EURO NCAP: NISSAN QASHQAI Z NAJWYŻSZĄ NOTĄ SYSTEMÓW WSPOMAGANIA JAZDY

Organizacja Euro NCAP przyznała zastosowanemu w Nissanie Qashqai systemowi ProPILOT z Navi-Link najwyższą możliwą ocenę – „bardzo dobry”.

Crossover ten w styczniu bieżącego roku zdobył również nagrodę Best in Class Euro NCAP w kategorii małych samochodów terenowych.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO


 

Ocena „Assisted Driving” obejmuje dwa obszary: „Działanie systemów wspomagania jazdy” oraz „Wsparcie w zakresie bezpieczeństwa”.

Ocena 74% za działanie systemów wspomagania jazdy

W kategorii „Ogólne działanie systemów wspomagania jazdy” Nissan Qashqai uzyskał wynik na poziomie 74%, przy czym za przejrzystość udostępnianych konsumentom informacji na temat systemu ProPILOT z Navi-Link przyznano 20 na 25 możliwych do uzyskania punktów, a za widoczność statusu systemu 20,9 na 25 punktów.

Maksymalną notę 25 punktów przyznano natomiast w kategorii „Współpraca podczas jazdy”, w ramach której system oceniany jest pod kątem reakcji w sytuacjach, kiedy konieczna jest interwencja kierowcy, na przykład w celu ominięcia przeszkody.

Kolejnym testowanym elementem systemu ProPILOT z Navi-Link była funkcja adaptacyjnego tempomatu. Doskonale poradził on sobie w różnych sytuacjach drogowych, m.in. wtedy, gdy samochód testowy zbliżał się do wolniej poruszającego się pojazdu, gdy z przyległego pasa ruchu przed samochód testowy wjechał nagle inny pojazd, a także wtedy, gdy pojazd znajdujący się przed samochodem testowym gwałtownie opuścił pas ruchu, aby uniknąć najechania na pojazd znajdujący się przed nim. Doceniono również fakt, iż asystent pozostaje aktywny nawet po całkowitym zatrzymaniu samochodu.

W kategorii „Wspomaganie układu kierowniczego”, za skuteczne kierowanie samochodem podczas pokonywania zakrętu w kształcie litery „S” przy prędkości do 100 km/h, Nissanowi Qashqai przyznano 30 na 35 możliwych do zdobycia punktów.

Ocena 93% za wsparcie w zakresie bezpieczeństwa

ProPILOT z Navi-Link uzyskał maksymalną liczbę 25 punktów w kategorii „Reakcja na awarię systemu”, w ramach której testowany jest scenariusz blokady czujnika mogącego mieć wpływ na funkcjonowanie całego systemu. Stwierdzono, że ProPILOT z Navi-Link w porę ostrzegł kierowcę o tym, że nie będzie w stanie zapewnić pełnego zakresu wspomagania prowadzenia.

Aby utrzymać odpowiednie zaangażowanie kierowcy i uchronić go przed pokusą przekazania pełnej kontroli nad pojazdem systemowi oraz zapobiec sytuacjom oderwania uwagi kierowcy od drogi, ProPILOT z Navi-Link stale monitoruje, czy kierujący trzyma przynajmniej jedną rękę na kierownicy. W przypadku, gdy całkowicie puści on kierownicę, najpierw pojawia się ostrzeżenie wizualne, następnie sygnał dźwiękowy, po czym samochód zaczyna zwalniać, aż do całkowitego zatrzymania się. Za tę funkcję system ProPILOT z Navi-Link w modelu Qashqai otrzymał 20 na 25 punktów.

Euro NCAP, w ramach oceny systemów unikania kolizji, przyznało modelowi Qashqai 48,4 na 50 możliwych do uzyskania punktów. W tej kategorii samochód wyposażony w system ProPILOT z Navi-Link został poddany testom mającym na celu sprawdzenie jego zachowania podczas zbliżania się do innego pojazdu stojącego nieruchomo na zakręcie, pojazdu wolniej poruszającego się lub hamującego, pojazdu nagle wjeżdżającego z przyległego pasa ruchu, a także pojazdu znajdującego się z przodu, który gwałtownie opuszcza pas ruchu w celu uniknięcia najechania na poprzedzający pojazd.

Stworzony by zapewnić maksymalny spokój ducha

W Nissanie Qashqai przeznaczonym na rynek europejski po raz pierwszy zastosowano wyświetlacz head-up, dzięki któremu kierowca może monitorować prędkość jazdy, śledzić komunikaty systemu nawigacji i obowiązujące ograniczenia prędkości bez odrywania wzroku od drogi.

Kolejnym przykładem innowacyjnego, zwiększającego bezpieczeństwo rozwiązania w modelu Qashqai, jest zaawansowany układ inteligentnych reflektorów, który dostosowuje kształt wiązki światła do warunków drogowych i zapewnia optymalne oświetlenie drogi, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu.

Qashqai został również wyposażony w system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu, który wykrywa niewidoczny dla kierowcy samochód na sąsiednim pasie i aktywnie kieruje pojazd z powrotem na pas właściwy, zapobiegając niebezpiecznym sytuacjom. System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu zmniejsza natomiast ryzyko kolizji podczas cofania, np. w trakcie wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego.

David Moss, starszy wiceprezes ds. badań i rozwoju w Nissan Technical Centre Europe, powiedział: Cieszymy się, że Euro NCAP dokonało kompleksowej oceny wielu zintegrowanych funkcji zaawansowanego systemu ProPILOT z Navi-Link. Uzyskana najwyższa możliwa ocena wpisuje się w realizację naszego celu, który zakłada stworzenie technologii zapewniającej intuicyjne i skuteczne wspomaganie kierowcy z myślą o ograniczeniu stresu i ryzyka towarzyszącym codziennej jeździe.

W trakcie prac rozwojowych nad modelem Qashqai staraliśmy się znaleźć odpowiedź na pytanie, w jaki sposób technologia może jeszcze lepiej wspierać kierowcę w sytuacjach wymagających od niego szczególnej uwagi i wysiłku. Interwencja systemu przebiega etapowo. Pierwszym krokiem jest informacja, kolejnym ostrzeżenie, a dopiero w sytuacji, gdy kierujący nie podejmie żadnego działania – interwencja – dodał.

Już wkrótce gama modelu Qashqai wzbogaci się o unikatowy, elektryczny układ napędowy e-POWER oferujący wydajne, bezkompromisowe i dopracowane w każdym calu wrażenia z jazdy.

Pełną ocenę Euro NCAP systemów wspomagania jazdy Nissana Qashqai można znaleźć tutaj.