Niezależna organizacja Euro NCAP przyznała Lexusowi RZ maksymalne pięć gwiazdek w najnowszej odsłonie testów.
Pierwszy zbudowany od podstaw samochód elektryczny marki zdobył wysokie noty we wszystkich kategoriach. RZ uzyskał 87% za ochronę dorosłych pasażerów oraz 87% za ochronę dzieci. Ochrona słabszych uczestników ruchu, czyli pieszych, rowerzystów i motocyklistów, została oceniona na 89%, a działanie systemów bezpieczeństwa na 81%.
Zobacz także:
TECHNIKA JAZDY: PŁYNNA JAZDA CZYLI ROZSĄDNA JAZDA
„Lexus RZ spełnia oczekiwania Euro NCAP pod względem dobrej ochrony w razie wypadku pasażerów w różnym wieku, o różnym wzroście i masie ciała. Samochód został wyposażony w najnowsze systemy ochrony przedzderzeniowej i kilka innowacyjnych funkcji z zakresu bezpieczeństwa czynnego. RZ jest pierwszym modelem, który zgodnie z najnowszymi kryteriami został nagrodzony za technologię wykrywającą obecność dziecka. To system, który może pozwolić uchronić przed pozostawieniem małego pasażera w rozgrzanym aucie” – czytamy w uzasadnieniu przygotowanym przez Euro NCAP.
Bezpieczna konstrukcja i Lexus Safety System + 3
Lexus RZ został zaprojektowany na sztywnej i wytrzymałej platformie e-TNGA, w której bateria została zintegrowana z podwoziem. Za bezpieczeństwo bierne odpowiada dziewięć poduszek powietrznych, a standardem jest najnowszy pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + 3, który wykrywa jeszcze większą liczbę potencjalnych zagrożeń. Za sprawą modułu DCM Lexus Safety System + 3 może być aktualizowany over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie.
Jednym z kluczowych elementów pakietu jest system ochrony przedzderzeniowej (PCS) z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów, który również jest w stanie wykryć ryzyko zderzenia z pojazdami nadjeżdżającymi z prawej lub lewej strony na skrzyżowaniu podczas manewru skrętu. Przy niskich prędkościach bezpieczeństwo jazdy w modelu RZ poprawia układ Proactive Driving Assist. Kamera systemu PCS z przodu auta monitoruje pole przed samochodem. Jeśli wykryje ryzyko zderzenia z pieszym, rowerzystą, zidentyfikuje nieprawidłowo zaparkowany samochód, odpowiednio przyhamuje i skręci bez opuszczania pasa ruchu.
Standardem w modelu RZ jest asystent ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) rozpoznaje większą liczbę obiektów, w tym m.in. słupy, krawężniki czy barierki, a także identyfikuje, czy kierowca skręca, by ominąć osobę lub pojazd zaparkowany na pasie ruchu. Asystent utrzymywania pasa ruchu (LTA) przy pomocy zaawansowanej kamery rozpoznaje pasy na drodze, a gdy są one zasłonięte, na przykład w związku z dużym natężeniem ruchu, system będzie podążał za poprzedzającym pojazdem.
Aktywny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości rozpoznający znaki (DRCC) ma większą liczbę ustawień odległości od poprzedzającego pojazdu, a jego nowym elementem jest funkcja Curve Speed Reduction, która dostosowuje prędkość podczas jazdy w zakręcie.
Lexus RZ wyposażony jest też w kamerę monitorująca skupienie kierowcy (Driver Monitor), która zamontowana została na obudowie kierownicy. Jej zadaniem jest analiza skupienia kierowcy, a gdy ten poczuje się źle lub straci koncentrację i nie zareaguje na alarmy, samochód będzie w stanie bezpiecznie zwolnić i się zatrzymać, a także włączy światła awaryjne.