Volvo Polska dostarczyło osiem miejskich, całkowicie elektrycznych autobusów do Inowrocławia. Wcześniej – pod koniec ubiegłego roku, do miasta wjechały pierwsze w Polsce pojazdy o napędzie elektryczno- hybrydowym (typu plug-in).
Z kolei przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach S.A. podpisali z Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej (PKM) w Katowicach umowę na dostawę 25 niskopodłogowych autobusów miejskich.
Zobacz także:
W Inowrocławiu od dłuższego czasu jeździły klasyczne hybrydy, potem – hybrydowe plug-in. W sumie w inowrocławskiej flocie są już 24 zelektryfikowane autobusy Volvo, a jest to pierwsze miasto w Polsce z taborem całkowicie ekologicznym.
Modele 7900 Electric przyjechały w styczniu bezpośrednio z wrocławskiej fabryki, gdzie są projektowane i produkowane seryjnie od 2010 roku. Zostały wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej z nagłośnieniem, klimatyzację, monitoring oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Te nowoczesne i ekologiczne pojazdy za kilka dni rozpoczną regularne kursy na liniach miejskich.
– Inowrocław w stu procentach stawia na transport ekologiczny. Pierwszy krok do elektro- mobilności zrobiliśmy już w 2015 roku. Teraz, po dostarczeniu przez Volvo kolejnych nowych autobusów, zrealizowaliśmy tę wielomilionową inwestycję. Wymieniliśmy w całości flotę komunikacji miejskiej na cichą, bezpieczną dla środowiska i komfortową dla mieszkańców, w tym niepełnosprawnych. Możemy więc śmiało powiedzieć, że Inowrocław jest liderem w dziedzinie elektro- mobilności – powiedział Ryszard Brejza, Prezydent miasta.
Zgodnie z ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektro- mobilności i paliwach alternatywnych, odsetek miejskich autobusów zeroemisyjnych będzie musiał wynieść co najmniej 5 proc. od 2021 r. i będzie stopniowo rosnąć. W roku 2028 flota autobusów zeroemisyjnych będzie musiała wynieść co najmniej 30 proc. Po pojawieniu się na ulicach Inowrocławia wszystkich nowych autobusów, Inowrocław będzie spełniał jeszcze w tym roku proporcje narzucone przez ustawę, które będą obowiązywały dopiero za 10 lat.
– Jesteśmy dumni z faktu, że dzięki dostawom naszych autobusów Inowrocław staje się pierwszym w Polsce miastem, którego tabor komunikacji miejskiej składać się będzie wyłącznie z pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, a mieszkańcy będą jeździć nowoczesnymi i ekologicznymi autobusami. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym, w naszej wrocławskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny – mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
Wszystkie typy autobusów Volvo dla Inowrocławia zostały w całości wyprodukowane w Polsce. W przypadku 7900 Electric jest to pierwsza dostawa całkowicie elektrycznych autobusów tego producenta w Polsce, w przypadku 7900 Electric Hybrid – w ogóle pierwsza dostawa pojazdów o takim napędzie w naszym kraju.
Solaris dostarczy ekologiczne autobusy miejskie do Katowic
Solaris Bus & Coach S.A. ma 330 dni na realizację zamówienia dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej (PKM) w Katowicach, co oznacza, że pierwsze autobusy dotrą na Śląsk w grudniu 2019 roku. Całkowita wartość podpisanego porozumienia wynosi 22,85 mln zł netto.
Pojazdy to dwunastometrowe Urbino 12 napędzane ekologicznym, spełniającym rygorystyczne normy czystości spalin silnikiem o mocy 220 kW. Będą one dodatkowo wyposażone w tzw. system zimnego startu, ułatwiający zapłon przy temperaturach sięgających -32 stopnie Celsjusza. Na pokładzie znajdzie się m.in. klimatyzacja, system monitoringu wizyjnego z zewnętrznymi oraz wewnętrznymi kamerami i rejestratorem, a także rozbudowany system informacji pasażerskiej dostosowanej do potrzeb osób niedowidzących.
Autobusy wyposażone będą ponadto w energooszczędne oświetlenie w technologii LED, w tym także charakterystyczne dla tego przewoźnika dodatkowe, zewnętrze oświetlenie nad drugimi i trzecimi drzwiami. Nie zabraknie także gniazd USB oraz darmowego Internetu w technologii WiFi.
Producent z Bolechowa zamontuje w dostarczonych pojazdach kabinę kierowcy typu zamkniętego. Kolejnym zastosowanym rozwiązaniem jest system gaszenia pożaru. Jest on wyposażony w dodatkowy czujnik w komorze silnika.
Producent z Bolechowa dostarczył do Katowic już blisko 140 pojazdów. Oprócz autobusów znalazły się także dwa mobilne ambulanse do poboru krwi. Pojazdy te są napędzane i zasilane wyłącznie energią elektryczną. Niedawno rozpoczęła się także realizacja dostawy dla PKM pięciu bezemisyjnych przegubowych Urbino 18 electric, w ramach kontraktu rozstrzygniętego w grudniu 2017 roku.