W nadchodzącym sezonie FIA ETCR 2022 do broniącego tytułu mistrza Mattiasa Ekstroma i Jordiego Gene dołączają kolejne znane nazwiska – Tom Blomqvist i Adrien Tambay.
CUPRA e-Racer wystartuje w nowej odsłonie oraz po zmianach technicznych. Nowy sezon wyścigów w pełni elektrycznych samochodów turystycznych rozpocznie się we francuskim Pau w dniach 6-8 maja.
Zobacz także:
Nowe twarze w zespole CUPRA EKS
Tom Blomqvist jest synem byłego rajdowego mistrza świata z 1984 roku, Stiga Blomqvista. W wieku 16 lat został najmłodszym brytyjskim mistrzem Formuły Renault. Od tego czasu ścigał się m.in. w Formule 3, DTM, Formule E oraz w Grand Prix Makau. 28-latek brał również udział w Blancpain GT Series, długodystansowych mistrzostwach świata FIA i IMSA SportsCar Championship. Wygrał zarówno wyścig 24 Hours of Spa w 2018 roku, jak i tegoroczne Daytona 24 Hours. W zeszłym roku zakończył zawody na drugim miejscu podium w LMP2 w 24h Le Mans, a trzy lata temu był trzeci w Petit Le Mans.
Jestem bardzo zmotywowany. Wierzę, że będzie to dla mnie ogromne doświadczenie. Mistrzostwa FIA ETCR stanowią milowy krok w kategorii wyścigów elektrycznych. Jestem dumny z obecności w zespole CUPRA EKS. Jesteśmy niesamowicie zdeterminowani, by wygrywać – przyznał Tom Blomqvist.
Z kolei pochodzący z Paryża Adrien Tambay jest synem byłego zwycięzcy Formuły 1, Patricka Tambaya. Swoją karierę wyścigową rozpoczął w Niemczech, a na swoim koncie ma starty w Formule 3 Euro Series, Auto GP, GP3 oraz DTM, w tym zwycięstwo w Spa-Francorchamps. Podobnie jak Blomqvist, 31-latek zadebiutuje w tym roku w FIA ETCR eTouring Car World Cup wraz z zespołem CUPRA EKS.
Nie mogę doczekać się rozpoczęcia sezonu. W zeszłym roku CUPRA przeszła do historii. W tym sezonie celem jest zdobycie mistrzostwa FIA ETCR. Moja pasja do wyścigów samochodowych nie zna granic, a dzielenie się nią z tak wspaniałym zespołem budzi we mnie motywację, by na torze dawać z siebie wszystko – stwierdził Adrien Tambay.
Doświadczenie i umiejętności, czyli dotychczasowi kierowcy zespołu
Gene w załodze CUPRA jest niemal od początku. To jeden z najlepszych kierowców testowych samochodów turystycznych na świecie. W ubiegłym roku zajął czwarte miejsce w klasyfikacji kierowców ETCR. Hiszpan od dłuższego czasu angażuje się w rozwój modelu CUPRA e-Racer, pierwszego na świecie w pełni elektrycznego samochodu turystycznego.
Ekstrom to aktualny mistrz ETCR i założyciel zespołu EKS. 41-letni Szwed jest uważany za jednego z najbardziej wszechstronnych kierowców na świecie. Brał udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA, NASCAR, Bathurst 24 Hours i Rajdzie Dakar. Jest mistrzem świata w rajdach FIA (2016), dwukrotnym mistrzem DTM (2004 i 2007), zwycięzcą serii szwedzkich zawodów Swedish Touring Car Championship w kategorii samochodów turystycznych (1999) i trzykrotnym triumfatorem Race of Champions (2006, 2007 i 2009).
CUPRA e-Racer w nowej odsłonie
Podczas inauguracji nowego sezonu zawodów FIA ETCR eTouring Car World Cup we francuskim Pau Ville (6-8 maja) CUPRA e-Racer zaprezentuje się w nowych barwach. Wielowarstwowy kolor nadwozia, przypominający ubarwienie kameleona, z wyrazistymi odcieniami zieleni i fioletu, rozproszonymi po pojeździe neonowo-żółtymi akcentami kinetycznymi – to projekt inspirowany światem cyfrowym i zapowiedź rewolucyjnej zmiany w estetyce marki.
Innowacyjne rozwiązania pojawią się również pod maską modelu. Poprawiono optymalizację wagi samochodu CUPRA e-Racer, a wzmocnione części zwiększają jego wytrzymałość. Pojazd zostanie również wyposażony w nowy luk dachowy nad kaskiem kierowcy oraz zdejmowane plastikowe okna, które umożliwią szybki dostęp do kokpitu służbom medycznym w razie wypadku.
2022 ETCR – FIA eTouring Car World Cup – kalendarz
6-8 maja Pau Ville (Francja)
20-22 maja Istanbul Park (Turcja)
10-12 czerwca Hungaroring (Węgry)
17-19 czerwca Jarama (Hiszpania)
8-10 lipca Zolder (Belgia)
22-23 lipca Vallelunga (Włochy)
7-9 października Inje Speedium (Korea Południowa)
CUPRA e-Racer – dane techniczne
– Napęd na tylną oś
– Jednostopniowa skrzynia biegów
– 4 silniki elektryczne o mocy ciągłej 300 kW i mocy maksymalnej do 500 kW (680 KM) przy 12,000 obr./min.
– Maksymalny moment obrotowy: 960 Nm
– Akumulator chłodzony cieczą 65 kWh
– Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,2 sek.
– Maksymalna prędkość: 270 km/h