Po ostatnim cyklu testów bezpieczeństwa pojazdów organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki dla najnowszych modeli, które dołączyły do gamy zelektryfikowanych Nissanów.
W 100% elektryczny crossover ARIYA oraz SUV X-Trail e-POWER otrzymały po 5 gwiazdek. Dotychczasowe 5-gwiazdkowe oceny dla modeli Juke i Qashqai rozszerzono o oceny odpowiednio dla wersji hybrydowej i e‑POWER, co sprawia, że pełna gama samochodów elektrycznych i zelektryfikowanych crossoverów Nissana została wyróżniona pięcioma gwiazdkami w klasyfikacji Euro NCAP.
Zobacz także:
NIEBEZPIECZNY PIERWSZY POŚLIZG
Ocena ochrony dorosłych pasażerów
W kategorii ochrony dorosłych pasażerów oba nowe modele uzyskały wysokie wyniki: ARIYA uzyskała ocenę 86%, a X-Trail – 88%. Mimo że samochody są zbudowane na różnych płytach podłogowych, to łączy je ta sama filozofia, przyświecająca konstruktorom: w najbardziej newralgicznych obszarach zastosowano ultrawytrzymałą stal, która zwiększa sztywność, a jednocześnie pochłania i zmniejsza siłę uderzenia, zanim dotrze ona do kabiny pasażerskiej. Dodanie środkowej poduszki powietrznej w obu modelach umożliwiło uzyskanie doskonałych wyników – 14,9 punktów dla modelu ARIYA i 16 punktów dla modelu X-Trail – w teście uderzenia bocznego. Celem tej poduszki jest zapobieganie zderzeniu głowami kierowcy i pasażera podróżującego z przodu w przypadku kolizji bocznej.
Ocena ochrony przewożonych dzieci
Jeśli chodzi o ochronę przewożonych dzieci, oba pojazdy uzyskały niemal identyczne wyniki: ARIYA – 89%, a nowy X-Trail – 90%. W ocenie testów zderzeniowych, przeprowadzonych dla dzieci w wieku 6 i 10 lat, X-Trail uzyskał 23,3 punktu na 24 możliwe, co pokazuje doskonały poziom ochrony zapewniany młodym pasażerom. ARIYA również osiągnęła doskonały wynik – 22,9 punktu na 24 możliwe. Oba samochody otrzymały maksymalny wynik 12 punktów za system instalacji fotelików dziecięcych (CRS).
Ocena zabezpieczenia niechronionych użytkowników dróg
W kategorii testowej, która ocenia zdolność samochodu do identyfikowania i ostrzegania kierowców przed pieszymi i innymi narażonymi na kolizję użytkownikami drogi, nowy X‑Trail zdobył ogólny wynik 70%. W tym samym teście ARIYA osiągnęła 74%. Oba modele posiadają liczne systemy bezpieczeństwa aktywnego, w tym system inteligentnego hamowania awaryjnego, który ostrzega kierowcę i uruchamia hamulce, jeśli samochód przewiduje zderzenie z innym pojazdem, pieszym lub rowerzystą. Podobnym działaniem charakteryzuje się inteligentny system kamer 360° z funkcją wykrywania poruszających się obiektów, który ostrzega kierowcę o obiekcie potencjalnie niewidocznym dla kierowcy, znajdującym się w pobliżu samochodu.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo
Euro NCAP wychodzi z założenia, że trzeba przede wszystkim zapobiegać wypadkom, w związku z czym przyznaje punkty za technologie, które pomagają kierowcom uniknąć kolizji.
Zarówno nowy X-Trail, jak i ARIYA, również w tym zakresie uzyskały bardzo wysokie oceny – odpowiednio 95% i 93% – dzięki technologiom Nissan Intelligent Mobility. To kompleksowy pakiet inteligentnych technologii, obejmujący między innymi automatyczny system hamowania awaryjnego, który samoczynnie załącza hamulec po wykryciu hamowania przez poprzedzający pojazd.
Oba modele są również wyposażone w inteligentną funkcję ostrzegania o pojazdach w martwym polu, która wykrywa niewidoczny dla kierowcy pojazd na sąsiednim pasie i aktywnie kieruje samochód z powrotem na pas, przez co zapobiega niebezpieczeństwu.
Fakt, że X-Trail i ARIYA osiągnęły niemal identyczne wyniki w zakresie systemów bezpieczeństwa, jest potwierdzeniem strategii Nissana, której celem jest jak najszersze stosowanie najnowocześniejszych technologii bezpieczeństwa w różnych modelach marki.
Bardzo dobre wyniki nowych modeli X-Trail i ARIYA w pewnym sensie powtarzają te, uzyskane przez testowanego w zeszłym roku Nissana Qashqai. Zarówno Qashqai, jak i X‑Trail, zbudowane są na płycie podłogowej CMF-C Aliansu.
Po wprowadzeniu do gamy crossovera Juke Hybrid oraz zespołu napędowego e‑POWER do modelu Qashqai Euro NCAP potwierdziła, że oceny w zakresie bezpieczeństwa tych samochodów pozostały niezmienione i że oferują one ten sam poziom wsparcia i ochrony kierowcy, co wersje z tradycyjnym napędem.
David Moss, starszy wiceprezes Nissana ds. badań i rozwoju w regionie AMIEO, powiedział: „Doskonałe wyniki osiągnięte zarówno przez nowego SUV-a X-Trail, jak i elektrycznego crossovera ARIYA, które są różnymi samochodami zbudowanymi na różnych płytach podłogowych, obrazują strategię, którą obrał Nissan przy projektowaniu swoich modeli. Nieodłącznymi elementami procesu tworzenia wszystkich naszych samochodów są intensywne prace inżynieryjne nad konstrukcją nadwozia oraz wykorzystywanie najbardziej zaawansowanych materiałów i technik produkcyjnych, aby zapewnić doskonałą integralność strukturalną samochodu. Następnie pojazd zostaje wyposażony w zestaw zaawansowanych technologii, które spełniają rolę „drugiej pary oczu”, identyfikują potencjalne zagrożenia i pomagają kierowcy uniknąć wypadku”.
Dodał też: „Kompleksowy program testów i oceny Euro NCAP naprawdę pozwala klientom zrozumieć nasze oddanie kwestii bezpieczeństwa i to, jak poważnie podchodzimy do kwestii dobrostanu naszych klientów”.
Euro NCAP prowadzi niezależne testy samochodów od 1997 r., bada większość nowych modeli, które wchodzą do sprzedaży, w oparciu o nieustannie zmieniające się kryteria. Poza testami rzeczywistej wytrzymałości fizycznej samochodów w różnych symulowanych kolizjach organizacja testuje i ocenia również technologie zapobiegania wypadkom.
Pełną ocenę Euro NCAP nowego Nissana X-Trail można znaleźć tutaj, a pełna ocena modelu Nissan ARIYA dostępna jest tutaj.