenę 8 punktów. W celu umożliwienia nawet dwukrotnie szybszego wykrywania i reagowania na zderzenia boczne, Nowe Clio zostało wyposażone w układ 2 czujników umieszczonych w przednich drzwiach i w środkowym słupku. Specjalny algorytm dostosowuje czas reakcji do siły zderzenia i aktywuje boczną poduszkę powietrzną nowej generacji (chroniącą klatkę piersiową i miednicę).
Wyniki te, w połączeniu z wynikami uzyskami w testach zderzenia ze słupem i uderzenia w tył pojazdu, pozwoliły nowemu Clio zdobyć 32 punkty na 36 możliwych jeśli chodzi o ochronę dorosłych użytkowników w przypadku zderzenia. Jest to jeden z najlepszych wyników w segmencie małych samochodów.
Najwyższy poziom ochrony dzieci
Dzięki bezpiecznej konstrukcji i 3-punktowemu systemowi mocowania fotelików dla dzieci Isofix,
w który wyposażone jest zarówno siedzenie pasażera z przodu jak i boczne tylne miejsca, ochrona dzieci w Nowym Clio reprezentuje najwyższy poziom w segmencie B – auto uzyskało ocenę 43 punktów na 49 możliwych.
Kryterium ochrony pieszego
Przód Clio został tak zaprojektowany, aby zminimalizować obrażenia podczas zderzenia z pieszym. Zderzak nie ma ostrych kształtów, a strefa wokół dolnej części przedniej szyby (tradycyjnie bardzo sztywna) umożliwia zmniejszenie ryzyka obrażeń. Maska została podwyższona o 20 mm, aby zapewnić możliwość kontrolowanego odkształcania bez zetknięcia się z górną częścią silnika.
Z oceną 24 punktów na 36 możliwych, nowy model może się poszczycić najlepszym wynikiem w swoim segmencie za ochronę pieszego podczas zderzenia.
Bezpieczeństwo „zakodowane w genach”
Nowe Clio jest w standardzie wyposażone w regulator – ogranicznik prędkości, kontrolki i sygnały dźwiękowe informujące o niezapięciu pasów bezpieczeństwa na wszystkich miejscach oraz system elektronicznej korekty toru jazdy ESC. Pozwoliło mu to uzyskać maksymalną ocenę 7 punktów – najlepszą ocenę w segmencie za to kryterium.
Priorytetowe znaczenie mają technologie, które pozwalają najskuteczniej zapobiegać wypadkom, korygować nieoczekiwane sytuacje podczas jazdy i chronić pasażerów w razie zderzenia. Renault stosuje kompleksowe podejście, którego nie można sprowadzić do określonego elementu wyposażenia czy technologii. Z biegiem lat Renault zdobył pozycję lidera pod względem bezpieczeństwa samochodowego: koncern jest jedynym producentem, który 10-krotnie uzyskał maksymalną ocenę.
Zachowanie odpowiedniej masy pojazdu ma duże znaczenie dla przyjemności prowadzenia pojazdu, a także stanowi istotny czynnik z punktu widzenia bezpieczeństwa (czynnego dzięki skróceniu drogi hamowania i biernego dzięki zmniejszeniu bezwładności podczas zderzenia). Dzięki swojej masie, mniejszej nawet o 100 kg w stosunku do Clio III, nowe Clio może się poszczycić doskonałym wynikiem pod tym względem. Jego konstrukcja jest wyposażona w strefy kontrolowanego zgniotu, które zapewniają lepsze pochłanianie energii w razie zderzenia, chroniąc tym samym kabinę i jej pasażerów.
Wysoka jakość układu jezdnego w połączeniu z precyzyjnym modelem cyfrowym, dostosowującym się do dynamiki pojazdu, pozwala bezbłędnie wykrywać sytuacje awaryjne. Montowane w standardzie układy ABS i ESP są jeszcze skuteczniejsze. Za wspomaganie nagłego hamowania odpowiedzialny jest zespół złożony z modułu elektronicznego i bloku hydraulicznego.
W celu zapewnienia wyższego komfortu obsługi poprawiono czytelność informacji – są one obecnie lepiej widoczne i jasne. Nowe Renault Clio posiada nowoczesne systemy wspomagające prowadzenie: nawigację i sterowanie wybranymi funkcjami za pomocą poleceń głosowych w wersjach wyposażonych w multimedialny system R-Link oraz automatyzację pewnych czynności, takich jak: włączenie świateł, uruchamianie wycieraczek czy wspomaganie parkowania tyłem, a w przypadku niektórych wersji również kamery cofania. Wszystkie wersje Nowego Clio są wyposażone w telefoniczny zestaw głośnomówiący Bluetooth.
Modele Renault, które uzyskały ocenę 5 gwiazdek Euro NCAP
– Laguna II: 5 gwiazdek (2001);
– Vel Satis: 5 gwiazdek (2002);
– Mégane II : 5 gwiazdek (2002);
– Espace IV: 5 gwiazdek (2003);
– Scénic II: pierwszy samochód z tego segmentu, który zdobył 5 gwiazdek w testach Euro NCAP (2003);
– Modus: pierwszy samochód z tego segmentu, który zdobył 5 gwiazdek w testach Euro NCAP (2004);
– Mégane Coupé Cabriolet: 5 gwiazdek (2004);
– Clio III: 5 gwiazdek (2005);
– Nowa Laguna: 5 gwiazdek (2008);
– Koleos: 5 gwiazdek (2008);
– Nowe Mégane: 5 gwiazdek (2008) – najlepszy wynik, jaki kiedykolwiek został uzyskany we wszystkich segmentach;
– Nowy Scénic: 5 gwiazdek (ogólna ocena – 2009);
– Nowe Renault Clio: 5 gwiazdek (ogólna ocena – 2012).
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.