Wicepremier Mateusz Morawiecki przedstawił rządowi plan rozwoju na najbliższe ćwierćwiecze. Został on przyjęty przez Radę Ministrów.
W programie znajduje się także Luxtorpeda 2, której celem jest oparcie przyszłej komunikacji miejskiej na pojazdach produkowanych w Polsce.
Zobacz także:
Głównie chodzi o firmy Solaris oraz Pesa, które wytwarzają nowoczesne pojazdy elektryczne (autobusy oraz tramwaje). W założeniu fundusze na ten cel mają pochodzić także z Unii Europejskiej. W następnej perspektywie wymienia się także inwestycje związane z metrem i kolejami.
SOLARIS MA SIĘ DOBRZE
Rok 2015 – co podkreślali przedstawiciele firmy podczas niewdanej konferencji prasowej – był rekordowy dla Solarisa pod względem wysokości osiągniętych przychodów. Wyniosły one aż 1,7 mld złotych. Spółka trzynasty rok z rzędu została liderem polskiego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich. Producent potwierdził także swoją pozycję jednego z europejskich liderów w zakresie projektowania i produkcji autobusów elektrycznych.
Całkowita sprzedaż Solarisa w roku 2015 wyniosła 1279 sztuk autobusów i trolejbusów oraz 17 tramwajów. Z podpoznańskiej fabryki wyjechało do klientów w 30 państwach łącznie ponad 14 000 pojazdów. Jesienią ubiegłego roku w ofercie pojawiła się nowa generacja Urbino w wersji niskowejściowej i z napędem elektrycznym.
W segmencie autobusów z napędem bateryjnym, polski producent w ubiegłym roku po raz kolejny potwierdził swoje wysokie kompetencje oraz pozycję europejskiego lidera w zakresie rozwoju i popularyzacji tej coraz częściej wybieranej technologii. Tylko w ubiegłym roku Solaris dostarczył do klientów z Hiszpanii, Niemiec i Polski aż 25 sztuk autobusów napędzanych energią elektryczną. Co ciekawe, były to pojazdy posiadające różnego rodzaju baterie i wykorzystujące kilka metod ich ładowania, począwszy od najbardziej popularnej metody plug-in, poprzez ładowanie pantografowe i indukcyjne, aż po rozwiązanie z wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg.
Do grona miast, gdzie można pokonywać miejskie trasy elektrycznym Solarisem w ubiegłym roku dołączyły takie metropolie, jak: Barcelona, Berlin i Warszawa. W Polsce były to także Jaworzno, Ostrołęka, Inowrocław oraz Kraków. W tym roku będą realizowane kontrakty na dostawy nowych Solarisów w wersji elektrycznej między innymi dla: Hanoweru, Hamburga i Tampere.
Z kolei Paryż zdecydował się na długoterminowe testy m.in. elektrycznego Solarisa. Już w 2016 roku na ich podstawie przewoźnik ze stolicy Francji dokona strategicznych decyzji zakupowych. Innowacyjność Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris znalazła swoje potwierdzenie także w nagrodach, jakie zebrał w Europie autobus elektryczny tej marki. Między innymi w Hiszpanii nowy Solaris Urbino 12 electric został wybrany autobusem roku przez branżowy magazyn „Viajeros”.
Światowi eksperci nagradzali także design produktów polskiego producenta. Nowy Solaris został laureatem prestiżowego, międzynarodowego konkursu iF Design Award 2015. O wyłonieniu zwycięzców zdecydowali jurorzy z ponad 20 krajów. Również nagroda przyznawana podczas targów UITP 2015 przez Międzynarodową Unię Transportu Publicznego w kategorii design przypadła nowemu Urbino. Podobnie jak nagroda TOP Design w ramach konkurs zorganizowano podczas „arena DESIGN” w Poznaniu.
Z kolei Solaris Tramino Braunschweig otrzymał nagrodę w, zaliczanym do najbardziej opiniotwórczych na świecie, międzynarodowym konkursie Red Dot Award 2015.
W 2015 roku firma Solaris zakończyła dostawy w ramach dwóch istotnych kontraktów tramwajowych. Pierwszy z nich dotyczył 18 tramwajów dla Brunszwiku. Z kolei drugi projekt realizowany był w Polsce, w Olsztynie, gdzie po 55 latach przywrócono szynowy transport miejski. Od grudnia 2015 mieszkańcy stolicy Warmii mogą korzystać z floty 15 Solarisów Tramino.
Trwa realizacja zamówienia Solarisa na dostawę łącznie 41 (przy wykorzystaniu opcji) tramwajów do Lipska. Przekazanie pierwszych sztuk jest zaplanowane na czwarty kwartał roku 2016. Drugi kontrakt dotyczy budowy, jako podwykonawca, 110 pudeł tramwajowych dla pojazdów szynowych TW3000, które trafią do Hanoweru.
Andreas Strecker, Prezes Zarządu firmy Solaris: To był bardzo dobry rok dla naszej firmy, która odnotowała rekord w zakresie wysokości przychodów i trzeci w historii wynik pod względem liczby sprzedanych pojazdów. Te rezultaty cieszą tym bardziej, że w 2015 roku przeprowadziliśmy realizację kilku niezwykle ambitnych i kluczowych projektów dla dalszego rozwoju naszej spółki. Przede wszystkim była to rozbudowa fabryki oraz przeorganizowanie systemu produkcji, zmiany przeprowadzono także w obrębie magazynowania oraz funkcjonowania przestrzeni biurowych. Wdrożyliśmy do seryjnej produkcji zupełnie nową generację autobusów miejskich. W roku 2016 planujemy zaprezentować kolejne nowości produktowe. Między innymi będzie to premiera nowej generacji trolejbusów Trollino oraz autobusów z napędem CNG. Ponadto chcemy zaoferować naszym klientom nowe rozwiązania w zakresie autobusów hybrydowych. Na pewno ten rok będzie okresem dynamicznego wzrostu sprzedaży autobusów elektrycznych w Europie.
A. Kar.