ELEKTRYKI W MIEJSKICH FLOTACH – NIE TYLKO Z OBOWIĄZKU

W myśl ustawy, już na początku 2022 roku przynajmniej co 10 samochód we flocie samorządów będzie musiał być napędzany energią elektryczną.

Wiele miast już teraz korzysta z elektrycznych aut z uwagi na zalety tego rozwiązania, takie jak brak emisji spalin i CO2 podczas jazdy oraz cicha praca silnika.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Z elektryków Renault korzystają m.in. urzędy w Białymstoku, Rzeszowie, Sopocie, Szczecinie, Warszawie i Wołominie, ciepłownia w Krakowie, straż miejska w Bielsku- Białej czy warszawski ekopatrol, czyli ekologiczny oddział straży miejskiej.

Ustawa o elektromobilności nakłada na samorządy obowiązek stopniowej elektryfikacji floty. mają stanowić auta elektryczne. Do 2025 r. odsetek takich pojazdów, wykorzystywanych przez lokalne urzędy i instytucje, ma wzrosnąć do 30 proc.

Wiele miast już rozpoczęło przygotowania do wejścia w życie tych przepisów i zaczyna korzystać z pojazdów elektrycznych. Nie chodzi tylko o spełnienie obowiązku, ponieważ wybór bardziej ekologicznych środków transportu pozytywnie wpływa również na wizerunek miasta. Wspieranie rozwoju elektromobilności to przejaw troski o środowisko naturalne oraz zdrowie ludzi. Pojazdy elektryczne mogą przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza.

Zdają sobie z tego sprawę sami mieszkańcy polskich miast – aż 72 proc. z nich w badaniu przeprowadzonym dla Renault jako największą zaletę pojazdów elektrycznych wskazało brak emisji spalin podczas jazdy. Przeprowadzone w Rzymie badanie wykazało, że gdyby pojazdy elektryczne stanowiły 20 proc. pojazdów poruszających się po mieście, możliwe byłoby ograniczenie emisji dwutlenku azotu nawet o 25 proc., a stężenia pyłów aż o 30 proc.

Samochody elektryczne mogą być odpowiedzią również na inne ekologiczne wyzwania, takie jak zanieczyszczenie hałasem. Pozwala na to cicha praca silnika. Auta elektryczne mogą także przyczynić się do ograniczenia emisji CO2 związanych z transportem, co ma znaczenie dla przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu.

Urzędy i miejskie spółki z elektrycznymi autami

W ostatnich latach na korzystanie z elektrycznych pojazdów zdecydowało się wiele samorządów. W Warszawie Renault ZOE są użytkowane m.in. przez Zarząd Zieleni Miejskiej oraz Zarząd Dróg Miejskich, który wykorzystuje także dostawcze Kangoo Z.E. Aż siedem aut zakupiło również Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A. w Krakowie. Kangoo Express Z.E. jeżdżą strażnicy miejscy w Bielsku- Białej.

Samorządy decydują się na pojazdy elektryczne także z nieoczywistych powodów. Ekologiczny oddział straży miejskiej w Warszawie, tzw. ekopatrol, wykorzystuje Kangoo Z.E. do przewozu zagubionych zwierząt. Dzięki cichej pracy silnika oraz brakowi wstrząsów i wibracji możliwe jest ograniczenie stresu zwierząt związanego z transportem.