Škoda Fabia, kierowana przez Marka Tribulę oraz Martina Kedleca, spaliła średnio 2,6 l/100 km (emisja CO2 – 60,58 g/km) i dzięki temu wjechała jako zwycięzca na podium w ekologicznym wyścigu Economy Run.
W tegorocznej edycji wzięło udział 65 załóg z Czech, Polski, Rosji i Słowacji. Uczestnicy rywalizowali w pięciu klasach obejmujących m.in. różne pojemności silnika i rodzaj stosowanego paliwa. Wiele emocji wywołały również modele startujące w kategorii historycznej oraz kolejnej, przeznaczonej dla dziennikarzy.
Zobacz także:
ECO
I to właśnie w tej kategorii wysokie, trzecie miejsce zajęli Polacy – Piotr Mokwiński i Łukasz Szewczyk.
A w jaki sposób wyłaniany jest zwycięzca? Wygrywa ta drużyna, której samochód w czasie wyścigu wyemitował najmniej dwutlenku węgla w oparciu o wielkość średniego spalania. Ponadto pod uwagę brana jest średnia prędkość w czasie przejazdu oraz różnica między spalaniem wynikającym z danych fabrycznych a rzeczywistym w czasie imprezy.
W przypadku zużycia paliwa identycznego dla dwóch lub kilku załóg, o zwycięstwie decyduje średnia prędkość i pojemność silnika – im większe są obie te wartości, tym wyższe miejsce na podium.
Oficjalnym partnerem wyścigu Economy Run jest Škoda i tylko modele tej firmy biorą w nim udział. Dystans, jaki muszą pokonać załogi, wynosi 291 km. Linia startu i mety znajduje się w miejscowości Kosmonosy, niedaleko fabryki Škody w Mladá Boleslav. Trasa wyścigu obejmuje również miejscowość Kvasiny, gdzie znajduje się fabryka marki.
Nowoczesne technologie, których celem jest obniżenie zużycia paliwa, sprawdzają się na drogach publicznych. Takie rozwiązania jak system Start-Stop, odzysk energii w czasie hamowania, opony o obniżonym oporze toczenia czy redukcja masy stosowane w modelach z serii GreenLine przynoszą kierowcom wymierne korzyści każdego dnia.
To nie jedyny rekord ekonomii paliowej firmy. W sierpniu 2013 roku Gerhard Plattner pokonał trasę z Włoch do Sztokholmu w modelu Citigo przystosowanym do spalania gazu CNG. Średnie zużycie gazu w czasie przejazdu to tylko 2,39 kg/100 km (emisja CO2 – 65 g/km). Całkowity koszt pokonania trasy liczącej 2619 km wyniósł 81.25 euro (341,25 zł przy kursie 1 euro – 4,2 zł). To oznacza, że przejechanie 100 km w Škodzie Citigo CNG to cena tylko około 13,02 zł.