ELEKTRYCZNY NISSAN LEAF JAKO KRÓLIK NA WYSPACH

W Wielkiej Brytanii realizowany jest projekt badań nad technologiami przeznaczonymi do pojazdów autonomicznych. Ważną rolę odgrywa w nim elektryczny Nissan Leaf.

Ostatnio zakończono z sukcesem 230‑milowy przejazd takiego pojazdu brytyjskimi drogami.


Zobacz relacje:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Projekt HumanDrive jest finansowany wspólnie przez rząd Wielkiej Brytanii za pośrednictwem Centrum Pojazdów Połączonych i Autonomicznych (Centre for Connected and Autonomous Vehicles — CCAV) i Innovate UK oraz dziewięciu innych partnerów konsorcjum. Całkowity budżet projektu wynosił 13,5 mln funtów.

W ramach projektu badawczego zakończono z powodzeniem dwie próby: 230-milową, autonomiczną podróż po brytyjskich drogach – Grand Drive – z wykorzystaniem zaawansowanej technologii pozycjonowania oraz testy na zamkniętych torach, w ramach których badano jazdę podobną do ludzkiej z wykorzystaniem nauki maszynowej w celu poprawy wrażeń użytkowników.

Jako samochody testowe wykorzystano Nissany LEAF wyposażone w moduł GPS, radar, Lidar i kamery, czyli technologie pozwalające odbierać otaczający świat. Na podstawie tak zbieranych danych system może podejmować decyzje dotyczące poruszania się po drogach i omijania przeszkód na trasie podróży.

Szczegóły Grand Drive

Pierwszym elementem projektu była „wielka jazda” z Cranfield w Bedfordshire do Sunderland. Przejazd ten był zwieńczeniem 30‑miesięcznej pracy konsorcjum HumanDrive, czyli zespołu partnerów współpracujących pod kierunkiem inżynierów Nissana z Wielkiej Brytanii.

Jednym z kluczowych aspektów projektu było opracowanie zaawansowanego systemu sterowania pojazdem autonomicznym. W miarę postępu i upowszechniania się łączności z Internetem oraz rozwiązań autonomicznych konieczne jest opracowanie zaawansowanych systemów jazdy autonomicznej dających klientom poczucie komfortu oraz zapewniających im znajome wrażenia.

W trakcie 230‑milowej podróży wyciągnięte z badań wnioski zastosowano w praktyce, w różnych scenariuszach jazdy drogami pozamiejskimi z minimalnym oznakowaniem lub całkowicie go pozbawionymi, przez skrzyżowania i ronda, a także autostradami. Technologia autonomiczna była wykorzystywana przy zmianie pasów ruchu, włączaniu się do ruchu oraz zatrzymywaniu się i ruszaniu.

HumanDrive i uczenie maszynowe

W drugiej części projektu analizowano jak uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja mogą ulepszyć doświadczenie użytkownika i podnieść komfort jazdy pasażerów pojazdów autonomicznych i podłączonych do Internetu. Pojazdy testowe, sprawdzane na prywatnych torach, były wyposażone także w systemy sztucznej inteligencji umożliwiające uczenie maszynowe w czasie rzeczywistym, opracowane przez należącą do konsorcjum firmę Hitachi Europe Ltd.

Analiza wcześniejszych scenariuszy drogowych i wyników testów różnych rozwiązań umożliwia zbudowanie zbioru danych i wykorzystanie wniosków z takich doświadczeń w podobnych sytuacjach w przyszłości, aby wytyczyć bezpieczną trasę omijającą przeszkodę. Technologie te poddano rygorystycznym testom i dopracowywano na różne sposoby, w tym w symulacjach, z wykorzystaniem techniki Hardware- in- the- loop oraz na prywatnych torach doświadczalnych.

Projekt HumanDrive wykraczał poza rozwijanie technologii jazdy autonomicznej. Badanie dotyczyło także zaawansowanych funkcji cyberbezpieczeństwa w pojazdach autonomicznych, opracowania metod testowania i zapewnienia bezpieczeństwa testów takich samochodów w Wielkiej Brytanii oraz zweryfikowania konsekwencji pojawienia się samochodów autonomicznych w szerszym systemie transportowym.

Mimo że projekt badawczy HumanDrive ograniczał się do terenu Wielkiej Brytanii, wyciągnięte wnioski będą wykorzystane do tworzenia przyszłych systemów jazdy autonomicznej, a więc na znacznie szerszą skalę.

Nowe Nissany Juke, LEAF, Qashqai i X-Trail są dostępne z systemem ProPilot, czyli technologią Nissan Intelligent Mobility współpracującą z układem kierowniczym, sterowaniem przyspieszeniem oraz hamulcami, która ułatwia prowadzenie samochodu. System wspomaga poruszanie się jednym pasem autostrady i jest zoptymalizowany zarówno pod kątem dużego natężenia ruchu, jak i szybkiej jazdy.

Członkowie konsorcjum realizującego projekt HumanDrive: Nissan, Hitachi, Uniwersytet w Leeds, Connected Places Catapult (CPC), Horiba Mira, SBD Automotive, Uniwersytet Cranfield, Atkins Ltd., Aimsun Ltd., Highways England.