Nowy zharmonizowany zestaw etykiet dla pojazdów elektrycznych i stacji ładowania zacznie być stosowany w całej Europie już od 20 marca.
Jest to zgodnie z wymogami dyrektywy UE w sprawie wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych (2014/94 / UE).
Zobacz także:
Ujednolicone, wyraźne i czytelne etykiety pojawią się w widocznych miejscach obok gniazda pojazdowego na wszystkich nowo produkowanych samochodach elektrycznych: dostawczych, ciężarówkach, autobusach, autokarach, motorowerach, motocyklach oraz trójkołowych i czterokołowych pojazdach motocyklowych.
Będą ponadto umieszczone na wszystkich elementach infrastruktury do ładowania tj. na każdej wtyczce, na pojedynczych kablach do ładowania oraz na stacjach tankowania pojazdów elektrycznych obok gniazda wyjściowego lub miejsca przechowywania przewodu podłączanego do pojazdu. Będzie mozna zapoznać się z nimi również w salonach samochodowych i w podręcznikach obsługi.
Dzięki ujednoliceniu etykietowania w całej UE użytkownikom samochodów – zarówno elektrycznych z zasilaniem bateryjnym jak też hybrydowych plug-in czy napędów wodorowych znacznie łatwiej będzie dokonać szybkiej identyfikacji właściwej opcji ładowania.
– Takie działanie jest konieczne, ponieważ zarówno w Polsce jaki i Europie rośnie popyt na samochody z napędami alternatywnymi. W lutym br. wśród zarejestrowanych 820 szt. samochodów osobowych z napędem elektrycznym 236 szt. stanowiły samochody bateryjne – zasilane energią elektryczną, a 582 szt. – hybryd plug-in. Co ciekawe, zarejestrowano też 2 samochody z tzw. napędem wodorowym – tj. napędzane ogniwami paliwowymi. Warunkiem utrzymania popytu na samochody z napędami elektrycznymi jest równoległy rozwój infrastruktury do ich ładowania. Ujednolicenie oznakowania w całej Europie pozwoli na łatwą identyfikację właściwej wtyczki i szybkie dopasowanie jej do ładowanego pojazdu, co pozwoli znacząco przyspieszyć proces ładowania – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.
Koalicja europejskich producentów pojazdów (ACEA i ACEM), operatorów infrastruktury ładowania i branży energetycznej opublikowała już broszury informacyjne, które wyjaśniają cel przedsięwzięcia, pokazują projekt etykiet oraz wskazują pojazdy, w których dane oznakowania będą się pojawiać.