ECO: RZĄDY CHCĄ SŁABYCH CELÓW RECYKLINGU BATERII

Po posiedzeniu Rady ds. Środowiska ministrowie poinformowali, że chcą opóźnić wprowadzenie już i tak słabych celów dotyczących recyklingu baterii.

Wymóg odzyskiwania przez producentów baterii zaledwie 35% litu zawartego w zużytych bateriach ma zacząć obowiązywać w 2029 r. – trzy lata później niż zaproponowała Komisja Europejska.


Zobacz relacje:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Transport & Environment (T&E) ostrzega, że osłabienie celu recyklingu litu będzie ciosem dla ochrony środowiska, ale także dla przedsiębiorstw działających w Unii Europejskiej, ze względu na koszty wykorzystania większej ilości surowców, których ceny sięgają rekordowych poziomów.

Alex Keynes, menedżer ds. czystych pojazdów w T&E, powiedział: Gwałtownie rosnące ceny litu podkreślają ekonomiczny cel własny rządów, które opóźniają i tak już słabe cele recyklingu. Europejski przemysł akumulatorowy nie może czekać do 2029 roku, aby zacząć budować krajowe zasoby metali o kluczowym znaczeniu. Surowe cele dotyczące recyklingu pomogą zwiększyć strategiczną niezależność Europy poprzez zabezpieczenie krajowych dostaw surowców oraz obniżą koszty baterii niezbędnych do napędzania zielonej transformacji.

Rządy chcą, aby od 2029 roku producenci odzyskiwali zaledwie 35% litu z zużytych baterii. T&E poparło wezwanie posłów Parlamentu Europejskiego do przyjęcia bardziej ambitnego celu odzyskiwania 70% litu już od 2026 roku – najnowsze technologie umożliwiają jego realizację w ciągu 12 miesięcy do stycznia 2022 roku ceny litu wzrosły o 750%.

Rządy stwierdziły dziś również, że obowiązkowe kontrole przestrzegania praw człowieka i naruszeń środowiska w łańcuchu dostaw produkcji baterii powinny zostać przesunięte o dwa lata do 2026 roku. Zgodziły się jednak, by zgodnie z propozycją Komisji rozpocząć wprowadzanie limitów emisji dwutlenku węgla w produkcji baterii w 2024 roku, co ma zapewnić dodatkowy wzrost znaczenia samochodów elektrycznych dla ochrony klimatu.