Wielu ekspertów twierdzi, że droga do całkowicie elektrycznej mobilności poprzez napęd hybrydowy plug-in, który umożliwia ekonomiczną jazdę w trasie z całkowicie bezemisyjnym poruszaniem się w zakresie kilkudziesięciu kilometrów.
W swoich modelach EQ Power Mercedes- Benz stosuje efektywną, trzecią generację takiego właśnie zespołu napędowego.
Zobacz także:
Do końca 2020 r. użytkownicy niemieckiej marki będą mogli poznać zalety tej techniki w ponad 20 różnych wariantach modelowych. W hybrydach plug-in korzystne właściwości napędu elektrycznego i silnika spalinowego wzajemnie się uzupełniają, a w rezultacie praktycznie całkowicie równoważą swoje ograniczenia. Kierowcy nie muszą zmagać się z lękiem przed niewielkim zasięgiem.
Stosunkowo duże akumulatory litowo- jonowe w trybie wyłącznie elektrycznym zapewniają przejazdy, które okazują się wystarczające do odbycia większości codziennych podróży. Producent wprowadzi tę technikę w całym portfolio – silniki spalinowe otrzymują elektryczne wsparcie od Klasy A do Klasy S, od GLA do GLE. Swoją energię czerpią z akumulatorów, które można wygodnie i szybko ładować w domu, na stacji ładującej w pracy albo z publicznej sieci.
Aby określić, jak duże odległości średnio pokonują użytkownicy zelektryfikowanych pojazdów, centrum badawcze Mercedes- Benz Research wykorzystało metody takie jak aplikacja EQ Ready. Wyniki analizy wskazują, że 50-kilometrowy zasięg w trybie elektrycznym wystarcza do pokonania 90 proc. wszystkich podróży. Udział dłuższych wyjazdów jest znikomo mały – ponad 90 proc. wszystkich przejazdów ma długość mniejszą niż 100 kilometrów, a prawie wszystkie podróże są krótsze niż 400 km.
Hybrydowa technika plug-in dla modeli kompaktowych
Dla modeli z poprzecznie zamontowanym silnikiem oraz dwusprzęgłową przekładnią 8G-DCT opracowano kompaktowy moduł trakcyjny napędu hybrydowego z maszyną synchroniczną z magnesami trwałymi. Konstrukcja komponentów napędu hybrydowego pozwala obejść się bez klasycznego rozrusznika 12 V – do rozruchu i wspomagania silnika spalinowego służy tylko jednostka elektryczna.
Oprócz wysokiego poziomu efektywności zespół napędowy z powodzeniem nadaje się do codziennego użytku.
Najważniejsze parametry techniczne:
• zasięg w trybie elektrycznym: 61-69 (WLTP);
• moc silnika elektrycznego: 75 kW (102 KM);
• moc systemowa: 160 kW (218 KM);
• systemowy moment obrotowy: 450 Nm;
• prędkość maksymalna: 140 km/h (tryb elektryczny)/ 235 km/h (ogółem; Klasa A Limuzyna);
• przyspieszenie 0-100 km/h: 6,6 sekundy (Klasa A Limuzyna);
• praktycznie bez ograniczeń w zakresie przestrzeni bagażowej.
EQ Power to jednostka elektryczna i 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,33 litra. Generują one moc 160 kW (218 KM) oraz łączny maksymalny moment obrotowy 450 Nm., dostępny już przy ruszaniu.
Równie imponujące są osiągi: na przykład Mercedes- Benz A 250 e (zużycie paliwa w cyklu łączonym 1,4-1,1 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym 31,0-24,0 g/km, zużycie energii w cyklu łączonym 19,2-17,4 kWh/100 km) przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 235 km/h.
Do magazynowania energii służy akumulator litowo- jonowy o łącznej pojemności ok. 15,6 kWh. Może być on ładowany prądem przemiennym lub stałym. Hybrydy plug-in mogą być naładowane prądem przemiennym (AC) za pomocą ściennej ładowarki (wallboxa) z mocą 7,4 kW w ciągu 1 h 45 min (od 10 do 100 proc. stanu naładowania). Szybsze ładowanie prądem stałym (DC) skraca czas ładowania do zaledwie 25 minut (od 10 do 80 proc.).
Od chwili wprowadzenia techniki hybrydowej w Mercedesie – w modelu S 400 Hybrid, w 2009 r. – układ napędowy tego typu jest systematycznie rozwijany pod kątem montażu wzdłużnego. Ten właśnie zespół napędowy świętował swoją premierę w Mercedesie GLE 350 de 4MATIC. W porównaniu z innymi hybrydami plug-in dysponuje on bardzo dużym zasięgiem w trybie elektrycznym.