Już w 2022 roku 30 proc. nowych samochodów sprzedawanych w krajach rozwiniętych posiadać będzie napęd elektryczny, natomiast w krajach rozwijających się ich liczba powinna wynieść około 20 procent – twierdzi Deloitte.
Według firmy Censuswide ponad 80 proc. młodych ludzi chce jeździć samochodami elektrycznymi.
Zobacz także:
Polska podążając za trendem wdrożyła przepisy umożliwiające samochodom elektrycznym jazdę po buspasach oraz darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania.
Według badań ORPA samochody elektryczne wzbudzają coraz większe zainteresowanie wśród polskich kierowców. „Elektrykami” interesuje się blisko 92 proc. kierowców, jednak zakup tego typu pojazdu rozważa zaledwie co ósmy ankietowany.
– Wyjątkowa dynamika jazdy, cisza oraz ekologiczny profil pojazdu to główne motywacje do zakupu samochodu elektrycznego. Nie bez znaczenia jest też ogólnoświatowa moda oraz znacząca poprawa zasięgów. Należy przy tym zaznaczyć, że pojazdy elektryczne w żadnym wypadku nie ustępują tradycyjnym samochodom – mówi Marcin Słomkowski, prezes Inchcape Motor Polska, dealera BMW i MINI w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, pierwszego w Polsce przedstawiciela BMW oferującego elektryczne modele i.
22 lutego 2018 roku weszła w życie ustawa o elektro- mobilności, dzięki której samochody elektryczne uprawnione zostaną do jazdy po buspasach oraz darmowego parkowania w strefach płatnego parkowania. Ustawa zniosła również akcyzę na samochody elektryczne i hybrydy typu plug- in. Pozwala również na większe odpisy amortyzacyjne dla firm. Co więcej przewiduje, że do końca 2020 roku powstanie 6 tys. punktów ładowania oraz 400 punktów tzw. turbochargerów.
Przedstawiciele branży motoryzacyjnej dostrzegają spore szanse rozwoju rynku samochodów elektrycznych dzięki prywatnym inicjatywom oraz funduszom unijnym. Przykładem jest projekt ogólnodostępnej sieci szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych Greenway, zakładający otworzenie do 2020 roku otwarcie 200 stacji ładowania (w tym 10 ultraszybkich i 135 szybkich).
Przez zwiększenie ilości ładowarek i ich technologicznemu zróżnicowaniu sieć Greenway stanie się dostępna dla większej liczby użytkowników pojazdów elektrycznych. Realizacja projektu będzie kolejnym impulsem dla rozwoju elektro- mobilności w Polsce i Europie Centralnej.
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w zeszłym roku zarejestrowano w Polsce łącznie 439 aut elektrycznych. W pierwszym kwartale 2018 roku liczba rejestracji „elektryków” sięgnęła 152 sztuki.
Ale to jeszcze bardzo daleko do popularności…